AlpenMasters 2015, 1. rész

JELSZÓ? A helyes megfejtés: a lenyűgöző hágók jelszava Dolos, ahogyan a helyiek szeretettel nevezik a Dolomitokat. És ez a helyes jelszó a világ legnagyobb motorkerékpár-összehasonlító tesztjéhez, az AlpenMastershez is.





A háttérben a Rosengarten és a Vajolet-tornyok, a Dolomitok igazi látványosságai nyújtóznak az ég felé meredek csúcsaikkal. A képen előtérben 20 motorkerékpár a 2015-ös modellévből, közöttük és mögöttük 12 teljesen eltérő korú pilóta. Álljunk csak meg egy pillanatra: ez hogy fog menni? 20 motorkerékpár és csak 12 pilóta? Igen, némi találékonyságra és logisztikai tehetségre bizony szükség van az AlpenMasters, a világ legnagyobb összehasonlító tesztjének lebonyolításához. Bár a Motorrad mindenkit ideküldött, akit csak lehetett a tesztelők, szerkesztők és asszisztensek közül, 12 embernél többet nem tudtak nélkülözni, hiszen valakinek az újságot is meg kell csinálnia Stuttgartban. Ahhoz tehát, hogy mind a 20 motorkerékpár egyszerre szerepelhessen ezen a képen, alapos szervezésre volt szükség.

 

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész
Kattintson a képre a galériához!


A Motorrad 11. alkalommal keresi az Alpok királyát, azt a motorkerékpárt, amely a legjobban teljesít a kalandos hágókon, amellyel a hegycsúcsok vad hullámvasútján a legszívesebben motorozzuk szédültre magunkat. Alig van olyan alpesi régió, amely alkalmasabb terep lenne erre az összetett tesztre, mint a Dolomitok, amelyet a környékbeliek bizalmasan csak Dolosnak neveznek. Marmolada és Langkofel, Sella és Rosengarten között lélegzetvételnyi szünet nélkül követik egymást a hágók, itt meredeken és kanyargósan, hajmeresztő hajtűkanyarokkal, máshol jól kiépített, nagy ívű utakkal. Itt minden motor számára eljön az igazság órája, márkától és ártól függetlenül.

 

Pontértékelés az alpesi versenyen

 

A Motorrad az AlpenMastersen a megszokottól eltérő pontértékelést alkalmaz, amely a csúcsok meghódítása közben a motorok legkisebb hiányosságára is kíméletlenül fényt derít. A garancia, a fenntartási költségek és a legnagyobb sebesség most nem szerepel az értékelési szempontok között, annál nagyobb súllyal esnek latba az olyan menetdinamikai kritériumok, mint például a kormányzási pontosság és a manőverezési készség – azok a tulajdonságok, amelyekre a Dolomitokban szó szerint minden egyes kanyarban szükség van. A tesztelők napirendjén olyan különleges feladatok is szerepelnek, mint a lejtőn való fékmérés utassal, valamint az emelkedőn felfelé tanúsított nyomaték 2000 méteres magasságban.

 

A csoportküzdelmek

 

Az AlpenMastersen összesen 20 motorkerékpár indulhat, kizárólag az adott modellévben ‒ most tehát a 2015-ös palettában szereplő ‒ új, illetve átalakított típusok. Ezért hiányzik az idei tesztről például a BMW R 1200 GS, hiszen idén sem új, sem átalakított változat nem készült belőle.

 

Bár az AlpenMasters szabályai szerint elvileg idősebb motorok is indulhatnak a versenyen, de csak akkor, ha még soha nem vettek részt ezen a megmérettetésen. Mivel a vízhűtéses GS már bemutatkozásának évében, 2013-ban is részt vett a versenyen, ezért most nem indulhat.

 

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

Eva Breutel

Olaszországi tudósító, szerkesztő és tesztelő.

Nagyon szereti Itáliát

Karsten Schwers

Tesztfőnökünk, a pontértékelés hajtóereje, tökéletes sportbomba

Gert Thöle

A teszt és technika részleg vezetője és az AlpenMasters teljhatalmú ura.

