Menetpróba: BMW K1600 Bagger

Találós kérdés: soros, hathengeres motor, ülésfűtés, kormányfűtés, xenon, adaptív futómű, Angel Eyes fényszórók. Mi ez? Nem, nem 3-as BMW. Ez a K1600 Bagger.



A baggernek, mint stílusnak leginkább a tengeren túl, Amerikában van igazi kultusza. A műfaj sajátossága a méretes fejidom viszonylag kis plexivel, alacsony üléspozícióval, kényelmes kormánnyal, a motor hátulján pedig jókora oldaldobozokkal. A BMW, mint az egyik legjobb túramotor-gyártó, nem hagyhatta figyelmen kívül az egyik legnagyobb potenciákkal teli piacot, ezért a K1600GT alapjait felhasználva megalkotta a baggert. A váz és az első futómű megegyezik, a lengőkar, a kerekek és a fékek szintén. Elöl kisebb szélvédőt kapott, az ülést és az oldaldobozokat mélyebbre helyezték át, ezek egyenként igen tágasak, 37 literes űrtartalommal rendelkeznek.

A zárófény a méretes dobozok hátulján kapott helyet, jó dolog, hogy azoknak is a szélén van, így lényegében szélességjelzőként is funkciónál. Ez hasznos, mivel a dobozokkal több mint egy méter a hátsó traktus szélessége. A Bagger a K1600GT-hez hasonlóan tekintélyes méretű, hosszú, széles és 336 kilót nyom. Optikailag nagyon jót tett a látványnak a hátsó doboz elhagyása és az oldaltárolókkal párhuzamosan húzódó kipufogó.



Az első benyomáson az volt, hogy ez bizony nagy! Igen, tudom, ebben a kategóriában ez a módi, de még masszívabbnak látszott élőben a Bagger. Rövid technikai kütyü ismertetés után már alig vártam, hogy a nyeregbe pattanhassak. Ha Önök ültek már bajor túramotoron, akkor tudhatják, micsoda remek érzés is egy ilyen gépen helyet foglalni. Az eddigi élményeiket ezen gép esetében nyugodtan szorozzák meg kettővel, bámulatos, fejedelmi kényelem fogad. Az ülés tökéletes mestermunka, lehet benne fotelosan tespedni, túrásan ülni, amihez csak kedve szottyan az embernek. A térdszög kellemes, ha inkább criuseresen akarunk utazni, azt is megtehetjük a két alutrepni segítségével.





A kormány szuperül kézre esik, menet közben kényelmes, nem fárasztja a csuklónkat. Apropó a kormány, ez a Bagger egyetlen pontja, ami a dizájn oltárán elesett. Igazából a formát nem lehet megérteni, leginkább egy régi BMX kerékpáréhoz tudnám az alakját hasonlítani. A funkciót tökéletesen ellátja, de semmiképp sem nevezhető odaillőnek. Amikor elindultam a tesztgépért, fogalmazhatunk úgy, hogy nem volt egy banánérlelő meleg. Konkrétan szétfagytam, mire a BMW telephelyére értem, így az első funkciók, amit a katalógusból ismertem és kipróbáltam, a kormány-, ülésfűtés volt.

Amikor a műszerfalra tekintünk, kicsit autós érzés fogja el az embert, bármelyik megirigyelné ezt a szép, ízléses műszeregységet. Kifejezetten pluszpont jár a bajoroknak, hogy nem hiper futurisztikusra tervezték a kijelzőt, hanem megtartották a hagyományos két kerek számlapot. Középen azért helyet kapott egy színes kijelző, ami hasznos adatokat közöl velünk. Aki nem tudná, annak a figyelmét felhívja a motor hengerei számára az opcionális navigáció helyét takaró fedélen elhelyezett szám. A hengersor oldalára szintén odatettek egy hatost, hogy hirdesse a BMW igéjét.



A gép kulcs nélkül indítható, rányomunk egyszer a gombra, ez oldja a kormányzárat, rányomunk még egyet, érkezik a gyújtás, és hopp a középső kijelzőn is feltűnik a hatos, majd felhördül kellemesen a hathenger muzsikája. A slusszkulcs egyébként szintén autós, vagizásra is kiválóan alkalmas. A kormány bal oldalán lévő menü gombbal tudunk léptetni a funkciók között, ennek egyetlenegy hibája van, csak egy irányba, sorban megy a dolog. Ha tovább ugrunk, meg kell várni, amíg a kívánt menüponthoz újra odaérünk. A kapcsoló másik felén egy kedvenc funkció van, ide bármilyet berakhatunk a kínálatból a gombot nyomva tartva. Nálam az időjárásra való tekintettel a kormányfűtés került ide, ami öt fokozatban állítható a szintén a bal markolatnál található forgótárcsás vezérlővel. Az ülés első része szintén öt, míg az utasét két fokozatban fűthetjük a hidegebb napokon. A plexi alap, hogy elektromos, ráadásul memóriás is, minden tök jól működik, kézre is áll egy dolog kivételével. A rádió négy vezérlőgombját hagyományosan balra az idomnál, a térdünk felett rejtették el, ez megszokást igényel, de használható.

