Bemutató: MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro

Leleplezése óta a Brutale 1000 Serie Oro-ról beszél a motoros világ. Nem mondom, az MV alaposan megvárakoztatta rajongóit rendesen, mire módszeresen összerakta az Euro4-es normákat is teljesítő, 1000 cm3-es, soros négyhengeres blokkját. De minden jel azt mutatja, hogy érdemes volt rá várni. Az MV új értelmet adott a hypernaked kategóriának.



Eddig úgy gondolta, hogy a 162 LE-s BMW naked bike, az S 1000 R erős motor? Vagy a KTM Super Duke R 174 lóereje már több mint elég? Felejtse el. Az új király a 2019-es MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro, amely lazán megugorja a 200 lóerős limitet. Már az alapkittel tudja a 208 lóerőt, és minden engedélye meg van ahhoz, hogy ezt közúton tegye. Ha pedig ennyi nem lenne elég, akkor némi bütyköléssel 212 lóerőre izmosítható, ugyanis a motorhoz jár egy csinos kis faláda – ez nem újdonság az MV különleges gépeinél -, amiben számos csecsebecse mellett SC-Project titán kipufogórendszer és versenyelektronika lapul. Mindez pedig azt jelenti, hogy az Oro nem csak a legerősebb naked, de a legtöbb 1000-es szupersportgépet is leveri. Már ha képes valaki elviselni egy csupasz motoron a 312 km/h-s menetszelet.



Gyakorlatilag a motor minden porcikája új. A gyár nyilatkozata szerint csupán néhány öntvényt vettek át a régi négyhengerestől, a fejlesztések során a Superbike-vébén induló versenygépük szolgált alapul. Titán szelepek, szinterezett szelepvezetők, áttervezett égéstér, módosított vezérlési idők és szelepnyitás, új dugattyúk és főtengely és vadonatúj, félszáraz kenési rendszer szerepel többek között az újdonságok listáján. Utóbbi a motor pozíciójától függetlenül (nagy döntési szög, vagy egykerekezés) biztosítja az ideális kenést. Minden a súrlódáscsökkentést és a mechanikus zajok lecsendesítését szolgálja, ahogy a kuplungszerkezet és a teljesen átalakított szénszálas blokkfedelek is. A korábban használt bonyolult, változó hosszúságú szívócsövek helyett speciális rezonátorokat használnak, hogy egyenletes legyen a teljesítmény-leadás. Csak ezzel 1 kg-ot sikerült lefaragni. A beépített elektronikus kipufogószelep nem csak az Euro4 teljesítéséhez kellett, a nyomaték növelése szempontjából is hasznos. A mechanikát a legmodernebb IMU-val támogatott ride by wire rendszer egészíti ki, nyolcfokozatú kipörgésgátlóval, egykerekezés gátlóval, rajtelektronikával – azaz a csúcstechnológiás gépektől elvárt trükkökkel. Az erőt pedig a fel és le egyaránt működő EAS 2.0  gyorsváltó közvetíti a hátsó kerék felé.




A váz az MV-nél megszokott megoldás, alumínium és acél elemekből álló térhálós rendszer, de persze ezt is újragondolták. A Brutale elődjeivel ellentétben nem széles, egyenes kormányt, hanem a villaszárra csavarozott superbike stílusú kormánycsutkákat kapott, ebből is látszódik, hogy a felfüggesztés pályaorientált beállítással rendelkezik. A hátsó lengőkar természetesen egykarú, a fékeket a Brembo, a futóműelemeket az Öhlins szállítja, azaz a jól összeszokott csapat dolgozik együtt. A rugózás egyébként elektronikusan állítható, amit egy külön ECU vezérel az Öhlins kormány-lengéscsillapítóval egyetemben. A fékek pedig a Brembo legújabb és legkomolyabb Stylema nyergei, amit a Bosch 9.1-es ABS-e szelídít meg szükség esetén. Az 5 colos, 800 x 480 pixeles, színes TFT kijelző a motor minden létező paraméterét megjeleníti, de a tulajdonos párosíthatja vele mobilját is, így akár a bejövő hívásokat, stb. is láthatja a műszerfalon.




A Serie Oro lenyűgöző külsejét nehéz szavakba önteni. A helyi dizájnerek, élükön Adrian Mortonnal minden újszerűség ellenére hűek Massimo Tamburini hagyatékához, de azért térjünk csak ki az újszerűségre. Ahogy az Aprilia RSV4 1100 Factory-n vagy a Ducati Panigale V4R-en is látható, a MotoGP után az utcai gépeken is beköszöntött a szárnyak kora, ezt a trendet követi a Brutale is. De persze miért is álltak volna be a tornasorba egy szokásos szárnymegoldással? A mesterségesen létrehozott aerodinamikai leszorító erőt produkáló spoilereket a hűtő két oldalán találjuk, a hurokszerű képződmény sokkal gusztusosabb megoldás, mint egy oldalra kiálló műanyag lapát. Mesteri a tank, a farok és az első rész kialakítása is. A fények egyébként mindenhol ledesek, van kanyarfényszóró és nappali menetfény, de az első világítás ezen túlmenően is különleges: a fényszórótesten belül van egy X formájú, pirosra fényezett rész.





