BMW K 1600 GTL - Túrakéta

A BMW hathengeres túrarakétájára felülve megelevenednek az első, vele szerzett döbbenetes élményenk. Mert be kell vallani, azok voltak. Döbbenetesek.





A forma, a méretek már ismerősek voltak, éppen eleget ácsorogtunk annó Kölnben és Milánóban a BMW standjának fő helyén díszelgő motor előtt. De meglepő volt a feszesen fütyülő, surrogó motorhang, amely lassú menetnél még a kipufogóhangot is elnyomja, aztán rögtön meglepett minket az a könnyedség, amellyel a K 1600 az összes dolgát intézi.

Motorok BMW K 1600 GTL 2011
Kanyarban döbbenetesen könnyed

A gázmarkolat olyan könnyen jár, a főtengely pedig olyan könnyedén pörög fel, hogy első alkalommal akkor gázzal indultunk, mint a kezdők. Meglepő dinamizmussal lódul meg a monstrum, majd négyezres fordulat körül úgy viselkedik, mint egy rakéta, amely éppen elhagyni készül a légkört. Talán ez a vehemencia és a szigorú, vércse-szerű arc az, amely úgy takarítja le maga elől az autópályát, mint hóeke az Alpok útjait. Az utak, sztrádák megszokott agresszorai, az autós márkatársak és audisok alázatosan húzódnak le előle, csak a legvérmesebbek próbálnak lépést tartani vele. Végsebesség dolgában még úgy-ahogy partiban lehetnének, de azzal a kirobbanó, mégis jóindulatú gyorsulással, amely a hathengeres sajátossága, autónak nincs mit kezdenie, mint feltartott kezekkel jobbra húzódni - persze index nélkül…

Motorok BMW K 1600 GTL 2011
A bal kormányvégen található a tempomat kapcsolója, a szélvédő állító
gombja és az összetett menürendszer kezelőszervei

Mindeközben a K 1600 vezetője a városban használt „Komfort” futómű csillapítási módból a „Road” módon keresztül „Sport” módba vált a bal kormányvégen lévő Menü gombbal és a markolat tövénél lévő forgógyűrűvel, a sebességtől és az úthibáktól bekövetkező lágy lengés kisimul, a futómű feszessé válik, a száguldás még 180-nál is rezzenéstelen. Miközben a vezetőt eltölti az a megnyugtató, egyben veszélyes érzés, hogy ezt a sebességet tökéletesen uralja. Ebben a hihetetlen menetstabilitás mellett a kis erőt igénylő, nagyon jól adagolható fékek is közrejátszanak. A bombabiztos egyenesfutás mellett a kanyarok ívére szinte magától rááll a termetes cirkáló, akkor sem jön zavarba, ha azok sűrűn váltogatják egymást. Bal kanyar, jobb kanyar, pillekönnyűséggel követi le bármely út nyomvonalát.

Motorok BMW K 1600 GTL 2011
Egy ilyen kaliberű túracirkáló nem lehet meg audiorendszer nélkül.
A bal térdnél lévő összes gomb ehhez tartozik

Mindezek mellett a motor harapóssága három fokozatban állítható - a BMW-nél természetes módon, menet közben - az ülésből: „Rain” üzemmódban egészen finoman vesz fel a gázt, a „Normál mód” már határozott reakciókban nyilvánul meg, és nevéhez méltó módon a „Dynamic” módban a legkarakteresebb a gázvétel. Találó is a Dynamic üzemmód elnevezés, sokkal pontosabban utal a működés finom határozottságára, mintha „Sport” üzemmódnak hívnák.

És aztán ott van az ESA rendszer, az elektromos rugóelőfeszítés állítási lehetőség, természetesen a kormányról: „szóló motoros”, „szóló motoros + poggyász”, „motoros + utas” szintek segítenek mindig optimálisra hangolni a futóművet. Bár ezek már régen nem új fejlesztések a bajoroknál, mégsem mehetünk el szó nélkül e kuriózumok mellett. És akkor még nem szóltunk a kikapcsolható kipörgésgátlóról, vagy az ABS rendszerről. Az első létéről leginkább laza, útszéli talajon szerzünk tudomást, míg ez utóbbi létével akkor szembesülünk, ha a harapós fékekkel és a tapadással elkalibráltuk magunkat. A szabályozás immáron egészen finom, hol van már a kezdeti ABS-ek durva lépésekben zajló működésbe.

Motorok BMW K 1600 GTL 2011
Kényelem a köbön: hatalmas, deréktámaszos vezetőülés,
háttámlás utasülés és fűtés mindkét helyen

Szolgáltatások garmadájával kényezteti a BMW gazdáját, és mindegyik kifinomultan működik. Mellettük már apróságnak tűnnek az olyan hasznos dolgok, mint a kifejezetten nagy mozgáspályán, elektromosan állítható szélvédő, a markolat és ülésfűtés, vagy az a kihajtható szélterelő, amely hőségben pont a vezető testére, egyenesen a hónalja alá irányítja a hűsítő menetszelet.
Apropó, szélvédő… még egy érdekes feladatot ellát: a gyújtás levétele után a plexi leereszkedik legalacsonyabb állásába ezzel lehetetlenné téve a műszerfalba integrált GPS készülék ellopását. Az emlékező szélvédő a gyújtás ráadása után a kikapcsolás előtti utolsó pozíciójába tér vissza.
A K 1600 GT, szolgáltatásaival új korszakot nyit meg a motorozásban, egy olyan korszakét, amelyben elektromos asszisztensek tömege szolgálja a motorost. Mind nélkül lehet létezni, de mindegyikkel fantasztikus motorozni.



Motorok BMW K 1600 GTL 2011
Kattintson a képre a galériához


Utasvélemény
A K 1600 GTL-nél az utast is megilleti a kényelem. A szélcsatornás tervezésnek köszönhetően a szélvédelem pazar, akkor is, ha az utas nem simul szorosan a pilóta hátához.A láb természetes pozícióban, a térd kb. derékszögben hajlik, még rövid lábúak szá-mára sincs útban a jókora oldaldoboz. Az ülés párnázása tökéletes, méretei szinte már túlzásnak tűnnek. Külön öröm, hogy van ülésfűtés, és az is, hogy az utas maga állíthat-ja azt. A kapaszkodó fogása jó, kicsit ugyan szűk a hely az ülés és kapaszkodó között, de az sem zavarna, ha nem lenne, mert a hát-támla biztonságát élvezve térdemen pihen-tettem a kezem. Ellazulva i gyeltem, ahogy suhant a táj – köszönhetően a lépcsős ülés-nek. Egy idő múltán eluntam a nézelődést. Gondoltam, akár meg is uzsonnázhatnék