Használtmotor-teszt: Yamaha MT-07

Soros, kéthengeres blokk 75 lóerővel, kedvező tömeg, jól eltalált, menő formavilág. Bemutatásakor nagyot ütött, most, használtan sem veszített a népszerűségéből.


 

Ez a motor volt az MT sorozat negyedik modellje, sokan nem tudják, hogy mi is rejlik a típusnév mögött. Hát most mi eláruljuk: a gyári betűkód maximális nyomatékot (Maximum Torque) jelent, és a mai napig hűen tükrözi az egész típuscsalád szellemiségét. A válság időszaka anno rákényszerítette a japán gyártót, hogy egy olyan motort gyártson, ami jól felveheti a konkurensekkel a versenyt. Így született meg az MT-07, ami dögös formába csomagolva egy észszerű kéthengerest rejtett.

Az MT-07 hideg zuhanyként érte bemutatásakor a motoros piacot, korábban nem volt hasonló belépőmodellje ilyen specifikációkkal, elérhető áron. Ráadásul még a kidolgozása is meggyőző volt az árcédulája mellett. Egyik alkatrésze sem hatott olcsónak vagy elnagyoltnak, inkább egy kategóriával feljebb pozicionálná a laikus nézelődő. Bárhová is tekintünk, az MT-07 szépen kidolgozott, dizájnos részletekkel örvendeztet meg. Szép számmal látunk íveket és éleket, lényegében ez adja meg a letisztult streetfighteres formavilágot. Az igényes csőváz és a felnik vonzzák a tekintetet, a hátsó lengővilla vonalvezetése és formája szuper – szerencse, hogy nem egy egyszerű zártszelvénnyel oldották meg a dolgot. A gép kiállása tekintélyt, illetve némi virgoncságot is sugall egyben. Az első fényszóró szűken simul a villaszárak közé, ezzel megadva az emlékezetes és felismerhető naked formát. A motor nem mondható szomjas jószágnak, normál csuklóhasználat mellett beéri körülbelül 4,2-4,5 literes fogyasztással száz kilométerre. Ha úgy döntenénk, hogy sportosra vesszük a vezetési stílusunkat, akkor sem megy 5 liter fölé, ez jó hír a nagyobb tempót kedvelő ridereknek. A kanyarvadászatnak vagy túránknak kedvez a 14 literes üzemanyagtank, így a fogyasztásra való tekintettel nem kell állandóan a következő töltőállomáson aggódni.

A kéthengeres erőforrás 689 köbcentis, 75 lóerőt présel ki magából 9000-es maximális fordulatszámon. Jó hír, hogy a 68 Nm-nyi maximumot már 6500-nál leadja a soros blokk. A 270 fokos csapszegelékelésnek köszönhetően a visszafogott hang egy V motorra emlékeztethet első blikkre. A gyári kipufogó rozsdamentes acél egyébként, ami nemcsak szép részlet, de nagyobb fordulaton egészen kellemes akusztikával is megajándékozza tulajdonosát. A motor teljesítményéhez jól illik a fék ereje, hatása és adagolhatósága teljesen rendben van. Menetközben már 3000-től érezni lehet a benne lévő erőt, de 4000-es fordulat felett jön meg igazán a nyomaték. Ennek következtében rugalmasnak mondhatjuk a motort teljesítményét, nem kell állandóan pakolgatni a sebességeket ide-oda. A blokk kéthengeres jellegéből adódóan közepes fordulaton 4500/perctől felfelé kellemesen elzsibbasztja az ember kezét, illetve a tükrökön is megfigyelhető a rezonancia. Ami még negatívum lehet egyes motorosok számára, az a hosszú távon kényelmetlen ülés, a túl lágy hangolású futómű és a gyárilag szerelt Bridgestone BT 023 gumiabroncsok. Sokan ezt túl keménynek tartják, ők cserélik, mások viszont kitartanak mellette magas futásteljesítménye végett.



A típusnál egy visszahívás volt kezdetekben, az akkumulátor kábelei miatt a 2014-es és a 2015-ös évjáratoknál. Ezt a gyártó szervizkönyvben dokumentálta, így ha megvan a könyv, láthatjuk, érintett-e az adott motor. A korai évjáratoknál vacakolt a sebességfokozat-kijelző, ezt a hibát a Yamaha egy, a korábbinál megbízhatóbb szenzorral orvosolta a későbbiekben. Az MT-07 szinte összes évjáratára jellemzően megállapítható a lánccsörgés és a jellegzetes, kattogó hang a blokkból. Ezektől nem kell megijedni, normálisnak nevezhetőek. Amire érdemes figyelni, a hátsó lengővillánál, nagyjából a keréktengely magasságában elhelyezkedő hegesztési varrat. Ez főleg rideg tartás mellett hajlamos korrózióra. Ha itt rozsdásodást találunk, szinte biztosra vehetjük, hogy nem mindig állt a kiszemelt kétkerekű garázsban.

A felhasználói tapasztalatok azt mutatják, hogy a gyár által javasolt 10 000 kilométeres olajcsere-periódus helyett érdemes 5000-enként az olajat és olajszűrőt cserélni. Vásárlásnál javasolt fokozottan figyelni a láncszett állapotára, mivel ha cserés, több mint hatvanezerbe kerül, és erre még rájön az első és hátsó lánckerekek ára. A tárcsák és betétek azonnali cseréje szintén további súlyos tízezrekkel könnyítheti meg a pénztárcánkat. Az első tárcsák darabja harmincezerbe, a betétek hozzá tizenháromezer oldalanként, hátulra pedig a 25 ezer forintos tárcsához tizenötezerbe kerül a gyári minőségű alkatrész.





A legtöbbet futott hazai futásteljesítmény 50-60 ezer kilométer, ami egy ötéves modell esetében teljesen átlagosnak mondható. A használtportálokat böngészve láthatjuk, hogy másfél milliótól indulnak az érvényes magyar okmányokkal hirdetett példányok. A kilométer-számlálójuk és állapotuktól függően a használt darabokért 1,8 milliót is kérhetnek a vevőktől. A német használtpiacon méretéből kifolyólag természetesen nagyobb a választék, az évjáratok induló ára hasonlóan kezdődik, mint Magyarországon.

A tulajdonosok köreiben a legkedveltebb kiegészítők és módosítások közé tartozik a dizájnos, motorhoz passzoló plexik beszerzése, ami valamennyivel jobb szélvédelmet nyújthat útjaink során. Továbbá a különböző bukókeretek és csúszógombák beszerzése, ezekből több gyártó is kínál sokféle, színes egyedi darabot. A bukógombáknál mindenképpen érdemes figyelni, hogy ne a motortartó csavarhoz legyen rögzítve, mert egy csúszás alkalmával kárt okozhat, kitépheti akár a menetet is. Ennek elkerülése érdekében többféle adapter között válogathatunk.

Összegzés:

A Yamaha MT-07 összességében egy megbízható motor, az említett apró hibákon kívül ajánlható típus használtan. Ha elfogadjuk a túl lágynak értékelt futóművet és a mechanikailag elég hangos motorblokk jellegzetes járását, lényegében nem is kell más kompromisszumot kötnünk. A 75 lóerős teljesítmény már elég a kanyarvadászathoz és országútra is. Jó hír, hogy akinek megtetszik a gép külleme, de nincs A korlátlan jogosítványa, nem kell aggódnia, ugyanis fojtott 35 kW-os változatban is akadnak eladó darabok.