Benelli BN 251

A „Made in China” az olasz motorok rajongói számára még mindig furcsán hat, pedig ezzel már egyáltalán nem számít fehér hollónak a legkisebb naked Benelli. Azt azonban el kell ismerni, hogy a patinás névhez komoly érték is kapcsolódik. Mi több, az agresszív kis teremtés remek ár-érték arányával bennünket is meglepett.





Ahogy sok olasz motormárka, az idén 105 éves Benelli története is nagyon fordulatos. Hullámhegyek és hullámvölgyek váltogatták egymást, majd 2005-ben a kínai Qianjiang csoport vette át. Mostanra kezd ismét magához térni. A kínaiak ügyelnek a gyártási folyamatokra, az olaszok az dizájnra. A partneri viszony legfrissebb gyümölcsét, a 2016-os BN251-et két éve az EICMA-n láthatta először a közönség, szerencsére a tervhez képest nem sokat változott a sorozatgyártású modell.

 

Motorok Tesztek galériája Benelli BN251
Kattintson a képre a galériához!


Az új tulaj nemcsak a márkanévhez ragaszkodott, de a Benelli Tornadók által megteremtett olasz iskolához is. Az agresszív vonalakkal megrajzolt típus kiállása egyszerre könnyed és tömör, ránézve kikerülhetetlen, hogy felemlegessük felmenőit, a kéthengeres BN302-t és a négyhengeres BN600R-t. Jól átgondolt, piros térhálós váz, vastag fordított első villa, állítható központi rugóstag, masszív kónuszos kormány, gyönyörű kerekek, hullámos peremű féktárcsák, LED-ek és LCD – az alapfelszereltség alapján egy cseppet sem kell irigykednie a nagyobb motorokra. A 17-es alufelnikre minőségi gumikat (Metzeler Sportec M5 Interact) szereltek – ennek nagyon jó az üzenete. Hogy ne legyen idétlenül kismotoros, a hátsó abroncs is rendes méretű, 150/60-as. Lengővillája valamivel egyszerűbb, mint a 300-asé, de még így is remek darabnak számít a kicsi nakedek között. Kedves meglepetésként alumíniumszemeket is találunk rajta a motoremelőhöz. Már csak az ABS hiányzik, de információink szerint az sem sokáig, 2017-re érkezik az Euro4-kompatibilis, blokkolásgátlóval felszerelt utód.

 

A motor alapvetően jól kidolgozott, az anyagminőséggel sincs komolyabb bajunk. A standard kapcsolókon a műanyag gombok ugyan olcsó hatásúak, de lépjünk ezen túl, ahogy az itt-ott fellelhető sorjákon is, valamint a rugósbicska jellegű gyújtáskulcs összeszerelése sikerült kicsit lazára. A markolat ellenben szép is, jó fogású is, és a tükördizájn sem ment a használhatóság rovására.

 

Motorok Tesztek galériája Benelli BN251

 

A legkisebb BN kompakt, de élhető méretekkel rendelkezik. Hölgyolvasóink figyelmét mindenképpen szeretném felhívni a 785 mm-es ülésmagasságára, de nincsenek kizárva a kis Benelli élvezetéből a hosszúra nyúlt srácok sem. Mindenki számára lehetővé teszi a kényelmes testtartást. Meglepő, de az utas sincs rossz helyzetben. Az ülés számára is elfogadható méretű, nem mellékesen rendes kapaszkodókat is kapott. És még egy érv a hölgyeknek: bár teljesítményre nem sokkal kevesebb, 42 kilogrammal könnyebb, mint a 302-es.

