Menetpróba: Yamaha YZF-R1/YZF-R1M

Jerezben mutatta be a Yamaha az YZF-R1/M szupersportmotorok legújabb, 2020-as kiadását. Most már megfelel az Euro5 követelményeinek a bigbang-négyhengeres, valamint tovább korszerűsödött a futómű és az elektronika.






A Yamaha YZF-R1 és YZF-R1M RN32 kódnéven futó előző generációja 2015- ben került piacra. Versenypályára alkalmas motorral, komoly elektronikai vértezettel és olyan, előre terhelő üléspozícióval, amelynek révén kristálytiszta visszajelzést kapott az ember az első keréktől. A mostani, még újabb YZF-R1-re (RN49) is ugyanez jellemző.

Az első kerékhez fűződő rendkívül közvetlen kapcsolatnak köszönhetően kiválóan lehet manőverezni a japán szupersportmotorral. Menetpróbája alkalmával azt tapasztaltuk, hogy tovább kedvezett az irányíthatóságának az a tény, hogy a jerezi pálya burkolata a legjobban tapadók közé tartozik. Még a kanyar holtpontját csúfító talajhullámok sem tudták kihozni a béketűrésből.






Ugyan sem a sima YZF-R1-et, sem a gazdagabb felszereltségű YZF-R1M-et nem neveznénk merőben újnak, de mindkettő egyértelmű fejlődést szemléltet korábbi önmagához képest. A Yamaha meghívásának eleget téve három-három kört mehettünk velük a spanyol versenypályán. Elsőként a műszaki alapot szolgáltató mezei R1-et vittük ki próbára.

Már eddig is nagyon jó volt az irányíthatósága, az új hangolású Kayaba futómű jóvoltából azonban még tovább fejlődött a balansz. Kiváltképp a teleszkópvilla megnyerő: bőven van benne tartalék, nagyon érzékletesen teszi a dolgát, és határozott tompítás keretében vasalja simára az útburkolat kisebb-nagyobb egyenetlenségeit. Fantasztikus, ahogyan odateszi kanyarokban az első kerekét az R1. Részben ennek is köszönhető, hogy szabadon dönthet a motoros, milyen ívet választ a kanyarba befelé menet és abból kifelé jövet. Nem csoda, ha egy-két kör elteltével már nem jelentett különösebb nehézséget szépen kikerülni a fentebb említett talajhullámokat.




Akciós Motorrevü előfizetés + PowerBank itt

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2019/12 számában olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.