Kettős vicc: a legjobb vétel

Menet közben beszélgetni utasunkkal vagy motorostársunkkal, telefonálni vagy zenét hallgatni útközben, illetve hallani, ahogy a GPS bemondja: „kétszáz méter után forduljon jobbra” – ezt tudják a mai sisakba építhető kommunikációs rendszerek. Kérdés, hogy melyik mennyire, mert a motorra szánt eszközöknek több feladattal kell megbirkózniuk, mint az autókba szánt társaiknak.





Először is vízállónak kell lenniük, hiszen ellen kell állniuk az időjárásnak. Emellett vakon, kesztyűben is kezelhető kezelőfelületre van szükség, hogy menet közben is biztonságosan lehessen például hangerőt állítani rajtuk. És akkor még nem volt szó a szélzaj szűréséről, a könnyű beépíthetőségről, a hatótávról, a hangminőségről.

A Bluetooth vajon mi?
A Bluetooth (ejtsd: blútúsz) rövid hatótávolságú, adatcseréhez használt, nyílt, vezeték nélküli szabvány. Eredetileg számítógépek, mobiltelefonok, telefonkihangosítók és egyéb készülékek között létesíthetünk vele automatikusan kis hatótávú rádiós kapcsolatot. A rendszer neve Harald Blåtand (I. vagy Kékfogú Harald) dán király nevének angol változata, aki 958-tól, illetve 976-tól 986-ig volt Dánia és Norvégia uralkodója. Nagyon szerette az áfonyát, ezért kék lett a foga. Harald arról volt nevezetes, hogy egyesítette a lázongó dán, norvég és svéd törzseket. Ehhez hasonlóan a Bluetooth-t is arra szánták, hogy egyesítsen és összekössön olyan különböző eszközöket, mint a számítógép vagy a mobiltelefon. A Bluetooth logója a H és B betűknek megfelelő skandináv rúnákat, a Haglazt és a Berkanant idézi.

A legnagyobb probléma a sebesség növekedésével együtt erősödő szélzaj, ami mind a hallást, mind a hallhatóságot nagyon rontja, hiszen a nagyobb zajban nemcsak elvész a hangszóróból jövő beszéd, hanem a mikrofonba is erősen belezavar. Erre a sebességtől függően automatikusan változó hangerő és az egyre kifinomultabb digitális zajszűrés jelenti a megoldást, amik viszont jelentősen növelik a fejlesztési költségeket. Az olcsó, húszezer forint körüli rendszerek ennek megfelelően lényegében használhatatlanok, már országúti sebességnél is rosszul szerepelnek, míg autópályás tempónál némelyik márkás termék is elvérzik.

BMW gyári kommunikációs rendszer

BMW
+
Kiváló, tiszta hangátvitel akár kétszáz méteres távolságig. Elegendő hangerő nagy tempónál is, valamint jól kezelhető, kesztyűben is jól érezhető a gombok visszajelzése.
-
300 méteres távolságnál még sík terepen is megszakad a kapcsolat. Ezenfelül több esetben rövid szünetek és zavarok akadályozták a kommunikációt.

Értékelés
Könnyen párosítható más eszközökkel, a beszélgetések néha akadoznak, de jó minőségben zajlanak – ez utóbbi egyébként a jól szigetelt gyári sisak érdeme is.


Nolan N-Com

Nolan N-Com
+
Nagyon jó döntés volt extra jack csatlakozóval ellátni a készüléket. Első osztályú termék, remek visszajelzést nyújtó, jól kontúrozott gombokkal, természetes hang és nagyon jó, hatszáz méteres hatótávolság.
-
Nagyon bosszantó, hogy átjut rajta a szél, a motor és a gumiabroncsok zaja.

Értékelés
Komplett rendszer, jól összehozza a beszélgetést és a GPS üzeneteit. Nagyon kevés hibát produkált használat közben.

