BMW G 310 R

Sok szempontból nagyon érdekes, új BMW motorkerékpár-típus jelent meg a piacon. A G 310 R-ről van szó, amely lefelé bővítette ki a kínálatot a maga 34 lóerős, egyhengeres motorjával. Annak ellenére, hogy Indiában készül és kedvező az ára, prémiumterméknek számít. Új piacokat szeretne meghódítani vele a BMW.





Hogy mi a kicsi és mi a nagy, az nézőpont kérdése. Az új BMW G 310 R esetében is. Ha a hozzánk közel álló, mondjuk úgy, nyugat-európai szemszögből nézzük, akkor kis motorkerékpárnak mondható. 313 köbcentis, 34 lóerős motor hajtja, nem egészen 160 kiló a menetkész tömege, mindössze 785 mm az ülésmagassága, és 4750 euróba kerül. E sarokszámok alapján könnyen úgy skatulyázná be az ember, mint (újra)kezdők, kis termetűek és városi felhasználók járművét.

 

Ha viszont összességében nézzük a motorkerékpárok világpiacát, egészen más kép rajzolódik ki róla. Ázsiában és Dél-Amerikában, ahol általában 150 köbcentiméter szemlélteti a maximumot, igenis nagynak számít a 300 köbcentit meghaladó hengerűrtartalom. A másik pedig az, hogy bár a BMW Motorradot nagy gyártóként jegyzik Németországban és Európában, az általa készített kétkerekűek száma meg sem közelíti a Honda, a Bajaj vagy a Shineray által gyártottakét.

 

Motorok Tesztek galériája BMW G 310 R
Kattintson a képre a galériához!


Ezeken a messzi piacokon is nagy presztízsnek és szép eladásoknak örvend a német márka, de eleddig nem volt olyan modellje, amely széles vásárlói réteg számára lett volna elérhető. Az Indiából érkező G 310 R-rel most változni fog a helyzet. Mifelénk tehát kicsi és olcsó roadster lesz az új BMW, a népes piacú fejlődő országokban viszont jó presztízsű, márkás termék, amely hatásosan közvetíti majd az ottani közönséggel a bajor gyártó prémiumigényét. Ha úgy tetszik, kis lépés Németországnak, de nagy lépés a BMW-nek és a világnak.

 

Motorok Tesztek galériája BMW G 310 R

Jól leolvasható és informatív a műszerfal, egyebek mellett van rajta hatótávolság- és sebességfokozat-kijelző, valamint váltófény is

 

Egyelőre nem tudni, miként állja majd meg a helyét Németországban, mint kezdőknek való, városi használatra termett és még miegymás naked bike. A teljesítménye ugyanis 34 lóerő, ami jóval alatta marad a friss jogosítványosok által maximálisan használható 48 lóerőnek. Sokkal nagyobb szakadék tátong közte és a törvény adta lehetőség között, mint például a szintén könnyű japán motorok vagy KTM-ek teljesítménye és a 48 LE között. Ez utóbbiak akár tíz lóerővel, vagyis közel harminc százalékkal többet mozgósítanak.

 

Önkéntelenül is felvetődik a kérdés: nem lenne érdemes kicsit megemelni a hengerűrtartalmat és ezáltal jobban megközelíteni a megengedett limitet? Ez volt az egyik legfontosabb tisztázandó, amikor megérkeztünk Münchenbe, az új G hivatalos bemutatójára. A BMW jelen lévő illetékesei szemmel láthatóan nagyon biztosak voltak a dolgukban, és arra kértek minket, várjuk meg a menetpróbát, hátha változik a véleményünk. Eleget tettünk a kérésüknek.

 

Igazuk volt, alighogy mozgásba lendült a motor, rögtön szertefoszlottak a hiányzó hengerűrtartalommal és teljesítménnyel kapcsolatos kételyeink. Olyannyira, hogy a teli tank benzin sportos stílusban való kimotorozását követően egyértelmű pontra változott a kezdeti kérdőjel. Némi pajkossággal élve G pontot is mondhatnánk, hiszen felhőtlen örömöt jelent a kis roadster vezetése. Arra természetesen számítani lehetett, hogy élénken változtat majd irányt a maga 158,5 kilós menetkész tömegével (gyári adat), valamint elöl 110-es, hátul 150-es gumiabroncsával, az viszont minket is meglepett, hogy semennyi labilitás nem volt a viselkedésében.

 

 

Motorok Tesztek galériája BMW G 310 R

 

Semlegesen, szinte magától vette a kanyarokat, mindvégig örvendetesen jóindulatúnak és nagyon élvezetesen vezethetőnek bizonyult. Remek útfekvése kétségtelenül a minőségi Michelin köpenyeknek is köszönhető volt, sokkal inkább azonban a harmonikus vázgeometriának és a felettébb érzékletes reakciójú rugózóelemeknek. Főleg a fordított teleszkópvilla végzett nagyon jó munkát, akár egy kategóriával feljebb is megállná a helyét. A titok nyitja abban keresendő, hogy míg a villa külső és belső csövei Kínából, addig a „belbecsük” Japánból, a Kayabától érkezik.

