Bemutató: Kawasaki Ninja ZX-10RR

Sorozatban elért négy világbajnoki címével a Kawasaki egyedülálló rekordot tart a Superbike-világbajnokságon. Azért, hogy a diadalmas sorozat idén is folytatódjon, a Zöldek kissé megújították ZX-10RR alapmodelljüket 2019-re.



Bár a Kawasaki évek óta egyeduralkodó a Superbike-világbajnokságon, az összehasonlító teszteken az Akashiból származó alapmodellek általában hátul kullognak. Vajon ez megváltozik 2019-ben? Ezt kellene kiderítenünk az Autopolis elnevezésű japán versenypályán. A remélt nagy dobással ellentétben ugyanakkor a gyár csak részleteiben módosított a ZX-10RR-en. Ezek között szerepel, hogy egykarú himbák vették át a szelepvezérlés feladatát az eddigi emelőtőkék helyett.

A Kawasaki szerint ez 20 százalékkal csökkenti a mozgatott szelephajtástömeget, ezenkívül az átalakítás megbízhatóbbá teszi az erőforrást magas és rendkívül magas fordulaton. Az előző modellhez hasonlóan DLC-bevonatú (DLC = Diamond Like Carbon, lényegében szintetikus gyémánt) érintkező felületek csökkentik a súrlódást és a kopást. Egy szinttel mélyebben titán hajtókarok váltják le acélból készült elődeiket, a tömegmegtakarítás több mint 400 gramm. Ezáltal az RR fordulatszáma akár 600/min-nel is magasabb lehet, ami által az eddigi 200 lóerős teljesítmény 204 lóerőre nő. Aminek egy átlagos motoros számára inkább a kocsmában van jelentősége, a világbajnokságon viszont felzárkózást jelenthet a konkurens modellek teljesítményéhez. Ezzel egyértelművé válik, hogy a gyár miért pont ezen a ponton nyúlt hozzá az új modellhez: a világbajnokság szabályzata szerint a tavaly óta érvényben lévő fordulatszámlimit az alapmodellre vonatkozik. Ha ennek magasabb a fordulatszáma, akkor a versenymotor is pöröghet még jobban.





De minden bizonnyal az utcai motorosok is profitálnak majd a módosításokból, hiszen a Kawasaki a teljes fordulatszám-tartományban nagyobb nyomatékot ígér. A változatos hegyes-völgyes vidéken azonban hamar kiderül, hogy alapjában véve nem változott sokat a teljesítményleadás. A négyhengeres erőforrás kis és közepes fordulaton még mindig kissé lomhának tűnik, csak úgy nagyjából 8000/min-től jön igazán formába, hogy aztán az öt számjegyű tartományban igazán nekiveselkedjen.

Ugyanakkor a Kawasaki szerint a könnyű hajtókarnak köszönhetően a hajtásegység tehetetlensége öt százalékkal kisebb, ami jót tesz a manőverezési készségnek. Ezenkívül a futómű-specialisták hozzáigazították a villa és a rugóstag beállításait az új motorkonfigurációhoz. A Kawa valóban könnyebben kanyarodik, mint ahogy azt e cikk szerzője az előző modellről emlékezetében őrizte. Annak, hogy az erre a prezentációra feltett Pirelli Diablo Supercorsa SC-keverékű versenyabroncsai mennyiben járultak hozzá a mutatványhoz, egy, a konkurenciával való közvetlen összehasonlításban kell majd eldőlnie.


A titán hajtókarok több mint 400 grammot spórolnak meg acél elődeikkel szemben. Az exkluzív alkatrészekből kizárólag az RR részesül

Az sem világos, hogy vajon hányan veszik majd meg az új RR-t. Magyarországi ára 8 349 000 Ft – ami nem kis, 1 559 000 forint felár az előző modellhez képest. A Kawasaki persze legfőképp a titán hajtókarral indokolja az áremelést. Aki ennek ellenére az RR mellett dönt, az egyike lesz a világszerte mindössze 500 tulajdonosnak, hiszen az új modell csak ebben a korlátozott példányszámban készül, ennek is komoly részét pedig a versenycsapatok kapják majd meg.

A ZX-10RR-en kívül a Kawasaki a két másik testvérhez is hozzányúlt, a standard-R-hez és a félaktív futóművel ellátott R SE-hez. Bennük 2019-ben szintén az új szelephajtás működik, ezenkívül az RR speciális hengerfejét kapják meg, amely lehetővé teszi az élesebb profilú vezérműtengelyek beszerelését. Mindezeken túl az R is megkapja a blipperfunkciós váltóautomatikát, amelynek előnyeiből eddig csak az RR és az R SE részesülhetett. És végül említsük meg a tank környékén alkalmazott újszerű, ellenálló fényezést, amely elnyeli a kisebb ütéseket, a felületi karcolások pedig maguktól összezáródnak. Mindhárom modell új színekben gördül ki a gyártócsarnokból, az RR kizárólag tiszta zöldben.