Schubert SRC-System


Schuberth SRC-System
+
Nagyon jól szűri a háttérzajokat, jól működik az automatikus hangerő-szabályozás. A hosszú beszédszünetek alatt automatikusan leáll, majd újraindítja magát. 120 km/h-nál is jól használható, de motortól függően akár 150 km/h-nál is érthető a másik fél beszéde.
-
A hattyúnyakmikrofon elnyomta a sisak alatt az állat, a billentyűzet gombjainak rossz az elhelyezésük, ráadásul a benyomásukról kevés visszajelzést adnak. A hangzása üres, hiányoznak belőle a mélyek.

Értékelés
Jó kidolgozású, látványosan prémium termék jó funkciókkal, mint például az automatikus hangerő-szabályozás. Sajnos az ergonómiája közel sem tökéletes.

Shark Sharktooth


Shark Sharktooth
+
Nagyon jól használható hangerőszabályzó, természetes hatású, jó minőségű beszéd, kiemelkedően jó rajta zenét hallgatni.
-
A központi multifunkciós gomb nehezen kezelhető, és kiszámíthatatlanul reagál az érintésre. Az automatikus párosítás nem működött mindig, a visszajelző fények nappal rosszul láthatók.

Értékelés
Nagyon jó minőségű mikrofon és hangszórók, kiemelkedő akusztika, de a központi vezérlőgomb agyonüti az élményt. Ettől függetlenül a hangminőség miatt igazi kedvenc.


Interphone F4

Interphone F4
+
Tiszta hangátvitel, kellemes hangszín, kétszáz méterig jó átvitel. Nagyon jó zajszűrés, illetve sokféle felszerelési lehetőség. Gyors üzembe helyezés.
-
Nincs automatikus kikapcsolás a beszélgetés szünetében, külön-külön kell bontani a párosított eszközök között a kapcsolatot, túl erős nyomást követelnek a gombok.

Értékelés
Akár kétszáz méterig jó kapcsolat a motorosok között. Remek akusztika, a digitális zajszűrés és az automatikus zajszűrés is jól működik.

Caberg Just Speak

Caberg Just Speak
+
Kompakt, ultravékony kialakítás, a legkedvezőbb árú az egész tesztben.
-
Nagy zajszint, csekély, tízméteres hatótávolság, apró vezérlőgombok, a beszéd szünetében is sugározza a mikrofonzajt. A kapcsolat bontása után az újraindított eszközök nem állítják vissza automatikusan a kapcsolatot.

Értékelés
Az alapvető funkciókat teljesíti, kompakt és olcsó. A gyakorlatban a rossz akusztika és az apró gombok jelentenek problémát. Motorok közti kapcsolatra nem, inkább vezető-utas beszélgetéshez ajánlott.

Interphone F5


Interphone F5
+
Akár hat motorost is képes összekötni, minden készülék átjátszóállomásként is működik, vagyis a sorban az első és az utolsó motoros között akár két kilométer is lehet, mégis kapcsolatban maradnak. Sok nyelven beszélő hangos menü, sokféle rögzítési lehetőség, kiváló zajszűrés, automatikus hangerő-szabályozás.
-
A hangos menü lassítja a párosítást, a plusz jack csatlakozón keresztül nem sikerült zenét hallgatni rajta.

Értékelés
Többet tud, mint a többiek. A kiváló hangminőségen, a hosszú készenléti időn és a nagy hatótávolságon kívül rengeteg extrával rendelkezik, például beépített FM rádióval. Ha azonban mindent ki is akarunk használni, érdemes lemerülni a vaskos kezelési kézikönyvben.

Nem veszélytelen
A Motorrevü szerkesztőségében senki nem használ sisakba épített kommunikációs rendszert. Többünk próbált már ilyet, de az általános tapasztalat szerint hamar megunja az ember, és idővel már csak maceraként tekint rá. Ezenfelül az utassal és a társakkal való beszélgetés elvonhatja a figyelmet az útról – a motorozás pedig sokkal több koncentrációt követel, mint az autóvezetés. Ennek ellenére a kommunikációs rendszerek nem tartoznak a nem ajánlott termékek közé, hiszen sok esetben megkönnyítik az ember életét, például csoportos túrázáskor. Vagy ismeri azt az érzést, hogy amint felszáll a motorra, megcsörren a telefon?