Autópályadíjak Európában

Útpénz





Egy külföldi motoros túra jellemzően nem autópályás motorozásról szól, mégis kevesen vállalkoznak arra, hogy teljesen kiiktassák útitervükből. Ennek oka lehet időhiány, a már jól ismert szakaszok gyors letudásával több idő marad a távolabbi, ismeretlen helyekre, de akár a rosszra fordult időjárás is sztrádára kényszeríthet.

 

Jóllehet, az autópályák a teljes közúthálózatnak csak kis részét adják, hosszuk több mint megháromszorozódott az elmúlt 30 év során, jelenleg Európában több mint 74 000 kilométert tesznek ki. Egy kilométer négysávos autópálya fajlagos költsége átlagosan 3 milliárd forint, de a helyi föld- és vízrajzi adottságoktól függően ennek akár duplája is lehet.

 

Ezek fenntartására országonként eltérő mértékű használati díjat szednek be a közlekedőktől. Európán belül óriási eltérések vannak, és abban sincs összhang, hogy az autókhoz képest a motorkerékpárosoktól mennyivel kevesebb sarcot kérnek. Hogy mégis előre tudjon tervezni, országonként összegyűjtöttük az útdíjfizetéssel kapcsolatos információkat.

 


Albániagaléria Zászlók

* Összes autópálya hossza: kb. 300 km

* Ingyenes

Jelenleg még ingyenesek a rövid autópálya-szakaszok, de folyamatos az építkezés, és a tervek szerint a közeljövőben bevezetik az útdíjat a Tirana‒Koszovó-szakaszon. A megengedett max. sebesség 110 km/h.

 


galéria ZászlókAusztria

* Összes autópálya hossza: kb. 2178 km (ebből 150 km alagút, 210 km híd)

* Fizetős

* Motoros/autós díj: 10 napos 5,10/8,8 euró, két hónapos 12,9/25,70 euró, éves 34,10/85,70 euró

* Infó: www.asfinag.at

Matricás rendszer van, amit már Magyarországon, számos benzinkúton és a határnál is meg tudunk venni, a motorra fel kell ragasztani. Néhány panorámaútért, illetve alagút használatáért külön díjat számítanak fel (Arlberg, Brenner, Tauern/Katschberg, Bosruck, Karawanken, Gleinalm), ami figyelembe véve, hogy milyen természeti környezetben, mekkora munkával kellett kiépíteni, érthető is.

 


galéria ZászlókBelgium

* Összes autópálya hossza: kb. 1747 km

* Ingyenes (kivéve a Llefkenshoek Tunnel)

Európában a második (Hollandia után) legsűrűbb autópálya hálózattal rendelkezik, amelyek többsége irányonként három sávos, és különlegességük, hogy éjszaka ki vannak világítva.

 


galéria ZászlókBosznia-Hercegovina

* Összes autópálya hossza: kb. 300 km

* Fizetős

* Motoros/autós díj: 4,2 euró (Kakanj–Jošanica-szakasz, 36 km)

* Infó: www.jpautoceste.ba

Kapus rendszer van. Jelenleg az A1-es autópálya bizonyos szakaszain kell fizetni (kártyával és euróval is lehet) a megtett úttal arányosan. A motorkerékpár a személyautókkal egy kategóriába esik.

 


galéria ZászlókBulgária

* Összes autópálya hossza: 700 km

* Fizetős

* Motoros/autós díj: 40 Leva (heti), 80 Leva (havi)

* Infó: www.vinetka.com

Bulgáriában matricás fizető rendszer van használatban, amit már a határon kötelező megvásárolni függetlenül attól, hogy felhajtunk-e az autópályára. A motorosok ugyanannyit fizetnek, mint az autósok. A Duna-hidakon való áthaladásért külön kell fizetni.

 


galéria ZászlókCsehország

* Összes autópálya hossza: 1200 km

* Ingyenes

* Infó: www.motorway.cz

Matricás rendszer működik, de az autósoktól eltérően motorral a cseh autópályák ingyenesen használhatóak.

 


galéria ZászlókDánia

* Összes autópálya hossza: 1100 km

* Ingyenes

Dániában az autópályák minden közlekedőnek ingyenesek, kivéve a 18 km hosszú Storebaelt híd (18 euró) és a Dániát Svédországgal összekötő Oresund (26 euró) híd. A motoros jegy közel felébe kerül az autósnak, de további kedvezményeket is adnak azoknak, akik havonta több mint egyszer akar átkelni rajtuk.