 

Motorok Tesztek galériája Benelli BN251

 

A háromrészes műszerfal bal oldalára csoportosították a visszajelzőfényeket, középen a mutatós fordulatszámmérő dominál, jobbra az LCD adja a kategóriájában korántsem általános adatcsomagot. Az alapok, azaz sebesség, motorhőfok, összkilométer és napi számláló mellett van időmérő óra, fokozatkijelző és a szegmenses üzemanyagszint-jelző. Ennek működése kicsit elbizonytalanított. Pontosabban arra gondoltam, hogy elromlott, amikor 200 km megtétele után még csak egyetlen egység hiányzott a sorból. Emiatt kinyitottam a tanksapkát, de meglepődve tapasztaltam, hogy nincs itt semmi hiba, benzin van még bőven. A testvéréénél 1 literrel nagyobb, 17 literes tartály szolgálja ki a Benellina kis étvágyú, egyhengeres motorját. A gyári adatok szerint 3,4 litert fogyaszt 100 km-en, a valóságban 300 km-t tettük meg fél tank benzinnel – ez nem rossz. Közben attól sem kell tartanunk, hogy idegesítően erőtlen lenne. Ugyan már 2000-től megindul, de 4000/min-ig visszafogott, csendes ügetésről beszélhetünk. A vezetés akkor igazán élvezetes, ha az 5500–7500-as tartományt lőjük be, és ez nem is ördögtől való elképzelés, hanem rendeltetésszerű használat. A vibráció 8000-től megerősödik, alatta a kiegyenlítőtengelynek köszönhetően sokkal kevésbé rezeg-zizeg, mint a 302-es tette (lásd Motorrevü 2016/8.). Egészen gyorsan elérjük a 100-as tempót, hatodikban itt 7000-et forog. A kijelzett legnagyobb sebesség 138 km/h, itt még nem számít problémának a szélvédelem hiánya. A maximális teljesítmény 25 lóerő 9000-es fordulaton, ezzel a BN251 az A2-es kategóriába szépen illeszkedik, de a jelzést elhagyva kíméletlenül jön a tiltás.

 

 

Kompakt, könnyű kialakításának köszönhetően saját közegében, azaz a városban nagyon könnyedén mozog a BN251. Ügyesen kibújik minden szorult helyzetből, az előzést se kell túlzottan előre tervezni, míg a manőverezés során komoly előny a nagy kormányelfordulási szög. De a városon kívül is kihasználhatók a Benellina képességei. Dudoros úthibák esetén hajlamos egy kicsit belibegni, ettől eltekintve a futómű semmilyen kellemetlenséget nem produkált. A hátsó rugóút ugyan jó rövid, de soha nem ütött fel.

 

Motorok Tesztek galériája Benelli BN251

 

A fékeknek minden adottságuk megvan ahhoz, hogy teljes joggal feszítsenek a virgonc blokk és futómű mellett. A 302-estől eltérően elöl itt egy, de nagyobb átmérőjű féktárcsát találunk egy négydugattyús nyereg kíséretében. Meglepő, hogy az első fékcső gumi, a hátsó fém, a miértet kár feltenni. Akinek nem tetszik, majd úgyis lecseréli, legalább elég csak az elsőt. Az egyetlen komoly negatívumot itt kell megemlíteni, tesztmotorunkon ugyanis meglehetősen tompa volt a fék. Mintha nem tartana lépést a teljesítménnyel, a szükségesnél nagyobb erővel kellett rámarkolni a karra, és a hátsó fék pedálja is túlzottan hosszú úton járt. Fontos azonban figyelembe venni, hogy alig 70 kilométerrel az órájában hoztuk el az importőrtől, és már a 300 km-es teszt alatt is határozott javulás volt érezhető, vagy ha más nem, egy betétcsere is segíthetne.

 

A Benelli visszatért. Nemcsak szavakban, tettekben is. A BN600 és a BN302 sikeres formuláját követő BN251 még inkább alkalmazkodik a fiatalok igényeihez. Remek belépő szintű motor – különösebb hiányosságait nem is tudnánk felsorolni –, és az árát még meg sem említettük! Testvérénél nemcsak 40 kilóval könnyebb, de 450 000 Ft-tal olcsóbb is, és alaposan alálő a japán konkurensek (Kawasaki Z250: 1 470 000 Ft, Suzuki Inazuma: 1 649 000 Ft) árának.