Offroadrajongó

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

Rainer Froberg

A járműflotta ura. Modellpilóta és az AlpenMasters legfőbb logisztikusa. Mindentudó a konyhában

Sven Loll

Tesztpilóta és versenyinstruktor, fotómodell és modellpilóta. Szereti a szüneteket

Johannes Müller

Szerkesztő, író és tesztelő. Mindenféle motort kedvel, legyen az bármilyen stílusú

 

 

A 20 motorkerékpár kiválasztása után öt, lehetőleg homogén csoportba osztjuk őket. Ez nem kis feladatot ró tesztfőnökünkre, Gert Thölére, hiszen manapság egyre nehezebb olyan egyértelmű kategóriákat felállítani, mint például a túragépek vagy az endurók csoportja. Idén nagy fejtörést okozott például az MV Agusta Turismo Veloce 800 besorolása, amelyet a gyártó sporttúragépnek titulál, ezért logikusan a sport/túra kategóriába került. Ugyanakkor jobban illett volna a közepes méretű kalandmotorok csoportjába. De a számtalan crossover-koncepció miatt manapság bizonyos kompromisszumok éppúgy hozzá tartoznak az AlpenMastershez, mint a romantikus hegycsúcsok.

 

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

Sebastian Schmitz

Részidős archiváló, modellpilóta. Élvezi az életet, újabban lelkes triatlonista

Maximilian Balazc

Diák, tesztpilóta. Imádja az erős autó- és motorkerékpár-motorokat

Jörg Jutzeler

Exboxedző, mindenhol bevethető kolléga és időnként tesztutasként is közreműködik. Sportmotorrajongó

A vendégek
Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

Andrea Toumaniantz (INMOTO)

Motortesztelő, IT-szakember. Gyakori vendég az AlpenMastersen. Gyorsan motorozik, és élvezi

Kristijan Tičak (MOTOREVIJA)

Főszerkesztő, autó- és motortesztelő. Az AlpenMasters veteránja. Túrarajongó

Oscar Pena (MOTOCICLISMO)

Tesztelő szerkesztő. Harmadszorra vesz részt az AlpenMastersen. Teljesítményfetisiszta

 

 

Aztán itt van még az egyes csoportok elnevezése. Az AlpenMastersre jellemző nemzetköziség miatt – a selejtezőkön és a fináléban több külföldi kolléga is részt vesz, ráadásul az egyedülálló megatesztet viágszerte számos újság is átveszi – a nemzetközi munka megkönnyítése érdekében a csoportok immár egy ideje angol megnevezést kapnak. Idén az Easy going csoportba kerültek azok a motorkerékpárok, amelyekre bizonyos könnyedség jellemző, az Adventure Big csoportban indulnak a nagy endurók és a crossover-koncepciók, az Adventure Mid az ehhez hasonló, de közepes lökettérfogatú motorokat takarja. Ezekhez képest könnyű a besorolás a Naked Bikes és végül a Sport/Touring csoportba.

 

A finálé

 

A csoportküzdelmek után következik a finálé, amelyben a frissen megkoronázott csoportgyőztesek mérkőznek meg egymással és az Alpok hivatalban lévő királyával, jelen esetben a KTM 1190 Adventure-rel, a tavalyi győztessel. A finálé a Motorrad számára egészen különleges esemény, hiszen kivételesen itt nem csak a szigorú értelemben vett pontértékelés a lényeg. Sokkal inkább a fél Európából idesereglett tapasztalt tesztpilóták személyes véleménye számít – most egyéni ízlésük szerint értékelhetnek –, amely gyakran igazi meglepetésekhez és heves vitákhoz vezet.

 

###

 

EASY GOING

 

Minden könnyű az AlpenMastersen? Igeeen! Legalábbis ezzel a négy motorkerékpárral, hiszen lazán, könnyedén, mindeközben szerényen hódítják meg a Dolomitok csúcsait.

 

Nem kérdés, a Dolomitok csúcsai lenyűgözőek. De vajon a lenyűgöző panorámához lenyűgöző motorok is kellenek? Nem feltétlenül. Örömet az Easy going kategória négy, inkább kicsinek mondható motorkerékpárjával is szerezhetünk magunknak. Mértéktartó lökettérfogat, szerény teljesítmény és nyomaték jellemzi a jól sikerült, de egymástól teljesen eltérő koncepciókat. Bár azért egyvalami közös ebben a négy motorban: a klasszikus Ducati Scrambler és a Moto Guzzi V7 II, valamint a cruiser Kawasaki Vulcan S és különösen a mini versenygép, a Yamaha YZF-R3 nyergében a hegyekben jobb egyedül motorozni. A négyes tagjai egyrészt egy még oly kedves utassal is túlságosan gyengék, másrészt egyszerűen kényelmetlenek a kettesben való motorozáshoz.