 

Ugyanez az elv (azokon a helyeken spórolni, ahol nem látszik, és azokra a részletekre költeni, amelyek számítanak) érvényesül a fékrendszer esetében is. A Brembo leányvállalataként működő indiai Bybre által szállított 300 mm-es első féktárcsában és radiális féknyeregben nincs semmi különleges, de a szinterezett fékbetétek és acélszövetbe burkolt fékcsövek sokat javítanak a hatásfokán. A nyomáspont, az adagolhatóság és a nagyon klassz Continental-ABS több mint elegendő egy 300 köbcentis motorhoz.

 

Motorok Tesztek galériája BMW G 310 R

 

A négyszelepes egyhengerest kimondottan a G sorozathoz (később lesz 310 GS is) fejlesztette ki a BMW. Van egypár igazán vonzó tulajdonsága. Egyebek mellett 180 fokkal el van fordítva a hengerfeje (elöl van a szívóoldal, hátul a kipufogó), maga a henger pedig hátrafelé dől. Ennek az elrendezésnek köszönhetően a teljesítménynek kedvező módon lehetett a hengerbe vezetni az üzemanyag-levegő keveréket, és előnyösen alakult a tömegkoncentráció.

 

DLC-vel bevont himbák, nikazillal bevont hengerperselyek, sikló-csapágyazású főtengely – összességében igen modern konstrukció. Ahhoz képest, hogy egyhengeres, nagyon finoman jár a kiegyensúlyozó tengely jóvoltából. Habár kicsi a lendtömege, hamar kisimul az alapjárata és felveszi a gázt, országúti motorozás alkalmával azonban intenzíven húzatni kell. 6000-től rendesen nekidurálja magát, lendületesen és élénken pörög felfelé. A váltó rövid áttételezése országúton kapóra jön, autópályán azonban inkább átok, mint áldás. Más kérdés, hogy nem is való oda a G 310, ahhoz túl kicsi a teljesítménye.

 

Kifinomult működésének és kulturált gázadási reakciójának köszönhetően kimondottan minőségi benyomást kelt az erőforrás és maga az egész motorkerékpár is. Egyedül a váltó lóg ki e szempontból kicsit a sorból. Rövidek a váltóutak és mintaszerűen könnyedén működik a kuplung, de nem minden esetben sikerült üresbe kapcsolni, amikor pirosra váltott orrunk előtt a jelzőlámpa. Némi rosszmájúsággal azt is mondhatnánk, semmi meglepő nincs a dologban, mert hű maradt önmagához a BMW. Ezt az apróságot leszámítva azonban mind kidolgozás, mind anyagminőség szempontjából kifogástalan benyomást tettek ránk a rendelkezésünkre bocsátott tesztmotorok.

 

Motorok Tesztek galériája BMW G 310 R

 

Szénszálnak és szálcsiszolt alumíniumfelületeknek természetesen nyomát sem találni, de azért így is jutott pénz tetszetős öntött felnikre, szép alumínium lengővillára, esztétikusan kivitelezett hegesztési varratokra, minőségi felületekre és minden részletre kiterjedő, alapos kidolgozásra. Mindez egyáltalán nem magától értetődő dolog, elvégre 125 köbcentis motort is lehet venni ugyanennyi pénzért. Sokkal fontosabb lenne tudni, vajon az ezredik és a tízezredik G 310 R is ugyanilyen jó minőségű lesz-e, és állja-e majd az idő próbáját. A BMW bizakodó ezt illetően, mert mint megtudtuk, szigorú minőségi követelmények szerint dolgozik ottani gyártópartnere, a TVS. A menetpróba tapasztalatai alapján nincs okunk kételkedni benne.

 

Alighanem tartóssági teszt lesz a dologból. Addig is azonban, míg arra sor kerül, hadd rögzítsük még egyszer a legfontosabb tudnivalókat az új BMW G 310 R-ről. Korszerű kivitelű, kedvező árfekvésű motorkerékpár, amely egyúttal nagyon élvezetesen vezethető, ráadásul jól rugózik és csillapít, és határozottan fékez. Említett tulajdonságai igazán harmonikus ajánlattá teszik mindazok számára, akik beérik 34 lóerővel. Hogy elég lesz-e mindez a riválisokkal szemben, az majd kiderül egy későbbi összehasonlító tesztünkből. Ami pedig a világpiacon való helytállást illeti: októberben vette kezdetét az értékesítés, ezért egyelőre nehéz lenne messze ható következtetéseket levonni.