Az Alpinestars ötven éve

A motoros ruházatra specializálódott cég, az Alpinestars idén ünnepli fennállásának 50. évfordulóját. Gabriele Mazzarolo (51) cégvezető édesapja cipészműhelyéből világméretű vállalkozást hozott létre. Az Egyesült Államokban élő olasz vállalkozóval beszélgettünk.





? Az Alpinestars idén ünnepli fennállásának 50. évfordulóját. Gondolom, felesleges megkérdeznem, hogy büszke-e a cég történelmére.
! Őszintén szólva, nem igazán foglalkozom a vállalatunk múltjával. Gondolataim annyira intenzíven a jelen, és még inkább a jövőbeni projektek körül forognak, hogy a visszatekintésre nem sok idő marad. Igazából kár…

? Édesapjától vette át az Alpinestarst. A motorok iránti lelkesedést is tőle örökölte?
! Apámat nem igazán érdeklik a motorok. Cipészként akkoriban túrabakancsokat és sícipőket készített. A hatvanas években azonban kezdett elterjedni az offroadsport Olaszországban. Apám felismerte, hogy ehhez megfelelő csizmákra lesz szükség, és gyorsan ezekre specializálódott. 1963-ban megalapította az Alpinestarst, 1965-től pedig már kizárólag motoroscsizmákat gyártott.

 

galéria Az Alpinestars 50 éve

 

 

? A motorkerékpársport szeretetét tehát saját magának köszönheti.
! Igen, ezt lehet mondani. Az üzlet miatt minden hétvégén kint voltunk a versenyeken. A motorok egyszerűen mindennaposak voltak a számomra.

? Ennek ellenére 23 évesen úgy döntött, hogy kivándorol Amerikába?
! Nem ennek ellenére, hanem éppen ezért. Láttam, hogy az Egyesült Államok a motorsportban, különösen az offroadban irányadónak számít.
1986-ban megalapítottam az Alpinestars amerikai leányvállalatát, 1993-ban pedig a teljes vezetést átvettem a szüleimtől.

? Tehát az Egyesült Államokban lévő központból irányítja a céget?
! Alapvetően igen. De nagyjából tíznaponta elrepülök Olaszországba, hogy ott is tisztában legyek a dolgokkal. A bangkoki és tokiói irodával már lazább a kapcsolatom.

? Időközben az Alpinestars az offroadcsizmák előállításán kívül egy, az utcai motorosoknak is széles kínálatot felvonultató ruházatgyártóvá fejlődött. Még mindig a csizmák a legfőbb termékeik?
! Évente 400 000 pár motoroscsizmát gyártunk, ebből 150 000 krosszcsizma. Ennek ellenére most már a hagyományos motorosruházat teszi ki a forgalom nagyobb részét. A csizmák a második helyre szorultak, ezeket követi a szabadidős ruházat.

 

galéria Az Alpinestars 50 éve

A cég alapítója, Sante Mazzarolo (született 1929-ben) a díjazott csizmával

 

 

? A motorkerékpár-piac az Egyesült Államokban és Európában válságban van. Az eladások stagnálnak vagy éppen visszaestek. Ön ennek ellenére bízik a piacban?
! Száz százalékig. A motorozás érzelmi dolog. Azok, akik lenyűgözőnek találják a motorozást, mindig is motorozni fognak. Lehet, hogy az olyan időszakokban, mint amilyen a mostani, valamivel többet várnak, míg új motort vagy ruhát vesznek, de nem fognak elfordulni tőle. A legmélyebben meg vagyok arról győződve, hogy a motorozásnak van jövője.

? Nem gondolja, hogy ebben a meggyőződésben inkább a vágyai öltenek testet?
! Nem, én szinte mindennap átélem az érzést, hogy milyen jó is motorozni. Mindenféle motorom van. Tényleg mindenféle: a túraendurótól a triálmotorig. Motorral megyek dolgozni, hétvégente offroadozom az endurókkal. És ha lehet, az üzleti utakra is kétkerekűvel megyek. Az eddigi rekordom hat tárgyalás nyolc nap alatt, ahol a helyszínek közötti teljes megtett távolság 6000 kilométer volt. Egy ilyen utat autóval teljesíteni nagyon unalmas. Motorral élmény.