 

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

 

A Moto Guzzinak bámulatos rendszerességgel sikerül becsempésznie egy V7 modellt az AlpenMastersbe, hiszen a gyakori kisebb átalakítások révén a klasszikus motor újra és újra jogosultságot szerez az indulásra. Most ráadásul jelentősebb változáson is átesett: váltója az eddigi öt- helyett immár hatsebességes, átalakították a kuplungját, kipörgésgátlót, és régóta hiányolt ABS-t kapott, és mindezeknek köszönhetően új modellmegjelöléssel – V7 II – illették. Az idei alpesi versenyre a Stone, a 8500 eurós alapváltozat nevezett be. Üléspozíciója az egyenes, nem túl széles kormánnyal és a laza térdszöggel meglehetősen kényelmes. A Guzzi 48 lóerős teljesítményével szokás szerint jól teljesít a hegy- és völgymenetekben, kényelmesen irányítható és könnyedén kanyarodik a legkülönbözőbb íveken. Az Alpokban egyértelmű előrelépést jelent az ABS: a Guzzi lejtőn mért fékútja, amelyet pontosan ugyanott mértünk, ahol tavaly, teljes 3,7 méterrel csökkent.

 

Összességében a fékberendezés mégis átlagos eredménnyel zárt, többek között azért, mert a hosszú lejtmenet szó szerint felforrósította a kedélyeket, éppúgy, mint 2014-ben. Az egyszerű kipörgésgátlónak a viszonylag szerény teljesítmény mellett ritkán kell közbeavatkoznia, de ha mégis, akkor azt keményen teszi. A váltóutak még mindig hosszúak, a kuplung talán egy cseppet könnyebben jár. Az oldaltámasz keményen koppan, úthullámokon a V7 könnyen elveszítheti a kapcsolatot az úttal.

 

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

Térképböngészés és cappuccino, ez Olaszországban egyszerűen összetartozik

 

Továbbra is pozitív a megítélése a V2-es erőforrásnak, amely barátságos földrengéssel varázsol mosolyt pilótájának arcára. Kissé szokatlan az új váltó fokozása a rövid egyes és a nagyon szűken fokozott felsőbb sebességfokozatokkal. A kiegészítők elég olcsónak hatnak: az egyik fekete bőr/nejlontáskáról (a pár ára 630 euró), amelybe nevetséges három kilogrammnyi cuccot pakolhatunk, már néhány kilométer után elveszett egy csat. Bár a V7 erőforrásának jóindulatú és erőteljes karaktere továbbra is tetszést arat, de kisebb hiányosságai pont itt az Alpokban jelentősebbnek tűnnek, mint korábban. Így a Guzzi a hálátlan negyedik helyen végez.

 

Frissen és üdén mutatkozik be a Yamaha YZF-R3, amely 5400 eurós árával a legolcsóbb az Easy going csoportban. Pimasz szupersportgépkülseje esetleg összezavarhatja a szemlélőt – pilótájának kaján örömére. Néhány dolomiti motoros ugyanis azt hitte, hogy nagy testvérével, az R1-gyel került szembe, és gyorsan kitért előle, mielőtt tévedését felismerte volna. Pedig a kis motor lökettérfogata mindössze 321 cm3, teljesítménye pedig csak 41 mért lóerő, amelyet viszont szenzációsan használ ki. A vízhűtéses soros kéthengeres megtorpanás nélkül szalad végig a fordulatszámlétrán, a kezességre kihegyezett futómű az AlpenMasters kanyarkirályává avanzsálja az R3-at. Farkasbőrbe bújt bárány: bár szupersportosan néz ki, a viszonylag magasan elhelyezett kormánycsutkáknak és a kényelmes térdszögnek köszönhetően igen komfortos. Ütős koncepció: a fordulatszám-tartomány határán cirkálhatunk vele a Dolomitokban, élvezhetjük végtelen dönthetőségét, kis teljesítménye miatt mégsem kell attól tartanunk, hogy a következő kanyarban elszállnánk egy esetleg túlhúzott gáz következtében. Szupersportos érzés tehát, szinte kockázat nélkül. Persze, azért mindennek megvan az ára. Egyszerűen harmadikban vagy negyedikben gurulni nem túl jó vele, sűrűn kell váltogatni ahhoz, hogy fordulatszámát 9000 és 11 000/min között tartsuk, ahol jól érzi magát. Ilyen magas fordulaton azonban hangossá válik, ami hosszú távon idegesítő. Az első helyek egyikére amúgy sem elegendő a teljesítménye, hiszen nagy magasságban kifogy belőle a szusz. Ennek ellenére, aki alpesi Rossinak szeretné magát érezni, az nagyon fogja élvezni ezt a motort – különösen lejtőn lefelé.

