Akkumulátor Boosterek

Elismerjük, a nagypapa szívinfarktusa kétségtelenül nagyobb probléma, mint szeretett kétkerekűnk indítási nehézségei. A probléma megoldása viszont mindkét esetben hasonló: az áram segít. A gyengélkedő akkumulátorok defibrillátorát boosternek hívják. Tízet teszteltünk közülük.


galéria Akkumulátor boosterek (2017)APA

Mini Lithium Powerpack

 

 

Forgalmazó: EAL, www.eal-vertrieb.com;

 

Irányár: 20 500 Ft;

galéria Akkumulátor boosterek (2017)BC


Booster K1200

 

Forgalmazó: BC Battery Controller,

www.batterycontroller.it;

Irányár: 47 100 Ft;

A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 voltos töltőkábel szivargyújtó-csatlakozóval, akkucsipeszek indítózáshoz, USB-kábel négy adapterrel, nyolc (laptop-)adapter kábellel;

 

Felszereltség: töltőbemenet: 12 V/1 A, USB-kimenet: 5 V/2 A, kimenet: 12 V/2 A, kimenet: 19 V/3,5 A, egy LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző öt LED-del;

 

Gyártási hely: Kína; Méret (h. × sz. × m.): 158 × 75 × 31 mm;

 

Tömeg: 422 g

 

Műszaki adatok


Gyártói adatok: kapacitás: 12 000 mAh, indítóáram: 12 V/200 A, csúcsáram: 12 V/400 A, töltési idő: n. a., töltési ciklusok száma: n. a.

 

Kezelése: részletes többnyelvű használati útmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen be- és kikapcsolható, a hálózati és a szivargyújtó kábel kellően hosszú, robusztus akkumulátorcsipeszek, a bikakábel kissé rövid

 

Indítózás teszt: kiválóan teljesített, az eszköz és a tartozékok nem melegedtek fel

 

Megjegyzés: nincs a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelem, a ház hasonlít a BC készülékhez

 

galéria Akkumulátor boosterek (2017)

 

Összegzés: Kellően kompakt, de a töb­biekhez képest igen nehéz készülék, amely indítózáskor kiválóan teljesített, és nagyobb személyautó-akkumulátorokat is életre keltett. Felszereltsége bőséges, sokoldalúan kihasználható, de a bombabiztos védőbiztosítékon spóroltak egy kicsit. Az ára rendben van.

 

Értékelés:

A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 voltos töltőkábel szivargyújtó-csatlakozóval, akkumulátorcsipeszek indítózáshoz, USB-kábel négy adapterrel, nyolc (laptop-)adapter kábellel, táska;

 

Felszereltség: töltőbemenet: 12 V/1 A, USB-kimenet: 5 V/2 A, kimenet: 12 V/10 A, kimenet: 19 V/3,5 A, egy LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző öt LED-del;

 

Gyártási hely: n. a. (valószínűleg Kína); Méret (h. × sz. × m.): 158 × 75 × 28 mm;

 

Tömeg: 394 g

 

Műszaki adatok


Gyártói adatok: kapacitás: 8000 mAh, indítóáram: 12 V/200 A, csúcsáram: 12 V/400 A, töltési idő: kb. 2,5 óra, élettartam: 3–5 év

 

Kezelése: részletes többnyelvű használati útmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen be- és kikapcsolható, a hálózati és a szivargyújtó kábel kellően hosszú, robusztus akkumulátorcsipeszek, a bikakábel kissé rövid

 

Indítózás teszt: kiválóan teljesített, az eszköz és a tartozékok enyhén felmelegedtek

 

Megjegyzés: nincs a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelem; a ház hasonlít az APA készülékhez; a gyártó állítása szerint lítium-vas-foszfát akkumulátor

 

galéria Akkumulátor boosterek (2017)

 

Összegzés: Az APA készülékhez való feltűnő hasonlóság a teszteredményekben is tükröződik. Az indítózás teszten kiválóan teljesített, a nagyobb személyautó-akkumulátorokat is életre keltett. Felszereltsége bőséges és sokoldalúan kihasználható, de nincs bombabiztos védőbiztosítéka. Több, mint kétszer drágább az APA-nál.