? Ez lehet, hogy Kaliforniában így van, de a közép-európai éghajlaton a motorozásnak árnyoldalai is vannak. Az ember fázik, megázik…
! Látja, pont ez ellen akarunk tenni valamit, ezért fejlesztünk. A motorozásnak olyan kényelmesnek kell lennie, mint az autózásnak. És ugyanolyan biztonságosnak is. Ez a fejlesztéseink célja. A motorosok ne izzadjanak és ne fázzanak. Na meg persze semmiképpen ne sérüljenek meg.

? Szép vágyálom, de belátható időn belül nem fog teljesülni, nem igaz?
! Ez nem feltétlenül van így. 2011 óta kínálunk például légzsákkal felszerelt motoros bőrruhát. Az általunk támogatott MotoGP-versenyzőknél ez a ruha már sok esetben akadályozott meg sérülést vagy legalábbis csökkentette annak súlyosságát. És a technika még gyerekcipőben jár.

 

galéria Az Alpinestars 50 éve

Hightech: 2001 óta dolgozik az Alpinestars a légzsákos technika megvalósításán

 

 

? A biztonság egyben pénzkérdés is, a jó minőségű ruhák már rég 1000 eurónál többe kerülnek, a légzsákos bőrruháért 6000 eurót kérnek. Ez viszont ellentmond annak, hogy a motorozás ismét egyre népszerűbb legyen, nem?
! Egyelőre a magas ár oka a kis darabszám. Ha többet vesznek belőle, akkor az ára is lefelé fog menni, nem felfelé. Persze a biztonságos motorosruhák sosem lehetnek olcsók. De ha a kapott ellenérték rendben van, akkor az emberek készek kiadni rá a pénzt. Ezt már régóta meg lehet figyelni a motorosok esetében. Más szabadidős elfoglaltságoknál − mint például a síelés − is egyre jobban figyelnek a biztonságra és a minőségre.

? Hol látja a cégét a 60 éves jubileumon?
! Közelebb ahhoz a célhoz, hogy megfeleljünk a kihívásoknak. A motorozás akkorra kényelmesebb és biztonságosabb lesz. Ráadásul legalább ugyanolyan élvezetes is marad.


 

 

A túracipőtől a légzsákos motorosruháig - Az Alpinestars története
Nem kell ahhoz motorosnak lenni, hogy valaki sikeressé váljon a motorosok világában. A cipész Sante Mazzarolo 50 évvel ezelőtt alkotta meg első krosszcsizmáját.

A suszter maradjon a kaptafánál – ha Sante Mazzarolo ezt a mondást követi, akkor sosem alapítja meg az Alpinestarst. Legalábbis biztosan nem offroadcsizmák gyártójaként. Hiszen a Velencétől 80 kilométerre lévő asolói családi vállalkozás története túra- és sícipők gyártásával kezdődött. Mivel azonban a 60-as évek elején a műanyag egyre inkább túlsúlyba került a hagyományos bőrrel szemben a sísportban, ezért az offroad motorsport kezdődő sikerei pont kapóra jöttek Signore Mazzarolónak. Két évvel azután, hogy megvarrta az első krosszcsizmáját, 1965-ben a cég teljes egészében átállt az offroad lábbelik gyártására. Az Alpinestars – a név a Stella Alpina szó szerinti angol fordítása, amely olaszul havasi gyopárt jelent – referencia lett a motokrosszcsizmák között, még akkor is, ha gyártójuk, a cipész máig nem tudott lelke mélyéig megbarátkozni a motorkerékpárokkal. Végül a fia, Gabriele motorok iránti rajongása volt az, amelynek köszönhetően az Alpinestars megtette a döntő lépést a nemzetközileg is jelentős céggé válás felé. Mazzarolo Junior 24 éves korában, 1986-ban a kaliforniai Torrancéban alapította meg vállalatát Alpinestars USA néven. Máig onnan irányítja az 500 embert foglalkoztató vállalatot az Egyesült Államokban, Olaszországban, Japánban és Thaiföldön.
A konkurens Daineséhez hasonlóan az Alpinestars is – a világon másodikként – kifejlesztette a légzsákkal ellátott bőrruhát. Mazzarolo Senior egyébként ma fejlődő országokban oktatja a cipészmesterséget.

galéria Az Alpinestars 50 éve

2011-ben indult el az első Air Race Suit sorozatgyártása