 

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

1. hely

Ducati Scrambler Full Throttle

Pozitívumok

• lenyűgöző motor valódi szexepillel

• erőteljes gyorsulás

• jó fékek

• jól sikerült összkép, különösen nagy élvezeti érték

HIÁNYOSSÁGOK

• gyengécske villa

• kissé felállásra hajlamos kanyarban való fékezéskor

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

2. hely

Kawasaki Vulcan S

POZITÍVUMOK

• kulturált motor, könnyen és simán veszi a gázt

• sokkal fürgébb, mint amilyennek kinéz

• nagyon alacsony, kényelmes üléspozíció

• jó fékhatás

• a fék- és kuplungkar csak nála állítható

HIÁNYOSSÁGOK

• a lábtartók hamar leérnek, de legalább ezt lágyan teszik

• gyatra rugózás, hátul felüt

 

 

Szintén kellemes meglepetésnek bizonyult a hegyekben a Kawasaki Vulcan S. A 7300 eurós alapárú cruiser elképesztően hosszúnak tűnik, és ezáltal olyan, mintha a kanyargás fáradságos munka lenne vele – erre megdöbbentően egyszerűnek bizonyul vele a motorozás. A messze előre került, állítható lábtartók ellenére az alacsony üléspozíció aktívnak és kényelmesnek tűnik. Az ER-6-osból ismert kéthengeres 63 mért lóerejével már 2500/min-től jól veszi a gázt, és csak kevéssé vibrál. A könnyen járó váltó is támogatja a harmonikus motorozást a kanyarkörhintán. Nem különösebben jó viszont a rugózása, töredezett burkolaton és kifejlett úthullámokon hátul könnyen felüt. A fék hatékony, bár ebben a Vulcan geometriájának is része van, hiszen a hosszú tengelytáv megakadályozza, hogy a villa mélyet bólintson.

 

Ezek a típusú motorok a szabadmagassággal nem állnak túl jól, de ezzel együtt lehet élni: bár a Vulcan lábtartói korábban leérnek, mint a Moto Guzzi oldaltámasza, de mivel ezt lágyan teszik és felfelé elhajlanak, ezért bizonyos fokig vidáman kanyaroghatunk vele a szerpentineken. Összességében a Vulcan valóban bámulatos cruiser, éppen azért, mivel még szűk kanyarokban is lendületesen viselkedik, és meglehetősen élvezetes. Ez pedig elegendő is a tiszteletre méltó második helyhez.

 

3. hely

Yamaha YZF-R3

POZITÍVUMOK

• manőverezési készsége nemcsak csoportján belül, hanem az egész mezőnyben kiemelkedő

• nagymértékben dönthető

• jól sikerült versenygépkülső

• alacsony ár

HIÁNYOSSÁGOK

• gyatra gyorsulás, gyenge nyomaték

• nagyon sűrűn kell sebességet váltani

• meredek emelkedőn nem bírja szusszal

• magas fordulaton kellemetlenül hangos

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

4. hely

Moto Guzzi V7 II Stone

POZITÍVUMOK

• végre ABS-t is kapott

• karakteres erőforrás

• kényelmes és nagyon harmonikus üléspozíció

HIÁNYOSSÁGOK

• teljesítményleadása rosszabb, mint korábban

• nem túl jó váltófokozás

• hosszú váltóutak, nehezen járó kuplung

• az oldaltámasz keményen leér

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

 

 