 

Értékelés:

 

Katt, katt, katt – az önindító felől érkező utálatos hang csalhatatlan jele annak, hogy most egy darabig nem tudunk elindulni. Legalábbis akkor, ha motorunkon nincs berúgókar, és betolni sem tudjuk a járgányt. Szóba jöhet még az is, hogy egy másik járműről indítjuk el a motort, de gyakran kétséges, hogy a döntő pillanatban rendelkezésünkre áll-e a megfelelő ember a megfelelő eszközzel – például a szomszéd egy bikakábellel és egy járó motorral. Milyen jó is ilyenkor, ha kéznél van egy praktikus, járműtől független indítókészülék! Az ilyen és ehhez hasonló kompakt áramfejlesztő berendezéseket többféle néven megtaláljuk a kereskedelemben: powerpack, powerbank, jump starter, booster vagy éppen gyorsindító rendszer. A privát használatra szánt készülékek általában nem nagyobbak, mint egy vastagabb zsebkönyv, míg a kategória legkisebb képviselői egy tábla csokoládé méretűek. Alapfelépítésük szinte mindig egyforma: egy műanyag házban elhelyezett lítiomion akkumulátor, amely a 230 voltos hálózatról vagy (ami viszont jóval tovább tart) egy 5 voltos USB-bemenetről feltölthető. A 12 voltos kimenetre lehet csatlakoztatni a dupla csatlakozóban egyesülő és szinte mindig igen rövid bikakábelt. Ezzel a kis indítássegítő berendezés gyakorlatilag teljes.

 

galéria Akkumulátor boosterek (2017)DBPOWER

DJS40

Forgalmazó: DBPOWER, www.dbpower.co.uk;

Irányár: 11 300 Ft;

galéria Akkumulátor boosterek (2017)DINO

Kraftpaket 400-12V

Forgalmazó: R.D.I. Deutschland, www.dino-kraftpaket.de;

Irányár: 19 600 Ft;

A csomag tartalma: akkupakk, akkucsipeszek indítózáshoz, USB-kábel;

 

Felszereltség: micro-USB-töltőbemenet: 5 V/2 A, USB-kimenet: 5 V/2,1 A, egy LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző négy LED-del;

 

Gyártási hely: Kína;

 

Méret (h. × sz. × m.): 136 × 79 × 22 mm;

 

Tömeg: 242 g

 

Műszaki adatok


Gyártói adatok: kapacitás: 8000 mAh, indítóáram: 12 V/150 A, csúcsáram: 12 V/300 A, töltési idő: kb. öt óra, töltési ciklusok száma: n. a.

 

Kezelése: kissé rövid többnyelvű használati útmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen be- és kikapcsolható, a bikakábel kissé rövid

 

Indítózás teszt: nem állta meg a helyét, a személyautó önindítóját alig tudta megforgatni

 

Megjegyzés: a használati útmutatóban rossz bemeneti adat szerepel (15 V/1 A), nincs a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelem; a gyártó dízelhez nem, legfeljebb 2,5 literes benzinmotorokhoz ajánlja

 

galéria Akkumulátor boosterek (2017)

 

Összegzés: Kimondottan kompakt és könnyű készülék, amely jó szolgálatot tehet egy motorkerékpárnál, de dízel- és nagyobb benzinmotorokhoz nem alkalmas – lásd a gyártó megjegyzését. Kidolgozása átlagon felüli, felszereltsége azonban szegényes és kihasználhatósága is korlátozott. Vonzó az ára.

 

Értékelés: közepes

A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 voltos töltőkábel szivargyújtó- csatlakozóval, akkumulátorcsipeszek indítózáshoz, USB-kábel három adapterrel, táska;

 

Felszereltség: töltőbemenet: 14 V/1 A, USB-kimenet: 5 V/2 A, egy LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző négy LED-del;

 

Gyártási hely: Kína;

 

Méret (h. × sz. × m.): 132 × 76 × 25 mm;

 

Tömeg: 278 g

 

Műszaki adatok


Gyártói adatok: kapacitás: 9000 mAh, indítóáram: 12 V/200 A, csúcsáram: 12 V/400 A, töltési idő: kb. négy óra, töltési ciklusok száma: n. a.