 


galéria ZászlókEgyesült Királyság

* Összes autópálya hossza: kb. 3700 km

* Fizetős (csupán egyes szakaszok)

* Infó: www.m6toll.co.uk

Az Egyesült Királyságban kapus rendszer működik, de csupán az M6-os autópályán kell fizetni, a többi ingyenes. Motorosok számára itt is kedvezőbb a díjszabás, érdekesség, hogy a más az éjszakai, a nappali és a hétvégi tarifa, így amíg csúcsidőben 3 fontért hajthatunk rá, addig hétvégén csupán 1,8 fontot kérnek.Továbbá fizetni kell jó néhány hídon is, ezek ára 1-7 font között mozog.

 


galéria ZászlókFranciaország

* Összes autópálya hossza: 11 800 km

* Fizetős

* Motoros/autós díj: 34,9/58,3 euró (Párizs–Marseille-szakasz, 768 km)

* Infó: www.autoroutes.fr

A francia autópályák meglehetősen drágák, még úgy is, hogy motorkerékpárral (5-ös díjkategória) közel kétharmadát kell fizetni az autósok tarifájának.  Kapus rendszer működik. Példaként

 


Göröggaléria Zászlókország

* Összes autópálya hossza: 1700 km

* Fizetős

* Motoros/autós díj: 10,5/15,1 euró (Thessaloniki-Athén, kb. 480 km)

* Infó: www.aegeanmotorway.gr

Kapus fizetés van, de a görög rendszer eléggé bonyolult, mivel hat társaság üzemelteti az utakat, így a tarifák is meglehetősen különbözőek. A motorok az 1-es kategóriába tartoznak, tarifájuk valamivel kevesebb, mint az autóké. A tenger alatti alagutak használatáért 1-2 eurót kérnek el.

 

###

 


galéria ZászlókHollandia

* Összes autópálya hossza: 2630 km

* Ingyenes

* Infó: www.westerscheldetunnel.nl, www.kiltunnel.nl

Hollandiában a Kil alagútért kell fizetni 2 eurót, valamint a Westerschelde alagútért 2,5 eurót.

 


galéria ZászlókHorvátország

* Összes autópálya hossza: 1200 km

* Fizetős
* Motoros/autós díj: 42/70 Kuna (Zágráb-Rijeka, kb. 146 km)

* Infó: http://hac.hr

Kapus rendszer működik. A motorkerékpárok az IA kategóriába esnek. Fizetős a Sveti Ilija alagút, motorral 12, autóval 20 kuna.

 


galéria ZászlókÍrország

* Összes autópálya hossza: 900 km

* Fizetős

* Motoros/autós díj: 1,5/2,9 euró (Kilcock - Enfield - Kinnegad)

* Infó: www.etoll.ie

Kapus rendszer működik, de csak rövid szakaszokon fizetősek az autópályák, valamint a Dublin, Limerick alagútért, és egyes hidakért kell, rendszerint az autósok tarifájának a felét.

 


galéria ZászlókLengyelország

* Összes autópálya hossza: 1482 km

* Fizetős

* Infó: www.viatoll.pl

Kapus rendszer működik. A motorkerékpárok itt is külön kategóriába esnek, és pont a felét fizetik az autóéknak. Egy kilométer 0,05 zlotyi, autóval 0,01 zlotyi.

 


galéria ZászlókNémetország

* Összes autópálya hossza: 12949 km

* Ingyenes

* Infó: www.autobahn-online.de

Továbbra is ingyenes maradt motorkerékpárok és autók számára egyaránt, bár vannak törekvések, hogy fizetőssé tegyék autópályáikat. Ahol ezt külön tábla nem tiltja, nincs sebességkorlátozás, de az ajánlott maximális sebesség 130 km/h. Jó tudni, hogy baleset esetén, az ezt túllépett járművek számára nem fizet kártérítést a biztosító.

 


galéria ZászlókNorvégia

* Összes autópálya hossza: 393 km

* Fizetős

* Infó: www.autopass.no

Norvégia autópályáin fizetőkapus rendszer van, de a motorosoknak nem kell fizetniük. Egyes kapuknál ki még az is van írva, hogyan kell megkerülni motorral a sorompót.