Nem szóltunk még a bolognai Sexy Hexyről. Szexi, mivel a Ducati Scrambler egyértelműen megnyeri az AlpenMasters – természetesen nem hivatalos – erotikus versenyét. A levegőhűtéses, kényszervezérelt kéthengeres mély, füstös hangjával nemcsak a legbüszkébb nőket veszi le a lábukról, hanem a leggyorsabb férfiakat is. 76 mért lóerőt hoz ki a 803 cm3-jéből, amivel gond nélkül kapaszkodik fel a legmeredekebb hágókon is a csúcs felé. Ez bizony Easy going a legtisztább formában – megbízhatóan és szorgosan teszi a dolgát, mindeközben viszont nyugodt és laza marad. A gyorsulás és az ABS is jó osztályzatot kap, de nem ártana, ha lejtőn való fékezéskor a fékfáradás kisebb mértékben jelentkezne.

 

A Scrambler egyébként sem mentes az apróbb hiányosságoktól. A kétszelepes erőforrás bár közvetlenül, de keményen veszi a gázt. A villa nem mindig képes kiszűrni a vastag úthullámokat és kátyúkat, amelyekből a Dolomitokban nincs hiány. Egyértelműnek tűnik, hogy a Ducati vezetői a rugózóelemeket nem a legfelső polcról vették, pedig az általunk tesztelt Scrambler változat, a Full Throttle, amelynek Termignoni hangtompítója is van, 9800 euróba kerül, amivel jelentősen drágább, mint konkurensei.

 

A Scrambler tehát semmiképpen nem nevezhető tökéletesnek. De talán pont sarkossága miatt áraszt olyan sugárzó erőt az Alpokban, amelynek alig lehet ellenállni; erős, egyenletesen húzó V motorja kétségtelenül kiemelkedő. A bolognai modell vidáman és minden görcsösség nélkül kanyarog a hágókon, és bár nem gyorsul, kanyarodik és fékez kifogástalanul, de mindig tökéletesen laza marad. Modern koncepciója tökéletesen megfelel a mai kornak – és ezzel egyértelműen megnyeri ezt a kategóriát.

 

ÖSSZEGZÉS

 

A Guzzi V7, a Kawasaki Vulcan és a Yamaha R3 kétségtelenül kiválóan megállják a helyüket a hegyek között. De egyikük sem mozog olyan játékos, mégis erőtől duzzadó könnyedséggel az alpesi körhintán, mint a Ducati Scrambler. Mindez pedig biztosítja győzelmét a kategóriájában, és részvételét a fináléban. Sok szerencsét!

 

###

 

Így tesztel a Motorrad

 

SZÉDÍTŐ MÉLYSÉGEK

 

Az AlpenMastersen nemcsak a magas hegyek és hatalmas mélységek szédítőek, a hegyi kanyargás előtt a tesztelők a szlalompályán is szédülésig hajtják a motorokat.

 

Igazából úgy néz ki, mintha még szórakoztató is lenne. Ezt nem is tagadjuk teljes mértékben, pláne, ha figyelembe vesszük toptesztelőnk, Karsten Schwers arcán elterülő széles mosolyt. De a bóják közötti szlalomozás erős koncentrciót igényel, hiszen minden egyes modellel a határokon kell motorozni. Az pedig igencsak kemény munkának számít, ha az ember 100 menetet igyekszik teljesíteni a lehető legnagyobb pontossággal és egyenletes teljesítményt nyújtva.

 

Kollégánk, Karsten Schwers szokásos rutinjával és lazaságával teszi a dolgát, míg a járműpark főnöke, Rainer Froberg az utas szerepét játssza. Neki az a hálátlan feladat jut, hogy gyakorlatilag szimulálja a teljes terhelést. A méréseket két személlyel végezzük, hiszen a hegyi túrákon is gyakran ketten, ráadásul csomagokkal megpakoltan ülünk a motoron. A körülmények tehát nehezítettek; a nagyobb tömeg természetesen jobban terheli a rugózást, emellett a manőverezési készségre és a menetteljesítményekre is kihat.

 

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

 

Ha összehasonlítjuk a két kategória mérési értékeit, mindenekelőtt az tűnik fel, hogy az összes erős kalandmotor gyorsabb a szlalompályán a többieknél. Nem csoda, hiszen sokkal nagyobb a teljesítményük és jobb a futóművük, jobban lehet őket dönteni, és a fékberendezésük is hatékonyabb.