 

Kezelése: részletes többnyelvű használati útmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen be- és kikapcsolható, a hálózati és a szivargyújtó kábel kellően hosszú, robusztus akkumulátorcsipeszek, a bikakábel kissé rövid

 

Indítózás teszt: kiválóan teljesített, a készülék minimális mértékben felmelegedett

 

Megjegyzés: kiváló védőbiztosíték a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelemmel, szükség esetén áthidalja a teljesen lemerült akkumulátort; háza nagyon hasonlít az Einhell készülékhez

 

galéria Akkumulátor boosterek (2017)

 

Összegzés: Kompakt, viszonylag könnyű, jó kidolgozású készülék, amely kiválóan teljesített az indítózás teszten. Gyorsan feltölthető, méretét tekintve még alkalmas a motorosoknak, és személyautóhoz is használható. Kezelése rendkívül biztonságos, ára jutányos – ez elég is a tesztgyőzelemhez.

 

Értékelés:

 

 

Mivel azonban Murphy törvénye szerint az indítási problémák sosem fényes nappal jelentkeznek, hanem mindig kizárólag sötét éjszaka, ezért a legtöbb gyorsindítógyártó jó ötletnek tartja, ha készülékébe egy LED-es lámpát is beépít, amely tetszés szerint egyszerűen csak világít, vadul villog vagy S. O. S.-jelet ad – az összes itt tesztelt műszer rendelkezik ilyennel. A többi felszereltségi kütyünél alapvető különbségek lehetnek. A skála a kizárólag a motor elindítására használható eszköztől a mindenre alkalmas készülékig terjed, ami számtalan adapter segítségével gyakorlatilag mindent el tud látni árammal, aminek 5, 12, 16 vagy 19 voltos egyen­áramra van szüksége a működéshez. Ilyenek az okostelefonok, laptopok, notebookok, rádiók és úti láncfűrészek. Alapve­tően ugyanakkor az is igaz, hogy minél több funkcióval rendelkezik a booster, annál nagyobb és nehezebb.

 

galéria Akkumulátor boosterek (2017)EINHELL

CC-JS 8

 

Forgalmazó: ISC, www.einhell.com;

Irányár: 28 200 Ft;

galéria Akkumulátor boosterek (2017)IXS

Jump Starter SKF8000-12

 

Forgalmazó: Hostettler, www.ixs-motorradbekleidung.de;

Irányár: 37 300 Ft;

A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 voltos töltőkábel szivargyújtó-csatlakozóval, akkucsipeszek indítózáshoz, USB-kábel két adapterrel; Felszereltség: töltőbemenet: 15 V/1 A, USB-kimenet: 5 V/2 A, egy LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző négy LED-del;

 

Gyártási hely: Kína;

 

Méret (h. × sz. × m): 132 × 76 × 25 mm;

 

Tömeg: 306 g

 

Műszaki adatok


Gyártói adatok: kapacitás: 27,75 Wh (kb. 8000 mAh), indítóáram: 12 V/200 A, csúcs­áram: 12 V/400 A, töltési idő: kb. három óra, töltési ciklusok száma: n. a.

 

Kezelése: nagyon részletes többnyelvű használati útmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen ki- és bekapcsolható, a hálózati és a szivargyújtó kábel kellően hosszú, robusztus akkumulátorcsipeszek, a bikakábel kissé rövid

 

Indítózás teszt: kiválóan teljesített, a készülék minimális mértékben felmelegedett

 

Megjegyzés: kiváló védőbiztosíték a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelemmel, teljesen lemerült akkumulátornál szükség esetén át lehet hidalni; háza nagyon hasonlít a Dino készülékhez

 

galéria Akkumulátor boosterek (2017)

 

Összegzés: Kompakt, viszonylag könnyű és nagyon jó kidolgozású készülék, amely kiválóan teljesített az indítózás teszten. Gyorsan feltölthető, méretét tekintve még megfelel a motorosoknak, személyautóhoz is használható. Feltűnően hasonlít a Dino tesztgyőztes készülékéhez, de drágább, és felszereltsége valamivel szerényebb.