 


galéria ZászlókOlaszország

* Összes autópálya hossza: 6660 km

* Fizetős

* Motoros/autós díj: 14,8 euró (Milano-Bologna, 211 km)

* Infó: www.autostrade.it

Európában Olaszország rendelkezik a legrégebbi autópályadíj-rendszerrel. Autópályára csak 150 cm3-nél nagyobb motorokkal szabad felhajtani. Kapus rendszer van, az útdíj autókra és motorokra ugyanannyi,  mindkettő az A kategóriába tartozik.

 


galéria ZászlókPortugália

* Összes autópálya hossza: 3035 km

* Fizetős

* Motoros/autós díj: 10,5 euró (A22 Algavre, 135 km)

* Infó: www.portugaltolls.com

Portugáliában két autópálya üzemeltető cég van. Fizetőkapus rendszer működik, de három elektronikus alapú megoldás közül is lehet választani. Az Easy Toll esetében - amikor áthalad a regisztrált rendszám a kapun - automatikusan levonják az összeget a tulajdonos hitelkártyájáról. A Prepaid és a Toll Service rendszer esetében előre vásárolt kártyával történik az úthasználat. A motorosok és az autósok egy kategóriába tartoznak.

 


galéria ZászlókRománia

* Összes autópálya hossza: 632 km

* Ingyenes

* Infó: www.roviniete.ro/hu/

Romániában matrica rendszer van, amely a teljes úthálózatára vonatkozik, nem csak az autópályákra, de motorkerékpárra nem kell fizetni.

 


galéria ZászlókSpanyolország

* Összes autópálya hossza: 14701 km

* Fizetős

* Motoros/autós díj: 6,75 euró (Sevilla-Cadiz 113 km)

* Infó: www.autopistas.com

A spanyol autópályákat összesen több mint húsz különböző magáncég üzemelteti, ennek megfelelően a díjak is eltérőek, emellett számos alagút és híd is fizetős. Kapus rendszer működik, a motorkerékpárok és az autók azonos kategóriába esnek.

 


galéria ZászlókSvájc

* Összes autópálya hossza: 1760 km

* Fizetős

* Motoros/autós díj: 40 svájci frank

* Infó: www.ezv.admin.ch

Csak éves matricát lehet vásárolni, ami autóra és motorkerékpárra 40 svájci frankba kerül.
Matrica szükséges az autópályák és az autóutak valamint a Szt. Gotthárd-alagút használatához.

14 hónapig érvényes, azaz a 2016-os már 2015 dec. 1-től 2017. január 31-ig

Továbbá fizetni kell a Nagy-Szent Bernárd alagútnál is, egy irányba 30,9 CHF-ot, oda-vissza 49,4 CHF-ot kérnek.

 


galéria ZászlókSvédország

* Összes autópálya hossza: 2013 km

* Ingyenes

* Infó: www.oresundsbron.com

Svédországban csak a Dániába vezető Oresund hídon kell útdíjat fizetni, motorkerékpárra 26 euró.

 


galéria ZászlókSzerbia

* Összes autópálya hossza: 630 km

* Fizetős
* Motoros/autós díj: 3/6 euró (Belgrád-Nis, kb. 230 km)

* Infó: www.amss.org.rs

Kapus rendszer van, lehet dínárban és euróban is fizetni. A motorkerékpárok az Ia kategóriába esnek, tarifájuk rendre fele az autósokénak, ha dínárban fizetünk. Azonban ha euróban, akkor az összeg függvényében lehet, hogy épp annyit kérnek, mint egy autóstól.

 


galéria ZászlókSzlovákia

* Összes autópálya hossza: 720 km

* Ingyenes

* Infó: https://eznamka.sk/

Hasonlóan e-matrica rendszer van, mint nálunk, 10 napos, havi és éves matrica váltandó, csakhogy motorral a szlovák autópályák használata ingyenes.

 


galéria ZászlókSzlovénia

* Összes autópálya hossza: 720 km

* Fizetős

* Motoros/autós díj: 7,5/15 euró (heti)

* Infó: www.dars.si

Matricás rendszer működik. A heti a fele az autókénak, a fél éves pedig egy havi autós matrica árának felel meg. Extra díjat a Karavanke alagútnál kérnek