 

Ebben a versenyszámban egyértelműen a legsportosabb modell, a BMW S 1000 XR a legjobb, amelynek feszes, elektronikusan állítható futóművét alig befolyásolja, ha megpakolják a motort. Erőből a négyhengeresnek amúgy is a szükségesnél több jutott. Igen gyors még a hatalmas Super Adventure, amit nem feltétlenül várnánk el egy ekkora motortól. Ugyanakkor zavaró, hogy a magas szélvédőn nem látunk át túl jól. A Versys 1000 kezes, de a lágy hangolású rugózás és az ennek következtében korlátozott dönthetőség nem tesz lehetővé ennél jobb eredményeket. A Multistradából hiányzik némi nyomaték az első kigyorsításkor, a lágy futómű pedig behintázik szlalomozáskor.

 

A „kicsiknél“ a Yamaha R3 meglepően nagy sebességet ér el a körpályán, amit szinte határtalan szabadmagasságának köszönhet. Az nem csoda, hogy a szlalompályán nem elegendő a csodásan manőverezhető motor ereje. A Vulcan S cruiserkoncepcióhoz képest igen bátran viselkedik, de bedöntéskor túlságosan hamar leér. Ennek ellenére kimondottan dinamikus motor, talán a nevében szereplő S is a sportosságát jelöli. A Moto Guzzi V7-nek egyszerűen minden fordulatszám-tartományban túl kevés a teljesítménye, de legalább a körpályán nagy sebességet ér el megfelelő szabadmagasságának köszönhetően.

 

###

 

ADVENTURE BIG

 

Nagy motorkerékpárok nagy erőforrásokkal, nagy tankokkal, sok hellyel és bőséges felszereltséggel. Az „Adventure Big” kategória modelljei semmiben nem szenvednek hiányt – igazi győztes típusok lehetnek.

 

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

 

Ebben a kategóriában a győzelemre is esélyes modellekkel találkozunk. A BMW S 1000 XR, a Ducati Multistrada 1200, a Kawasaki Versys 1000 és a KTM 1290 Super Adventure bármelyikének lehetősége van arra, hogy megszerezze az AlpenMasters trónját, hiszen megvan bennük minden, ami a hegyekben való motorozást vonzóvá és könnyeddé teszi: a jókora lökettérfogatból származó nagy nyomaték, stabil futómű, nagy helykínálat két főnek és csomagoknak, teljes felszereltség. A KTM új csúcsmodellje meg akarja fejelni az 1190 Adventure tavalyi sikerét, a Ducati és a BMW egymás között vívja meg a legjobb 17 colos, hosszú villás, 150 lóerő feletti sportgép címéért folyó csatát. Műszaki kütyükkel telezsúfolt motorok és igáslovak küzdenek az imázsért és a presztízsért.

 

Vajon a Kawasaki viszonylag olcsó Versys 1000-ese lépést tud tartani ezzel a mezőnnyel? 4000‒6000 euró választja el a Grand Tourer változatban igen komplett felszereltségű japán modellt a drága európai konkurenciától. Ez pedig nagyon sok teli tanknak, hotelben eltöltött éjszakának és helyi étteremben elköltött vacsorának felel meg.

 

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

Vigyázat, csapda: vastag aszfaltgyűrődés a Sellajochon

 

Aki „csak” 123 mért lóerős teljesítménye alapján ítéli meg a Versyst, az egészen biztosan elhamarkodottan ítél. A sportosan motorozható, élvezetes túragép koncepciója tökéletesen harmonikusnak bizonyul a Dolomitokban. Mindez az erőforrással kezdődik, amely az odaúton 230 km/h-val száguld az autópályán, aztán gond nélkül suhan végig hatodikban a Fassa-völgy településein, állati lágyan veszi a gázt, és szükség esetén rendkívüli rugalmassággal hódítja meg a Pordoi-hágót. Mindehhez alig vibrál, és a fogyasztása is visszafogott, amivel messze az övé a legkulturáltabb hajtómű a mezőnyben. Az erőforráshoz hasonlóan a váz sem nehezíti a pilóta dolgát. Kényelmes, de nem bizonytalan, semleges és fürge, de nem instabil.