 

Értékelés:

A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 voltos töltőkábel szivargyújtó-csatlakozóval, akkucsipeszek indítózáshoz, USB-kábel nyolc külön adapterrel, táska; Felszereltség: töltőbemenet: 12 V/1 A, USB-kimenet: 5 V/2 A, kimenet: 12 V/10 A, egy LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző öt LED-del;

 

Gyártási hely: Kína;

 

Méret (h. × sz. × m.): 158 × 75 × 28 mm;

 

Tömeg: 370 g

 

Műszaki adatok


Gyártói adatok: kapacitás: 8000 mAh, indítóáram: 12 V/200 A, csúcsáram: 12 V/400 A, töltési idő: 2,5 óra, töltési ciklusok száma: n. a.

 

Kezelése: kellően részletes, de kizárólag angol nyelvű használati útmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen ki- és bekapcsolható, a hálózati és a szivargyújtókábel kellően hosszú, robusztus akkumulátorcsipeszek, a bikakábel kissé rövid

 

Indítózás teszt: teljesítette, de a készülék és a tartozékok jelentősen felmelegedtek

 

Megjegyzés: nincs a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelem; nincs többnyelvű használati útmutató; a gyártó állítása szerint lítium-vas-foszfát akku

 

galéria Akkumulátor boosterek (2017)

 

Összegzés: Kellően kompakt, de a töb­biekhez képest kissé nehéz készülék, amely az indítózás tesztet jól teljesítette, de a tesztelt motoroknál éreztük a határait. Viszonylag bőséges a felszereltsége, de nincs biztonságos védelme. Ára a fájdalomküszöb közelében van.

 

Értékelés:

 

A készülékek reklámszövegében a többé-kevésbé észszerű kiegészítő funkciók mellett szívesen megjelenítik a potenciális vásárlókat minden bizonnyal lenyűgöző műszaki adatokat is. Felejtsék el! Tapasztalatunk szerint ugyanis a gyakorlatban alig van annak szerepe, hogy egy eszköz kapacitása eléri-e a beígért (és pusztán számításon alapuló) 8000 vagy 12 000 mAh-t. A papírforma szerint kisebb teljesítményű eszközök sokkal frissebben forgatták meg az önindítót, mint nagyobb kapacitású társaik. A papíron egyforma teljesítményű eszközök között pedig alapvető különbségek voltak. A dolog a gyakorlatban dől el.

 

galéria Akkumulátor boosterek (2017)KUNZER

Multi Pocket Booster Louis Special Edition

Forgalmazó: Louis, www.louis.de;

Irányár: 31 400 Ft;

galéria Akkumulátor boosterek (2017)LOADCHAMP

Energiestation LC8-ES

Forgalmazó: Loadchamp, www.loadchamp.de;

Irányár: 12 200 Ft;

A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 voltos töltőkábel szivargyújtó-csatlakozóval, akkucsipeszek indítózáshoz, USB-kábel négy adapterrel, nyolc (laptop-)adapter kábellel, táska;

 

Felszereltség: töltőbemenet: Micro-USB 5 V/1 A és 12 V/1 A, USB-kimenet: 5 V/2 A, kimenet: 19 V/3,5 A, két LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző négy LED-del;

 

Gyártási hely: Kína;

 

Méret (h. × sz. × m.): 171 × 84 × 33 mm;

 

Tömeg: 404 g

 

Műszaki adatok


Gyártói adatok: kapacitás: 12 000 mAh, indítóáram: 12 V/200 A, csúcsáram: 12 V/400 A, töltési idő: öt óra, töltési ciklusok száma: n. a.

 

Kezelése: viszonylag részletes többnyelvű használati útmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen be- és kikapcsolható, a hálózati és a szivargyújtó kábel kellően hosszú, robusztus akkumulátorcsipeszek, a bikakábel kellően hosszú

 

Indítózás teszt: kiválóan teljesített, a készülék és a tartozékok nem melegedtek fel

 

galéria Akkumulátor boosterek (2017)

 

Megjegyzés: kiváló védőbiztosíték a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelemmel, a használati útmutatóban a csatlakoztatási sorrend teljesen lemerült akkumulátornál kissé félreérthető

 

Összegzés: Nem túl kompakt és a töb­biekhez képest meglehetősen nehéz készülék, viszont az indítózás teszten kiválóan teljesített, és nagyobb személyautó-motorokat is gond nélkül életre keltett. Jó kidolgozása, átfogó felszereltsége, bombabiztos védőbiztosítéka és sokoldalú kihasználhatósága sok pontot és (megosztott) elsőséget hozott a számára.

