Egy mégis igaz történet - Honda CB900 Bol d’Or F2

Önök elhinnék? Közel negyvenéves, de csak tizenhatezer kilométer van benne. És nem egy elfeledett pincében töltötte az elmúlt négy évtizedet.




Az idei ráckevei veterános buli kincsesbányának bizonyult. Persze ez attól függ, kinek mi számít kincsnek − amúgy ez ott egész jól látszott. Voltak, akik könnyes szemmel álldogáltak egy gőzgép előtt, elgyengülve nézegették a rézszelepeket, kurblikat, kallantyúkat. Mások a farmotoros Ikaruszt csodálták – első ajtó csak felszállók részére –, a kevésbé fennkölt lelkek gyökeret vertek a büfében. Mi pedig beleszerettünk egy csodaszép Hondába. Érdekes dolog ez az idegrendszer, meg a tudatalatti. Ha az ember valamire úgymond rááll, a mániájává válik, az agya elkezdi szinte stréber módon kiszolgálni ezt a mániát, jelez, ha kell, ha nem.




Vegyük például az erotománt. Az erotomán megy az utcán, előre szegezett tekintettel. Fogalma sincs, mi zajlik az utca túloldalán, amit csak úgy perifériálisan lát, de ahol egyszer csak feltűnik egy csinos hölgy. Az erotomán perifériális látása azonnal reagál, felismeri a fontos információval szolgáló formát és riadóztatja az agyat, aminek gazdája odakapja tekintetét az utca túloldalán sétáló hölgyre. Sajnos egy plakátról mosolygó manökenre, homokórára, serlegre, sőt, a lufiárusra is így reagál. Na, ezt hívjuk mi stréber appercipiációnak.




Németh Róbert a motort saját maga rendelte Németországból 1982-ben. Eredetileg egy sima CB900FA-ról volt szó, de még időben megkapta a fülest, hogy megjelent az F2-es félidomos verzió, nem volt hát kérdés, hogy melyik legyen. A 80-as évek elején azonban nem volt olyan egyszerű bármit is behozni a hanyatló Nyugatról, így találnia kellett egy kint élő ismerőst, aki egy ajándéklevél kíséretében megajándékozta őt a motorral. A vámhatóságon néztek is, hogy milyen szép ajándékot kapott, mondták is, hogy mások maximum MZ-t kapnak Németországból. A motor 1981. május 27-én jött ki a japán Honda-gyárból, német exportra készült, a tulajdonos Münchenben vásárolta meg.

A ládában érkezett gépet személyesen vette át a Hungarocamion telephelyén, de csak öt hét elteltével, egy vámtiszt jelenlétében bonthatta ki a csomagot. Vizsgáztatni természetesen csak a vámtarifa megfizetése után vihette, ez a kor rendeleteinek értelmében a Schwacke-katalógus szerinti ár 60%-a, vagyis 120 ezer forint volt.


A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2019/08 számában olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.


Akciós előfizetés 50% kedvezménnyel itt
Képek: Mező János