 

Csak rá kell ülni és élvezni a hegyi kilométereket. A heves versengést a Kawasaki átengedi a többieknek, ő most szabadságon van. Ebben a szellemben tökéletes kényelmet nyújt az utas számára is. Akinek ez a legfontosabb, az biztosan nem fogja kifogásolni, hogy az ABS és a kipörgésgátló kissé rusztikusan avatkozik be, és hogy a kiegészítők (sebességfokozat-visszajelző, kiegészítő fényszóró, fűtött markolat, valamint ezek kezelőszervei) meglehetősen barkácsoltnak tűnnek.

 

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

 

A szelíd-vad skála másik végén, a romantikus hangulattól távol találjuk a másik négyhengerest, a BMW S 1000 XR-t. Aki motorizált aktív pihenésre vágyik a hegyekben, az benne megtalálja a megfelelő sportos társat. A kihívásokkal teli Falzarego-hágón úgy rohan fel, mintha megdézsmálta volna Lance Armstrong orvosságos szekrényét. A feszes áttételezésű soros négyes már alul is erősen tol, visszaesés nélkül, egyenletesen gyorsít ki a hajtűkanyarokból, majd 7000/min fölött szupersport módba vált, és gátlástalanul rohan a következő fékezési pontig. Gázvétele már-már tökéletes, ennek köszönhetően a legtrükkösebb, 180 fokos lejtős kanyar sem tűnik már olyan vészesnek. Bár az XR-t az első kanyarnál még kissé merevnek éreztük, annál jobb lesz, minél keményebben hajszoljuk hegynek felfelé. A félaktív Dynamic-ESA futómű inkább feszes, de megfelelően stabil és kellően kényelmes. A kipörgésgátló, a kanyarfunkcióval ellátott ABS-Pro (feláras) és az egykerekezés-kontroll magas színvonalon teszi a dolgát, ez biztonságot ad. A váltóasszisztens (feláras) is kiemelkedően jól működik.

 

Hogy mi az érem másik oldala – már ha eltekintünk a tesztgép 20 000 eurós árától? Mondjuk úgy: a Versys-szel motorozni olyan érzés, mintha krémes fagylaltot ennél, az XR-rel viszont kissé olyan, mintha megnyalnál egy kilencvoltos elemet – bizsergető és felvillanyozó, de idővel stresszes. A négyhengeres Dynamic módban úgy hörög és durrog, mint ha a teljes mormotapopulációt szeretné elűzni otthonából. 4000 és 8000/min között finoman vibrálnak a kormányvégek és a lábtartó, ami hatodikban sajnos pont annak a tempónak felel meg, ahol országúton jól érzi magát. 192 kilogrammos terhelhetősége sem valami sok. Különleges karakter tehát, sarkos, sportos, kíméletlenül hatékony. De nem éppen túrázásra való. Na, ja, arra ott az R 1200 GS.

 

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

1. hely

KTM 1290 Super Adventure

POZITÍVUMOK

• rendkívüli nyomaték

• sima járás

• nagyon ritkán kell sebességet váltani

• átfogó felszereltség

• hatalmas tank

HIÁNYOSSÁGOK

• a villa reagálása

• nagy méretek

• a szélvédő zavarja a kilátást

• nagy fogyasztás

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

2. hely

BMW S 1000 XR

POZITÍVUMOK

• elképesztő gyorsulás

• kiváló nyomaték

• kimondottan sportos futómű

• kiváló elektronikai csomag

• komplett felszereltség

HIÁNYOSSÁGOK

• a motor durván jár

• idegesítő vibrációk közepes fordulaton

• kis terhelhetőség

• kemény sportülés

 

 