 

Értékelés:

A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 V-os töltőkábel szivargyújtó-csatlakozóval, akkucsipeszek indítózáshoz, USB-kábel három adapterrel;

 

Felszereltség: töltőbemenet: 12 V/1 A, USB-kimenet: 5 V/2 A, egy LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző négy LED-del;

 

Gyártási hely: n. a. (valószínűleg Kína);

 

Méret (h. × sz. × m.): 138 × 78 × 16 mm;

 

Tömeg: 220 g

 

Műszaki adatok


Gyártói adatok: kapacitás: 8000 mAh, indító­áram: 12 V/200 A, csúcsáram: 12 V/350 A, töltési idő: kb. három óra, töltési ciklusok száma: 1500

 

Kezelése: viszonylag részletes töb nyelvű használati útmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen be- és kikapcsolható, a hálózati és a szivargyújtó kábel kellően hosszú, robusztus akkumulátor­csipeszek, a bikakábel kissé rövid

 

Indítózás teszt: a benzinmotort még éppen elindította, a készülék és a tartozékok erősen felmelegedtek, a dízelmotort nem tudta elindítani

 

galéria Akkumulátor boosterek (2017)

 

Megjegyzés: nincs a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelem; a gyártó csak benzines járművekhez ajánlja 2,0 literes lökettérfogatig

 

Összegzés: Kimondottan kompakt és nagyon könnyű készülék, amely motorkerékpároknál nagyon jó szolgálatot tehet, dízel- és nagy benzinmotorokhoz viszont nem alkalmas – lásd a gyártó megjegyzését. Kidolgozása átlagon feletti. Jutányos ára láttán meglepően teljes a csomag tartalma. Ez a legjobb készülék, ha csak motorkerékpárhoz akarjuk használni.

 

Értékelés:

 

 

Azért, hogy a töltés során ne történhessen baleset, mindenképpen ajánlott alaposan áttanulmányozni az eszköz használati útmutatóját. Ezekben többek között elolvashatjuk, hogyan kell helyesen csatlakoztatni, majd leválasztani a bikakábelt, mennyi ideig szabad indítózni, és mennyi szünetet kell tartani a próbálkozások között. Mivel azonban – Murphy törvénye, 2. rész – az átlagos hobbiszerelő általában szükséges rossznak tekinti a használati utasításokat, elolvasásukat pedig puszta időpocsékolásnak tartja, ezért mindenképpen hasznos, ha okos védőbiztosítékok gátolják meg a hibás kezelésből adódó nemkívánatos következményeket. A Dino, az Einhell és a Kunzer készülékei ebben a tekintetben is tökéletesen meggyőzőek, a többieknek a rövidzárlat és a pólusok összekeverése elleni védelem tekintetében van még mit javítaniuk.

 

galéria Akkumulátor boosterek (2017)PERFORMANCE

Jump Starter PJS 8000

Forgalmazó: Hein Gericke, www.hein-gericke.de;

Irányár: 25 100 Ft;

galéria Akkumulátor boosterek (2017)REVOLT

5in1 Notebook-Powerbank

Forgalmazó: Pearl, www.revolt-power.de;

Irányár: 25 100 Ft;

A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 voltos töltőkábel szivargyújtó-csatlakozó, akkucsipeszek indítózáshoz, USB-kábel négy adapterrel, koffer, védőtáska a boosterhez; Felszereltség: töltőbemenet: 15 V/1 A, két USB-kimenet 5 V/2,1 és 1 A, egy LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző százalékos LCD kijelzővel;

 

Gyártási hely: Kína;

 

Méret (h. × sz. × m.): 135 × 77 × 33 mm;

 

Tömeg: 318 g

 

Műszaki adatok


Gyártói adatok: kapacitás: 8000 mAh, indítóáram: 12 V/200 A, csúcsáram: 12 V/400 A, töltési idő: négy óra, töltési ciklusok száma: akár 3000 (a használati útmutató szerint csak 1000)

 

