Modern technika régi köntösben

A big bokszer a BMW-hagyományok és a korszerű károsanyag-kibocsátási és zajszintelőírások követelményének keveréke.


A hagyományokhoz tartozik például a klasszikus ohv-szelephajtás nyomórudakkal, valamint a két alul fekvő vezérműtengely négy szeleppel és dupla gyújtással.

Még ha egy ilyen erőforrás fejlesztésénél nem is a minimális vagy maximális érték a lényeg, attól még a dolog műszaki szempontból nem lesz feltétlenül könnyebb, Emlékezzünk csak a japánok sok hiábavaló kísérletére. Az új Triple-B-hez (Big Bavarian Boxer) viszont minden előfeltétel adott, és hagyományos megoldásokat alkalmaztak. Csak a négy szelep szelephajtása bonyolult viszonylag. A főtengely jobb és bal oldalán elhelyezkedő két vezérműtengely emelőtőkéken keresztül irányítja a henger felső részén zárt perselyben elvezetett tolórudakat, és ezek működtetik a villás kétkarú himbákat, amelyek két-két szívószelepet és egy-egy kipufogószelepet mozgatnak.



A szelephézagot szintén klasszikus módon, egy állítócsavarral és kontraanyával állítjuk be, az acélszelepek (szívó 41,2 milliméter, kipufogó 35 milliméter) 21, illetve 24 fokos szögben állnak. A főtengelynek a hatalmas méretek miatt egy plusz csapágya is van, hogy elkerüljük a nem kívánatos rezgéseket.



A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2020/03 számában olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.


Címkék:bmw, r18, boxer, blokk