Íme az R18 avagy a Big Boxer!

Minden idők legnagyobb BMW boxermotorja történelmi gyökerekkel és tengernyi nyomatékkal.





A Concept R 18 bármely ma kapható BMW motorkerékpárnál autentikusabban helyezi át a híres BMW Motorrad klasszikusok esszenciáját a modern formavilágba – egyszersmind pedig annak a sorozatgyártású motorkerékpárnak az előfutáraként is szolgál, amely hamarosan egy új jelenséggel gazdagítja a BMW Motorrad Heritage világát: ez a BMW R 18.

A valaha volt legnagyobb hengerűrtartalmú kéthengeres boxermotor!

Az új BMW R 18 szíve egy teljesen új fejlesztésű kéthengeres boxermotor, a „Big Boxer”. Ez a motorblokk nemcsak a BMW Motorrad két prototípusa, a Concept R 18 és a Concept R 18 /2 esetében játszott kulcsszerepet, mivel a BMW Motorrad támogatásával megszületett két egyedi motorkerékpárba, a ZON által jegyzett „The Departed”-be, valamint a Revival Cycles műhelyéből kikerült „Birdcage”-be is ezt építették be. A BMW Motorrad most felfedi az új, párját ritkítóan különleges motor részleteit.

Az új „Big Boxer” nemcsak lenyűgöző megjelenésével, hanem műszaki értelemben is erős szálakkal kötődik a tradicionális boxermotorokhoz, amelyek a BMW Motorrad gyártósorainak 1923-as beindulásától kezdődően nagyjából 70 éven át, a levegő/olaj hűtésű utód színre lépéséig fémjelezték a Münchenből és Berlin-Spandauból kikerült motorkerékpárokat: ezeket az erőforrásokat az optimális megbízhatóságot és egyszerű karbantarthatóságot szavatoló letisztult konstrukció, valamint a logikusan felépített, igencsak ütőképes technológia jellemezte.



A sorozatgyártású motorkerékpárba valaha beépített legnagyobb hengerűrtartalmú kéthengeres boxer erőforrás egy 1802 köbcentis, 107,1 mm furatú és 100 mm löketű motor. Az egység legnagyobb teljesítménye 91 LE (67 kW), amelyet 4750-es percenkénti fordulatszámon ad le. A maximális, 158 Nm-es nyomaték már 3000-es percenkénti fordulatszámnál rendelkezésre áll. A motoros a 2000 és 4000 közötti fordulatszám-tartományban végig több, mint 150 Nm-nyi nyomatékkal gazdálkodhat. A húzóerő tehát egyszerűen letaglózó, ráadásul – a nagytömegű lendkeréknek köszönhetően – példásan sima járás is társul hozzá. Ezek jelentik a bőséges teljesítmény- és nyomatékszint előnyeit motorozás során. Az erőforrás maximális fordulatszáma 5750 fordulat/perc, az alapjárati fordulatszám pedig percenként 950.

Az új, levegő/olaj hűtéses, széles hűtőbordás hengerekkel és hengerfejekkel ellátott „Big Boxer” 110,8 kilogrammot nyom a sebességváltóval és a szívórendszerrel együtt. A blokk alumínium háza függőlegesen kettéosztott.

A BMW Motorrad klasszikus léghűtéses boxermotorjaival szemben az edzett, temperált acélból kovácsolt főtengely középső részén is elhelyeztek egy csapágyat – erre azért volt szükség, hogy elejét vegyék a főtengely igen tekintélyes hengertérfogatból fakadó, nemkívánatos rezgéseinek.



A főtengelyhez hasonlóan a két I-profilú, szintén siklócsapágyakhoz csatlakozó hajtókar is edzett, temperált acélból kovácsolt. Ezekhez a hajtókarokhoz rögzítik az öntött alumínium, két kompresszió- és egy olajlehúzó gyűrűvel ellátott dugattyúkat. A könnyűfémből készült hengerfalakra NiCaSil bevonatot visznek fel.

A kenést és a hűtést szolgáló olaj szállításáról kétlépcsős, lánchajtású, a főtengely által meghajtott olajpumpa gondoskodik.

A legendás R 5 – R 51/2 sorozatéhoz hasonló, klasszikus két vezérműtengelyes szelepvezérlés modern négyszelepes technológiával és dupla gyertyás gyújtással ötvözve.

Jóllehet, az új „Big Boxer” négy szeleppel, dupla gyertyás gyújtással, modern architektúrájú égéstérrel, szívócső-befecskendezéssel, valamint BMS-O motorvezérléssel rendelkezik a lehető legideálisabb nyomaték, valamint az optimális fogyasztás és károsanyag-kibocsájtás érdekében, esetében mégis a klasszikus felső szelepvezérlést alkalmazzák (OHV), hűen a BMW Motorrad több mint 70 éven át folytatott gyakorlatához.



Címkék:bmw, r18, boxer, blokk,