Flat track sorozat: flat track motorok

Talán feltűnt már olvasóinknak, hogy a flat track téma elég gyakran előkerül mostanság. Két számmal ezelőtt a sportág történelmével ismertettük meg Olvasóinkat, majd egy flat track pályát és a mögötte álló arcokat mutattuk meg, most pedig maguk a motorok következnek.


Támogatott tartalom



Rövid ismétlés: a flat track az offroad motorozás egyik − különösen Amerikában népszerű – válfaja. Egy- és félmérföldes, döngölt talajú oválpályákon rendezik, a pálya csak balkanyarokból áll.
A motorok speciálisan erre a szakágra lettek kialakítva. Jelenleg három osztályban versenyeznek az amerikai bajnokságban.

Az AFT Single-ben 450-es krosszmotorokból átalakított gépekkel mennek, az AFT Twins osztályban egyedi gyártású, maximum 900 cm3-es kéthengeresekkel mennek, ez gyakorlatilag a profi kategória, ahol a legjobb versenyzők állnak rajthoz a 90 lóerő feletti gépekkel. Az egymérföldes pályák egyeneseiben 200 km/órás sebességet is meghaladva. Végezetül létezik az AFT Production Twins kategória, ahol sorozatgyártású 2 hengeresekből alakítanak át flat track versenyzésre alkalmas motorokat. Közös sajátosságuk, hogy egyiken sincs első fék.


A fentieken kívül persze létezik az amatőr nagyközönség számára szánt számtalan egyéb kreáció, amelyek leginkább a Singleshez hasonlítanak.
A kezdeti lépésekhez, de akár magasabb szintű amatőr versenyzéshez egyébként nincs szükség drága gépekre. Flat track motor a legegyszerűbben öregebb enduróból, egyhengeresből építhető. Az olasz flat track legenda, Marco Belli kurzusain Yamaha SR 400-ból épített gépeken tanulhatnak az érdeklődők, de vannak építők, akik a Suzuki DR vagy a Honda XR sorozatát választják kiindulási alapul.

A jelenleg a vasadi pályán működő Tom Racing flat track iskolája például Yamaha XT 600-asokból alakította ki saját motorparkját. Ha Marco Belli SR 400-asait a Deus műhely faragta, akkor a Tom Racing XT 600-asait a Sapka Művek, és a két dolog így pariban is van egymással.
Idén tavasszal induló kurzusaikon az alábbi gépekkel várják a flat trackkel ismerkedni vágyókat.







A projekt úgy indult, hogy elkezdtek eladó XT 600-asokat keresgélni. A 90-es években viszonylag népszerű modell volt itthon, az öt motort mégis a négy égtáj felől szedték össze. Az első próbakörök után egyértelmű volt, hogy az inkább túrázásra tervezett motort nem elég lecsupaszítani, a geometriáját is át kellett alakítani. Az XT 600-as gyári állapotában egyszerűen túl magas a flat trackezéshez. Az eredeti teleszkópokat Hunyadi Kornél, a rejtőzködő zseni kurtította meg és keményítette fel a rugózását. Évjárattól függően egyes motorokban fújható teló volt, másokban nem, amelyekben nem, azokat szintén Hunyadi mester alakította át fújhatóvá. A tesztek során kiderült, hogy 2 bar körüli nyomásúra kell fújni az ideális keménységhez. A központi rugóstagok repültek, a helyükbe az X-Bike-tól méretre szabott Wilbers tagok kerültek. A neten találtak alkalmasnak látszó üzemanyagtankot, amelyről kiderült, hogy alkalmasnak csak látszik, át kell őket alakítani, ráadásul nem is egyfélére, mert az XT-k között volt, amelynél a vázban volt a motorolaj, és volt, amelyeknél a blokkban, így eltérő volt a két változat tankjának a vázalagútja. A kipufogóleömlőket szintén úgy rendelték, a dobokat gyártották hozzájuk. Ülésidomból egyet rendeltek, a többit ez alapján készítették el műgyanta-üvegszál kompozitból. Az eredeti XT ugyebár kétszemélyes, egy flat tracker azonban szigorúan nem az, így a vázat jó arasszal meg kellett kurtítaniuk.




A könnyítés-csupaszítás jegyében minden luxuscikket eltávolítottak a motorról, mint például a kis fejidom, lámpák és indexek, tükrök, utaslábtartók, láncvédő, felesleges takaróelemek, a bal oldalra azonban mégis készítettek egyet, védendő az akkut és némi elektronikát. A flat track motorok jellegzetes rajtszámtábláját szintén a Sapka Művek gyártotta. Már majdnem készen voltak, amikor rájöttek, hogy egyvalami hiányzik az eszményi flat tracker kinézethez, illetve nem hiányzik, hanem éppen hogy van ez az egyvalami. A komplett első fékre gondolunk, aminek nincs helye egy hasonló motoron, mert csak bajt okozna, ha lenne.



Egységes fényezést és matricázást kaptak a motorok, szám szerint öten, így, a szezon elején még kifejezetten szépek. A Tomracing flat track sulijában a képzés intenzitása miatt az öt motor azt jelenti, hogy egy-egy alkalommal tízfős csoportot tudnak fogadni.

Következő számunkban egy flat track képzés menetét mutatjuk be Olvasóinknak azzal a nem titkolt szándékkal, hogy ha kedvet kapnak rá, próbálják ki.



Képek: Mező János