Akkumulátorok és töltők

Ha már kész a baj, és nem indul a motor, érdemes a boltba a hibás darabbal a kezünkben betoppanni. Így nincs félreértés, hogy pontosan milyen típusra van szükségünk, otthagyhatjuk a régit, és egy valamirevaló helyen ki tudják mérni, hogy tényleg az akkumulátorral van-e a gond, vagy más problémával állunk szemben.





Multiméterrel az akksira rámérni jó kiindulási alap, de önmagában semmit nem jelent: a töltőről frissen levett, de egyébként döglött telep sarkai között könnyen lehet megfelelő kapocsfeszültséget mérni terheletlen állapotban – ezért a mérést mindig beszerelve, járó motornál végezzük. A lemerülésen kívüli hibák szűréséhez azonban teszterre van szükség, ami árban a jobb töltőkkel vetekszik. Ha járó motornál 13 V-ot mérünk, az akkumulátor rendben van, 10,5 volt alatt pedig teljesen lemerült, és hiába töltjük fel újra, már soha nem lesz ereje teljében.

A gyengülő, élettartama vége felé járó akkumulátort érdemes cserélni, hiszen a motoron általában nem utazik velünk a bikakábel, illetve sok márka esetében nem triviális kiszerelni a telepet, ezeknél egyetlen út a töltőkivezetés és a rendszeres karbantartás.



Vásárlásnál, ha nem tudjuk magunkkal vinni a régi telepet, mindenképpen írjuk fel a pontos nevét, mérjük le a méreteit és az Ah (amperóra) értékét. A kisebb kapacitás azért nem ajánlott, mert kevesebb tartalékot képes tárolni, így ha többet veszünk ki, mint amennyit a generátor visszatölt, hamarabb alultöltötté válik. Képzeljünk el egy nagy korsót, amibe adott sebességgel töltődik vissza a sör. Két nagy korty után több marad az alján, mint ha csak egy pohárral rendeltünk volna. A nagy kapacitású akkumulátorok fizikai mérete is nagyobb, mint a kisebbeké, így figyelembe kell venni, hogy befér-e a helyére.

Ugyan ma már tudnak kis alapterületű akkumulátorokból is nagyobb értéket kihozni, de ezek általában drágábbak: nem véletlen, hogy egy középkategóriás japán motorhoz tízezer forint körüli áron lehet akkumulátort szerezni, míg bizonyos prémiummotoroknál nehéz megúszni 40-50 ezer forint alatt.

A kapacitás mellett fontos az indítóáram is, amiből megint csak a nagyobb a jobb – hidegben, amikor csökken az akkumulátorok kapacitása, jól jöhet a nagyobb tartalék. A balos-jobbos kérdéskör nem csak politikai nézetek találkozásánál lehet probléma, hanem az akksi kiválasztásánál is – két sarka van, ha a pólusokat magunk felé forgatva a pozitív esik jobb oldalra, akkor jobbos, ha a negatív, akkor balos. Az akkukábelek hosszúsága nem elég ahhoz, hogy elérjenek a másik oldalra, ezért erre is oda kell figyelni.

Nem utolsó szempont az ár, ami általában arányos a technológiával. Noha elméletileg csak ólom, sav és víz van benne, jelentős eltérések is lehetnek. Aki biztosra akar menni, a nagy, jó nevű gyártók kínálatából választ, de hozzáértők szerint a no name kínai darabok sem jelentenek feltétlenül vackot, csak nagyobb a kockázat.

Ökölszabályok
• Figyeljünk a jó töltőre, sokat számít! A gyorstöltés nagy árammal, a túltöltés
valami régi töltővel vagy a gyakori magas hőmérséklet egyaránt öli az akksit.

• Áruházas töltők 6-10-12 amperrel töltenek, ezek autókhoz valók. A motorok
akkumulátorait általában 0,6-1,2 amperrel kell tölteni.

• Vízveszteséget csapvízzel ne pótoljunk! Soha. Desztillált víz, és kész. Savat,
regenerálót nem töltünk bele.

• Alacsony feszültségen nem tároljuk. Töltögessük, akkor sokáig elél.

• Ne merítsük feleslegesen, a mélykisütés után már soha nem lesz a régi.
Ha 10,5 volt alá csökken a kapocsfeszültség, meg vannak számlálva a napjai.

• Ha nem ég a töltéslámpa – már amelyik motoron van –, az csak annyit
jelent, hogy a generátornak van gerjesztése, és nem azt, hogy tökéletesen tölt.



MotoBatt  YB4L-B
12V 4Ah hagyományos  ólomsavas, robogó akkumulátor, 56A indító árammal, megbízható indítás, hosszú élettartam. Mellécsomagolt savval és sav nélküli kivitelben is kapható
Ár: 4170 Ft
Forgalmazó: www.motor-akku.hu



MotoBatt YTZ19-S
Teljesen zártrendszerű, AGM technológiával gyártott 12V-os 19Ah-ás akkumulátor, fektetve is beépíthető. 260A indítóárammal, megbízható indítás, hosszú élettartam.
Ár: 25310 Ft
Forgalmazó: www.motor-akku.hu



Battery Tender Euro 400
12 V-os rendszerek kis áramú (0,4 A) töltésére alkalmas. Szikra- és fordított polaritás védett, vízhatlan, teljesen automata töltő, csepptöltés funkcióval. Aligátor csipesszel és O gyűrűs csatlakozó zsinórral.
Ár: 9800 Ft
Forgalmazó: www.motor-akku.hu



Battery Tender Solarpanel 12V
10 W-os teljesítményű, napelemes akkumulátortöltő. Szikravédett, hőmérséklet-kompenzáló automatika, külső áramforrást nem igényel. Alacsony, 0,54 A-s töltőárama miatt motorkerékpárokhoz ajánlott. 5,10,15 W teljesítménnyel.
Ár: 21500-37200 Ft
Forgalmazó: www.motor-akku.hu



Odyssey PC 680  AGM
Motorindító akkumulátor, teljesen gondozásmentes, savgőzmentes, tetszőleges helyzetben működtethető. 12V/17Ah/300A
Ár: 37 210 Ft
Forgalmazó: Forex Kft.


Forex T127
Automata akkutöltő, felügyelet nélküli töltésre alkalmas. A töltési ciklus végén automatikusan visszaáll csepptöltésre. 7A-es maximális töltőárama miatt autók indítóakkumulátorainak töltésére is alkalmas, ugyanakkor kis kapacitású motor-akkukat is tölthetünk vele.
Ár: 17 576 Ft
Forgalmazó: Forex Kft.


Ring Resc1
Kifejezetten motorkerékpárok akkumulátoraihoz ajánlott töltő, maximális töltőárama 1,25A.
Ár: 8636 Ft
Forgalmazó: Forex Kft.


OptiMate 2
Az OptiMate 2 ideális az akkumulátor csepptöltésére, ugyanakkor képes azonnal normál töltésre is kapcsolni, ha a készülék egy nagyáramú fogyasztó bekapcsolódását érzékeli. Folyamatosan az akkura csatlakoztatva tartható. Zárt, időjárásálló készülékház.
Ár: 11 250 Ft
Forgalmazó: For-max Kft.