Flat track sorozat: Az oktatás

„Tudod, olyan ez is, mint amikor a szocializmusban a gyerekek a zöld Zsigulival keresztbe mentek a parkolóban... az maga volt a ma nagyon divatos drift, csak akkor még nem tudtuk, hogy így hívják. Gyorsasági versenyzőként télen rendszeresen edzettünk terepen. Arra azt mondtuk, hogy kiegészítő edzés, terepezés. Ha ma egy pályán műveled ugyanezt, arra azt mondják, hogy flat track. Tehát flat trackeztünk mi már régen is, csak nem tudtuk, hogy ez az."


Támogatott tartalom



Miklósy Tamással, a Tomracing motorsport egyesület vezetőjével a vasadi flat track pályánál beszélgetünk. Itt, Budapesttől 40 km-re, a 4-es út melletti Vasad határában indult be Magyarország első flat track iskolája a Tomracing szervezésében. Talán feltűnt a Kedves Olvasónak, hogy az utóbbi időben többet foglalkozunk ezzel az amerikai eredetű motorsportággal. Mostani cikkünkkel egy háromrészes sorozat végére érünk. Az első cikkben (Motorrevü 2019/04) a flat track sport történelmét, ezt követően a Tomracing és a Sapka Művek együttműködéséből származó épített flat track motorokat mutattuk be (Motorrevü 2019/05), most pedig az első hazai flat track iskolát látogatjuk meg éppen egy oktatási napján. Beszélgetőpartnerünk Miklósy Tamás csapattulajdonos, emellett Testnevelési Főiskolát végzett motorsportedző, egykori gyorsasági versenyző.





Miklósy Tamás: − Az egész Guld Petivel kezdődött… Valahogy ismeretségbe keveredett Marco Bellivel, aki a Rossi Ranchon oktat flat track technikát, és meghívta őt Magyarországra, tartson egy kiváltságos baráti körnek egy egynapos oktatást. Abban a kiváltságos baráti körben én is benne voltam. Akkor fogalmazódott meg párunkban a gondolat, hogy itthon is be kellene indítani egy hasonlót, amúgy is világszerte nagy divatja van. A helyszín egyelőre a Vasadi ovál, a pálya szuper, az infrastruktúra folyamatosan épül, még közel sincs kész.

MR: − Kiket vártok a kurzusra?

Tamás: − Bárkit. Tényleg bárkit, aki tud valamilyen szinten motorozni. Nem kell profinak lenni, nem kell terepes előélet, és nagyjából mindegy, hány éves vagy, ha érdekel a dolog, ha csak ki akarod próbálni, hogy milyen, ha akarsz egy jót bulizni, vagy éppenséggel halál tudatosan a motoros képességeidet akarod fejleszteni, itt a helyed. Nem kell motort hozni, azt is adunk. Hozz bukót, protektoros ruhát, csizmát, kesztyűt. Nem kell bőrruha, lehet textil- vagy protektoring is. A bukósisakkal nincsenek speciális elvárások, kesztyűből jobb a vékonyabb, csizmából a laposabb sarkú. Öt speciálisan erre a célra megépített motorunk van, így egyszerre tíz embert tudunk fogadni. Két csoportra osztva gyakorolnak, az egyik megy, a másik pihen és figyel, mert a többiektől is sokat lehet tanulni. Már a gyakorlás is alaposan átmozgatja és igénybe veszi a szervezetet, jól is esik a pihenő.







MR: − Hogy néz ki egy oktatási nap?

Tamás: − Fél tízkor találkozó a pályánál, tízkor kezdünk. Először is bemutatkozunk a tanítványoknak. Hárman vagyunk oktatók, Biel Ricsi gyorsasági versenyző, Pákozdi Tamás, vagyis Sapka és jómagam, Miklósy Tamás. Aztán röviden mesélünk a sportágról, a technikáról, bemutatjuk a motorok sajátosságait. Például, hogy nincs első fék. Ne is keressék. A tematika hasonlít a Marco Belli-féle tematikára, igaz, a motoros oktatás alapjai a világon mindenhol megegyeznek. A tanulás folyamata a motorral való ismerkedéssel kezdődik. Meg kell szokni a súlyát, magasságát, a kezelőszerveket, bár ezekkel nem lesz sok dolgunk. Az első gyakorlat a klasszikus szlalomozás a bóják között oda-vissza. Ez alatt a tanulók megérzik a motor sajátosságait, a talaj és a gumi viselkedését, viszonyát, a tapadást-csúszást. A végén egy visszafordító van, ahol már kezdődik az ismerkedés a hátsó kerék csúsztatásával. Megérzik, hogy kell megdönteni a motort, mi a helyes testtartás, hogyan lehet kis gázzal megcsúsztatni a motor hátulját.