Az újgenerációs 1000-es Brutale sorozat reklámarcától tényleg semmit sem sajnáltak. Olyan méregdrága, high-tech anyagokkal ruházták fel, mint a szénszál, az Alcantara vagy a titán. Nem csak a burkolati elemek készültek karbonból, hanem a kerekek is – ilyet eddig csak a Ducati Superleggerán láttunk. A szénszálpaplanba ráadásul pirosra eloxált vörösréz szálakat szőttek, ami nem csak őrületesen látványos, de az anyag merevségét is javítja.

A bőkezűen mért erő, technika és luxus kis híján 15 millió forintba kerül. A sorozatgyártás július végén kezdődik, és figyelembe véve az olaszos szabadságolási módszereket, valószínűleg szeptember közepén kezdődik az első darabok kiszállítása. Egy biztos, Magyarországra legalább két példány érkezik: a háromszáz sorszámozott Oroból a 3-ast és a 8-ast már megrendelték.
A Brutale 1000 Serie Oro azonban őriz még egy titkot, amit még a leendő tulajdonosok sem tudnak: vajon milyen lesz a visszapillantó tükre?





Váratlan látogató

Két darab prototípus – egy fényes és egy matt lakkozású - készült el a milánói EICMA-ra, melyek azóta is járják a világot. Február végén néhány napig Magyarországon vendégeskedett az egyik, sőt, egyenesen szerkesztőségünkhöz érkezett. Azaz volt előtte egy apró kitérő a hazai szervizben, ahol is kicsomagolták. Az Orót ugyanis elképesztő precizitással védik mindenféle sérüléstől. Csak a ki-, illetve az elszállítás előtti visszacsomagoláshoz több oldalas, fotókkal illusztrált instrukciót mellékeltek. Kulcsot viszont nem, így az első menetpróba még várat magára - maradt a fotózás és a gyönyörködés. A munka után a Serie Oro a Doboz nevű szórakozóhelyen múlatta az estét, ahol természetesen díszvendég volt a hazai modellpremieren. Másnap már nyitás előtt az MV Agusta standján állt a Hungexpón rendezett Boat Show-n, majd a zsúfolt hétvége után már indult tovább Lengyelországba.



Az EICMA legszebb motorja

„A kiállítás legszebb motorja” címet a 2018-as milánói motorkiállításon a Brutale 1000 Serie Oro nyerte el. Az egy hétig tartó szavazáson, a kiállítás látogatói egyöntetűen voksoltak az új Brutale mellett. A leadott a több mint 16 000 szavazat 36%-át kapta, pedig volt gyönyörű motor bőven. Az MV Agustát a Ducati Hypermotard SP követte, mely a szavazatok 19%-át húzhatta be, a harmadik helyen pedig az Aprilia RSV4 1100 végzett,9%-kal. Egyébként nem ez volt az első alkalom, hogy a milánói közönség szívét a z MV mérnökeinek munkája ejtette rabul: korábban már négyszer zsebelték be ezt a címet, legutóbb 2012-ben a Rivale 800-at szavazták meg legszebbnek.

 

Műszaki adatok MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro

 

Motor

Folyadékhűtéses, négyütemű, soros négyhengeres motor két felül fekvő vezérműtengellyel és hengerenként négy szeleppel. Nedves karteres olajozás. Elektronikus üzemanyag-befecskendezés, szabályozott katalizátor. Generátor 350 W, akkumulátor 12 V/4 Ah. Hidraulikusan működtetett, olajfürdős, többtárcsás tengelykapcsoló (anti-hopping), hatfokozatú váltómű, szekunder hajtás lánccal. Végáttétel 15/41.

Furat × löket 79,0 × 50,9 mm

Lökettérfogat 998 cm3

Sűrítési viszony 13,65:1

Névl. telj. 153 kW (208 LE) 13 450/min-nál

Max. forg. nyomaték 115,0 Nm 9300/min-nál

Futómű

Térhálós króm-molibdén acélcsőváz. Elöl fordított teleszkópvilla 43 mm-es belsőcső-átmérővel, elektronikusan állítható rugó-előfeszítéssel, húzó- és nyomócsillapítással, elektronikusan állítható kormány-lengéscsillapító. Hátul egykarú alumínium lengővilla, központi rugóstag állítható rugó-előfeszítéssel, elektronikusan állítható húzó- és nyomócsillapítással. Elöl 320 mm átmérőjű dupla tárcsafék, négydugattyús radiális féknyergekkel, hátul 220 mm átmérőjű tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel, kipörgésgátló, ABS.

Rugóút (e./h.) 120/120 mm

Kerékméret (e., h.) 3,50 × 17, 6,00 × 17

Gumiméret (e., h.) 120/70 ZR 17, 200/55 ZR 17

Méret + tömeg

Tengelytáv 1432 mm

Villaszög 65°

Utánfutás 97,0 mm

Ülésmagasság 845 mm

Száraz tömeg 186 kg

Tank 19,0 l

Ár 14 560 000 Ft

Importőr MV Agusta Magyarország

 

Képek: Mező János