Más a helyzet a Ducatinál, a 2015-re teljesen átalakított és DVT variálható szelepvezérléssel ellátott Multistradának túragépként is meg kell állnia a helyét. Az eredmény: fordított világ. A BMW a fullgázos rosszfiú, a Ducati a barátságos túragép. A feszes Multistrada S-sel ellentétben a standard változatot lágyra hangolták, ezáltal egyedül motorozva jól reagál és hosszú távon is kényelmes. Utassal és esetleg csomagokkal is megpakoltan viszont az 1200-as meglehetősen lomha rugói miatt hamar bedobja a türülközőt. A Valparola-hágón lefelé, ahol a hegyoldal folyamatosan mozog, és ezáltal az aszfaltburkolat a legalattomosabb hullámokat és bukkanókat rejti, alig van egy nyugodt pillanatunk rajta. Itt, ahol a Kawasaki buzgón simítgatja az egyenetlenségeket, a BMW korrekt módon elnyeli, a KTM pedig egyszerűen megeszi őket, a Ducati folyamatosan imbolyog és hintázik. Kár, hiszen olyan csodásan könnyedén és fürgén közlekedik a szerpentineken, és érzésre ő a legkezesebb. A drágább S változat minden bizonnyal többre lenne képes félaktív futóművével, de sajnos az AlpenMastersre nem állt rendelkezésre. Duplán kár, hiszen a Multistrada egyébként kiválóan teljesít. A testastretta erőforrás az évek során bámulatosan jól neveltté vált, a DVT-vel tökéletesen simán jár. Kanyarból kifelé kettesben csak egyszer kell egy kisebb nyomaték-visszaesést átvészelnünk, onnantól lavinakánt árad a nyomaték, a csodás pörgősség és a bár fickós, de sosem kulturálatlan hang.

 

3. hely

Kawasaki Versys 1000

POZITÍVUMOK

• a motorja rendkívül simán jár

• kimagaslóan rugalmas

• a legkisebb fogyasztás

• kényelem

• a legjobb terhelhetőség

HIÁNYOSSÁGOK

• a kidolgozása helyenként rusztikus

• az elektronika nem éri el a konkurencia színvonalát

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

4. hely

Ducati Multistrada 1200

POZITÍVUMOK

• könnyed manőverezési készség

• nyomatékos középső tartomány

• jó ergonómia

• kis fogyasztás

• kellemesen járó motor

HIÁNYOSSÁGOK

• nagyon lágy futómű

• kisebb hiányosságok nagy magasságban tanúsított nyomatéknál

Motorok Tesztek galériája AlpenMasters 2015 1.,rész

 

 

A Ducatihoz hasonlóan a 1290 Super Adventure is egymagában akar minden célnak megfelelni. Hajtóműve kétségtelenül megfelel ennek az igénynek. Az 1301 cm3-es kéthengeres már alacsony fordulaton olyan nyomatékot ad, amellyel még a lefulladt lakókocsikat is feltolhatná a Dolomitok emelkedőin. Luxus kipörgetni. A kanyarokból kijövet mindig elegendő a kettes, amit az emelkedőn, utassal mért lélegzetelállító, 3,1 másodperces legjobb nyomatékérték is bizonyít. A Super Adventure erőssége a sűrű váltogatás nélküli motorozás csodásan lágy gázvétellel, azaz a szolidan sportos haladás. Na meg a tartós vezetési élmény. Félaktív futóműve elektronikusan igazodik az eltérő minőségű útburkolatokhoz, és megpakolva is megőrzi tartalékait. Felszereltségét tekintve a KTM nem fukarkodott, és úgy nagyjából mindennel ellátta a Super Adventure-t, ami boldoggá teheti az alpesi tájak rajongóit. Kritika? A villa reagálhatna valamivel finomabban, a kisegítőrendszereket inkább defenzívre hangolták (ami például a lejtőn végzett fékmérésnél métereket jelent), és a szellőzőkkel ellátott szélvédő zavarja a kilátást.

 

Állásban a Super Adventure jókora darabnak tűnik, de ha egyszer elindult, akkor méretei már cseppet sem zavaróak. Össességében a KTM a legsokoldalúbb, és ezért megérdemelten csatlakozhat kisebb testvéréhez, a 1190 Adventure-höz a fináléban.

 

ÖSSZEGZÉS

 

Egyértelműen a Kawasaki a legjobb alpesi túragép a mezőnyben, a BMW pedig a legjobb hágóvadász. Az alap-Multistrada nagyon kényelmes lett, de gyors kirándulásokra és megpakolva túlságosan lágy. Marad a lenyűgöző KTM 1290 Super Adventure, amely lenyűgöző erőforrásával aratja a legtöbb babért. Gyorsan, messzire és kényelmesen lehet vele menni. Lökettérfogatának, a gyakorlati célnak megfelelő felszereltségének és semleges menettulajdonságainak köszönhetően legyőzi a hétköznapi használat terén gyengélkedő BMW-t.