A gyakorlat alatt keresgélik, megtapasztalják, hogy hová kell helyezni a súlypontot. Második feladatként szélesebbre rakjuk ki a bójákat, így már határozottabban kell az íveket megrajzolni, egyre nagyobb szerepet kap a csúsztatott fordulás. Általában elég hamar kialakul egy ritmusa a gyakorlatnak, pontosabban a gázkezelésnek. A tanuló elkezdi megérezni a gázadás, vagyis a hátsó kerék csúsztatásának a mértékét. Szlalomozás közben mindkét irányba gyakorolnak. Igaz, hogy a flat trackben csak bal kanyar van, de a mindkét oldalas gyakorlás ügyesebbé tesz, és a jobbra végzett gyakorlat visszahat a bal oldal ügyességére is. A mozgástanításban bilaterális transzfernek nevezik a hatást.




A következő feladathoz bójákból kialakítunk egy mini ovál pályát, e körül már csak balra kanyarodnak a tanulók. Elkezdik használni a dinamikus stabilitást nyújtó harmadik kereket, az ívbelső, vagyis bal lábat. Kérdésedet megelőzve, vaspapucsra ezen a szinten még nincs szükség. A hibajavítás itt is folyamatos és személyre szóló. A klasszikus oktatás úgy néz ki, hogy elmagyarázzuk, bemutatjuk, elvégeztetjük a gyakorlatot, végül megbeszéljük a tapasztaltakat, hibát javítunk. A kanyarokat egyre inkább csúsztatással veszik be. Megérzik, hogy hol üljenek, hol legyen a súlypont. Ha nagyon hátul ül, nem indul meg a hátulja, ha nagyon elöl, akkor meg csapkod, ha megdönti a motort, kitör, nehéz irányítani.

Nem győzöm hangsúlyozni, mennyire fontos az azonnali személyre szóló hibajavítás, a gyakorlatok helyes bemutatása. Már az elejétől figyelmet fordítunk arra, hogy ne idegződjenek be rossz mozdulatok, szokások, mert azokat később lebontani, újratanulni jóval nagyobb fáradság, mint jól megtanulni. Az alapgyakorlatokkal el is megy a délelőtt, elfáradnak a tanítványok, jól jön az ebéd. Ez alatt pihennek, kicsit leülepszik a délelőtti anyag. Az első nagypályás menetre általában ebéd után kerül sor, de itt is kirakunk egy „kényszerítő” ívet, amely segít a helyes végrehajtásban, hová próbálja vezetni a motort. A délutáni szakasz már végig a nagy pályán zajlik. Második részében már nincsenek bóják, ekkor szabadabban tudnak menni.

A finálé egy örömmotorozás, amikor arra kell figyelnünk, hogy időben leszedjük a tanulókat a pályáról, még a végelgyengülés előtt. Amúgy a fáradtságnak van egy pozitív hozománya is, ekkor kezdenek kissé belazulni. Élettani dolog, hogy a kezdetekben rengeteg olyan izmot, izomcsoportot is használ az ember, amire semmi szükség az adott helyzetben, ez okozza a görcsös végrehajtást. Aztán ahogy fárad, fogy az erő, már nem jut felesleges dolgokra, kezd letisztulni, lelazulni a mozgás. És ekkor jön az úgynevezett AHA élmény, a megvilágosodás, a megértés, amikor elkapod a feladat lényegét. Mielőtt azonban a fáradtság veszélyes mértéket öltene, befejezzük a motorozást.




A nap végére mindenki, de tényleg mindenki másként motorozik, mint reggel. És ezzel elérkeztünk egy érdekes részhez. Oké, a nap óriási buli volt, de emellett már ez az egyetlen nap is elkezd hatni a motorozásodra. Megérted a testsúlyáthelyezés, a mozgás fontosságát a motoron, megérzed, milyen az, ha megcsúszik, itt, a laza talajon mindez kis sebességnél, biztonságban is előidézhető, sokkal hamarabb kapsz visszajelzést mindenre. Óriási különbség van aközött, hogy ez vészhelyzetben, vagy kontrollált körülmények között történik. Idővel megtanulod, mit csinálj, ha ez bekövetkezik, mondjuk az úton. Beszélhetnék róla napestig, hogy mekkora a fan faktora a flat trackezésnek, el kell jönni és ki kell próbálni, na!




MR: − Oké, de a végére egypár prózai kérdés még. Hol lehet jelentkezni és mennyibe kerül egy kurzus.

Tamás: − Jelentkezni bármelyik elérhetőségükön lehet, e-mailben, telefonon stb. Látogass el a honlapunkra, a http://www.tomracing.hu/kapcsolat/ címre.
Ja, és az ára, tokkal-vonóval 65 000 Ft/fő. Ebben benne van a motor, az üzemanyag, az oktatás, az ebéd és a napi italszükséglet.

Képek: Mező János