Kezelése: viszonylag részletes angol nyelvű használati útmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen be- és kikapcsolható, a hálózati és a szivargyújtó kábel kellően hosszú, robusztus akkumulá­tor­csipeszek, a bikakábel kissé rövid

 

Indítózás teszt: kiválóan teljesített, a készülék csak minimálisan melegedett fel

 

Megjegyzés: nincs a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelem; csak angol nyelvű használati útmutató

 

galéria Akkumulátor boosterek (2017)

 

Összegzés: Kellően kompakt, átlagos tömegű készülék, amely kiválóan teljesített az indítózás teszten, és a nagyobb személyautó-motorokkal is gond nélkül elbánik. Felszereltsége jó, kidolgozása elmegy, ára nagyon jó. A védőbiztosítékok terén azonban jobb is lehetne.

 

Értékelés:

A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 voltos töltőkábel szivargyújtó-csatlakozóval, akkumulátorcsipeszek indítózáshoz, USB-kábel három adapterrel, nyolc (laptop-)adapter kábellel, koffer; Felszereltség: töltőbemenet: 14 V/1 A, két USB-kimenet 5 V/2 A, kimenet: 12 V/2,5 A, kimenet: 16 V/3,5 A, kimenet: 19 V/3,5 A, három LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző öt LED-del;

 

Gyártási hely: n. a. (valószínűleg Kína);

 

Méret (h. × sz. × m.): 166 × 80 × 39 mm;

 

Tömeg: 418 g

 

Műszaki adatok


Gyártói adatok: kapacitás: 12 000 mAh, indítóáram: 12 V/200 A, csúcsáram: 12 V/400 A, töltési idő: 6–8 óra, töltési ciklusok száma: n. a.

 

Kezelése: részletes többnyelvű használati útmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a bikakábelnek azonban nagy a holtjátéka és túl rövid, a LED-lámpa egyszerűen be- és kikapcsolható, a hálózati és a szivargyújtó kábel kellően hosszú, robusztus akkumulátorcsipeszek

 

Indítózás teszt: teljesítette, a készülék és a tartozékok enyhén felmelegedtek

 

Megjegyzés: nincs a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelem

 

galéria Akkumulátor boosterek (2017)

 

Összegzés: nem túl kompakt és a többiekhez képest meglehetősen nehéz készülék, amely az indítózás-teszten jó, de nem kiemelkedő teljesítményt nyújtott. Pozitívuma a rendkívül sokoldalú kihasználhatóság, viszont a feszültségtartományok túlságosan könnyen állíthatóak, ami hibás kezelésre ad lehetőséget. Jobb lenne, ha átfogóbb védőbiztosítékkal lenne ellátva.

 

Értékelés:

 

Tesztelőink kipróbálták, hogy mi történik akkor, ha kielégítő védelem nélkül összehozzuk azokat az alkatrészeket, amelyek nem tartoznak össze. A plusz és mínusz pólus durván gondatlan összekeverésének eredménye egy jókora tűzijáték lett (lásd a képet az 55. oldalon), a booster pedig néhány másodperc alatt teljesen tönkrement. Ennél is rosszabb következményei lehetnek annak, ha a jármű akkumulátorán keverjük össze a pólusokat. Némi balszerencsével az egész motorelektronika elszállhat. Egy következő kísérletben azt is kipróbáltuk, mi történik, ha az ajánlott maximális időtartamnál hosszabban indítózunk. 30 másodpercnyi folyamatos indítózás után a hőfejlődés miatt a bikakábel forrasztásai elfüstöltek, és ezzel párhuzamosan a műanyag dugó és a ház tökéletesen eggyé olvadt.

 

Interjú

„Tíz másodpercen belül feltöltődik”


galéria Akkumulátor boosterek (2017)Jürgen Osterkamp (59) gépészmérnököt, elektronikus szakembert és az M+S (lásd az „Így teszteltünk” c. keretes írást is) cég vezetőjét már az indítássegítő berendezések jövője foglalkoztatja.

 

 

 

Miért nem az idei INTERMOT-on találkoztunk Kölnben?


Inkább megnéztem a közvetlenül előtte megrendezett frankfurti Automechanika kiállítást, az autós szakma vezető rendezvényét. Ott időről időre fel lehet fedezni olyan dolgokat, amelyek a motorosoknak is érdekesek lehetnek.