A tömegtől nem kell félni, amikor már rajta ülünk és gurulunk, nem érezni a számadatot fenyegetőnek, hiába nagy és hosszú gép. A hathengeres 1600 köbcentis, 160 lóerőt és 175 Nm-t enged a hátsó kerékre, ez mindenre elég, 2000-től gyakorlatilag elindul, mint egy mozdony. Külön figyelemre méltó, hogy a nyomaték 70%-a már 1500-től a rendelkezésünkre áll, így igazából forgatni is alig kell a dinamikus haladáshoz. Még a legkisebb csuklómozdulattal is elképesztő erőt mutat, sport módban pedig olyat lép, mint egy sportmotor, csak ez nagy és kényelmes is.

A hengerek száma miatt rendkívül pazar a hangja, szinte kívánja az apró gázfröccsöket, Dynamic üzemmódban ehhez még hangulatosan vissza is durrog motorféknél. Ha pedig a hangja a forgalomban nem lenne elég fenyegető, az adatív xenon elől szinte mindenki menekül, fogalmazhatunk úgy, hogy belső sávtakarításra megfelelő eszköz. A szélvédelem fantasztikus, egyértelműen érezni, hogy autópályára és hosszú országúti szakaszokra van kitalálva. A gyorsváltót először nem értettem egy ilyen kaliberű motoron, de aztán megvilágosodtam. Itt nem a sebességfokozatok gyors pakolgatása miatt van jelen, hanem csupán a mi kényelmünkért. Csodásan teszi a dolgát, annyira simán lehet vele le- és felfelé váltani, hogy nagyon hamar rákap az ember. A legnagyobb bravúr a kényelem, az erő és az irányíthatóságon kívül a bömös futóműve. A Dynamic ESA, a BMW zseniális futóműve hatalmas találmány, a csillapítást a fedélzeti számítógép folyamatosan állítgatja az útviszonyoknak megfelelően.

A karaktere a kormányról vezérelhető, van egy lágyabb cruise és egy feszesebb road mód is, utóbbiban egy leheletnyivel érezni keményebbnek. A rugók előfeszítését szintén beállíthatjuk egy vagy két személyre, illetve a plusz csomagokhoz. A félaktív, elektronikus futómű olyan komfortossá teszi ezt a nagy dögöt, amiről álmodni sem mertem, lassan krúzolgatni és gyorsan utazni is egyaránt remek vele.



Ekkora tömeghez és teljesítményhez egy nagyon komoly féket gyártottak, a motor elején dupla tárcsafék 320 mm-es átmérővel, négydugattyús féknyereg, hátul szintén ebben a méretben kétdugattyús rendszer dolgozik. Az első és a hátsó fék is nagyon precízen adagolható, a nyomáspontja szinte az első méterek megtétele után érezhető. Az ABS kifinomultan, rendkívül lágyan dolgozik, ahogy a kipörgésgátló is. Felesleges is a határait feszegetni, egy ilyen monstrummal nem keresztbe fogunk menni, de az érzet megnyugtató: ez a gép bármely körülmények között vigyáz ránk. A rengeteg szuper extra között az egyik leghasznosabb dolog az elektromos rükverc, amit a BMW igazán elegánsan csak hátramenet-asszisztensnek nevez. Ez megkönnyíti a vasunk tili-tolis manőverezéseit és a kiállást a parkolókból erőfeszítés nélkül.

Ezt a funkciót az önindító hajtja visszafelé, csak járó motor mellett működik, cserébe viszont meredekebb lejtőn is gond nélkül tudunk tolatni a nagy tömeggel. Városban is el lehet vele közlekedni, de a nagyon széles hátsó dobozok miatt két teherautó között már nagyon kell figyelni, nehogy a fényezés bánja. Igazi otthona egyértelműen az országút, lehet vele gyorsan menni, ha kedvünk tartja, fetrenghetünk is rajta, és ha bárhol megállunk, mindenki megnézi. A motor legfőbb extrája, hogy aki ráül, abból azonnal urat csinál.



A Bagger ára 7 374 000 Ft-tól indul, ha kérjük hozzá a túra és biztonsági csomagot is, még akkor is a csak Honda Goldwing alapárát karcoljuk. A K1600B alapfelszereltsége szimpatikusabb lehet, benne van az elektromos futómű, a traction control, az ülés- és markolatfűtés, a tempomat és a motorosan állítható szélvédő is. Ha belegondolunk, ez a motor így is teljesen alkalmas arra, hogy egy kellemes nyári hétvégén leruccanjunk vele Horvátországba, vagy akár távolabb is…



Képek: Mező János