 

Milyen újdonságot látott most az indítássegítő műszerek terén?


Olyan eszközöket, amelyeket „akkumulátor nélküli önindítónak” neveznek, és amelyeknek az indításhoz használt lí­tium-ion vagy lítium-vas-foszfát akkumulátor helyett kondenzátoruk van.

 

Mi az előnyük ezeknek az eszközöknek?


Egy kondenzátort a legkülönbözőbb forrásokból rendkívül rövid idő alatt fel lehet tölteni – akár közvetlenül indulás előtt is. Ez történhet az indítóakkumulátor maradék feszültségével, egy 12 voltos szivargyújtóról vagy vészhelyzetben akár a telefonról is egy USB-kábellel. Ezek szerint még a telefon 5 voltos feszültsége is elegendő ahhoz, hogy feltöltse annyira a kondenzátort, hogy az egy két és fél literes autó gyengélkedő akkumulátorát hozzásegítse ahhoz, hogy meg tudja forgatni az önindítót.

 

Mennyi idő alatt lehet feltölteni a kondenzátort?


USB-kábellel a telefonról akár 15 perc is kellhet hozzá, 12 volttal ugyanakkor néhány másodperc is elég.

 

És mennyibe kerül a dolog?


Jelenleg még 40 000–50 000 forintba, de ezen a téren az elkövetkező egy-két évben minden bizonnyal nagy változások lesznek.

 

Vajon a kondenzátorfeltöltőknek csak előnyeik vannak az akkumulátoros indítókkal szemben?


Elvileg igen, de valójában nekik egyetlenegy feladatuk van: az indítás. Aki más eszközöket is el szeretne látni árammal, az nem tudja megkerülni a hagyományos konstrukciókat. Ráadásul a kondenzátorfeltöltők jelenleg még kétszer akkorák, mint a nagyteljesítményű boosterek. Tehát elvileg mindig magunkkal kell vinnünk egy féltégla méretű dolgot, még ha az igen könnyű is.


 

 

Így teszteltünk

 

A készülékek manapság akár interneten is beszerezhetőek. Az árak a mindenkori forintárfolyamtól függően módosulhatnak.

 

galéria Akkumulátor boosterek (2017)A boostereket a felszereltség és a kidolgozás minőségének feljegyzése után elvittük a neves töltőkészülék-gyártóhoz, az M+S-hez, akik három évvel ezelőtt már végeztek egy hasonló tesztet, de az akkori súlyos biztonsági hiányosságok (hiányzó védőkapcsolók) miatt félbeszakították. A teljesítményadatok és az előzetes kísérletek után egyértelmű volt, hogy mindegyik készülék képes arra, hogy elindítson egy motorkerékpár-motort, és hogy a megadott (kiszámított) kapacitásadatok nem árulnak el sokat a gyakorlati alkalmasságról. Így valami nehezebbet kellett keresnünk, hogy meg tudjuk állapítani a teljesítménybeli különbségeket. Első lépésként az adott eszköznek az volt a feladata, hogy egy 2005-ös Chevrolet Colorado 3,5 literes, öthengeres benzinmotorjának ön­indítóját mozgásba hozza. A Chevy 36 Ah-s akkumulátorát 6 V-ra lemerítettük. Három eredményesen teljesített, 15 má­sodperces lehűlési szünettel egyenként öt másodpercig tartó indítózás után ítéltük meg úgy, hogy az adott készülék teljesítette a tesztet. Ezután következett a második feladat, a „Bulldog-teszt“, ami összehasonlíthatatlanul nehezebbnek bizonyult: egy 1962-es IHC McCormick D-320 1631 cm3-es háromhengeres dízelmotorját kellett beindítani egy öregecske, 80 Ah-s akkumulátorral, a booster segítségével. Izzítás, nagy kompresszió – stresszteszt bármely indítássegítő számára. Végül a Motorrad tesztelői és az M+S profi munkatársai megvizsgálták azt, hogy az eszközök mennyire felhasználóbarátok, illetve mennyire biztonságosak, elsősorban a pólusok felcserélése esetén és a túlfeszültség elleni védelem terén.

 

galéria Akkumulátor boosterek (2017)



 


(A kép nagyítható)