Másodvélemény: Honda CB1000 R Neo Sports Café

A Honda végre csinált valami nagyon ütőset, teli csodaszép részletekkel és baromi finom technikával. Aki kipróbálja, az azonnal magáénak akarja - ez történt velem is.



Bevallom, egy véletlen során került hozzám ez a gyöngyszemtesztelésre – hiába, a jó dolgok önkéntelenül történnek –, utólag visszagondolva szerencsés vagyok, hogy így jött ki szerkesztőségünkben a logisztika. A nyár talán legkellemesebb tesztmotor élményével ajándékozott meg a HondaCB1000 R Neo Sport Café. A 2017végén bemutatott gép merész és izgalmakkal teli formavilágáról elsőre nehéz elhinni, hogy nem koncepció motor. Az ezres naked gépek csapatába a japánok nagyon ügyesen tolták be a tavaly még tanulmány motorként látott mocit. Olyan stílust teremtettek ezzel a kétkerekűvel, ami idáig nem volt jelen a piacon. A dizájn futurisztikus és nagyon hi-tech, de a kerek lámpa mégis ott van és utal egy csipetnyit a palackba zárt retró szellemre.

Amikor először megpillantottam, azonnal megtetszett, ebben a bordószínben szerintem a legszebb!Az ember csak kapkodja a fejét és a szemét, annyi szép részletet tartalmaz ez a már inkább ékszernek tűnő benzines tárgy. Mostanság szebben kivitelezett LED-es fényszórót nehéz lenne találni. A vékony, kerek, fémszínű peremmel ellátott egység mondhatni tökéletesre sikerült. A búra mögött megbúvó Honda felirat ötletes és egyszerre szupermenő.



Az index számomra az amerikai autók szélességjelzős stílusát hozza, ahogy menet közben narancssárgán folyamatosan világít. A tank formája és fényezése tökéletesen beleillik az összképbe, egyszerre stílusos és szemet gyönyörködtető, mint az egész motor. Alatta a motorblokk fekete-ezüst részletei egyszerű, de mégis ütős kompozíciót alkotnak. A hűtőt körbeölelő szálcsiszolt alumíniumburkolat alapból nagyon dögös, de a CB1000R logóval dekorálva teszi fel az i-re a pontot. Összességében a szálcsiszolt fémfelületek egy egyedi hangulatot és dizájnt adnak a motornak, pont csak annyi jól eltalált részlet, ami még nem teszi bazárivá. Ha hátrébb haladunk, további érdekes részeket fedezünk fel, az egyoldalas lengővilla és félkarú sárvédő rendszámtáblatartó kombó személyében.

A lengőkar és a kipufogó elhelyezése szépen látni engedi az egykarú lengővillát és az Y küllős hátsó felnit. Egyedüli kivetnivaló a motor megjelenésében csak a méretes katalizátor és az NC750-hez hasonlító visszapillantó tükör volt. A motorra rápattanva meglepetés fogad, az ülés sokkal kényelmesebb, mint ahogy kinéz. A jól kinéző café racerekkel az a gond, hogy csak rövidtávon bírja elviselni ülését és kormányszögét az ember. Ez a masina naked bike, és az elnevezése nem hozta magával a kellemetlen hátrányokat. A vezető ülése jó formájú, kényelmes. Az utasülésről ezt már nem lehet elmondani. Jópofa részlet, hogy a két ülés találkozásánál helyezték el a hátsó nyerget nyitó kulcslyukat.







Az ülés alatt a gyári szerszámkészlet mellett, ha elég ügyesek vagyunk, akár még egy félliteres palackot is bezsúfolhatunk. A kormány kellően széles, jól elérhető, a lábtartók optimálisan helyezkednek el. Tök jó, hogy a japán mérnökök nem csutkakormányt raktak rá a „café racerség” jegyében, hanem inkább a felhasználhatóságot helyezték előtérbe. Ezzel a kormánnyal könnyű az irányítás, szűkebb megfordulás sem okoz gondot. A kulcs elfordítása után kellemes megjelenésű és átlátható felvillanó műszerfal üdvözli az embert, szintén a típusneves logóval. Beindítás után az ezres szépen duruzsol, egyenletesen jár. A gyári kipufogóból idilli zene fogad – hurrá nemcsak szép, de hangja is van. Az ezer köbcentis erőforrás 145 lóerőt enged a hátsó kerékre 10 500-as fordulaton, nyomatékban sem szerény, 104 Nm már egészen alulról érezhető. A teljesítményről nagyon röviden csak annyit mondanék: mindenre elég!



A motor alaphelyzetben standard üzemmódban van, sport, rain, valamint user mód is helyet kapott. Az esőmód egyértelmű, levesz a motor teljesítményéből és a gázreakcióból. A standardhoz képest a sportnál élénkül a blokk teljesítménye, a gázreakció. Ezek miatt itt már előjön a huligánvigyor az ember arcára. A user opcióban szinte mindent kedvünkre állíthatunk: teljesítményszintet, a motorféket és a kipörgésgátlót, illetve az egykerekezésgátlót is.


Ez a gép egyértelműen a prémium kategóriába tartozik, ezt a jó nevű beszállítók cuccai csak fokozzák. A fordított Showa villa nagyon jól teszi a dolgát, állítható húzó- és nyomófokozati csillapítással rendelkezik. Hátul a központi rugóstag az előfeszítés mellett szintén állítható csillapítással rendelkezik. A futómű kellemesen feszes, városban, gyengébb minőségű aszfalton sem zavaró. A sok állítási lehetőségnek köszönhetően országútra, sőt akár pályára is kimerészkedhetünk motorunkkal.





A profi futómű kipipálva, nézzük a fékeket: elöl háromdugattyús, radiális nyergek dolgoznak 310 milliméteres, dupla féktárcsákkal, hátul 265 mm-es, szimpla tárcsa. A lassulásért szintén egy jó nevű gyártó, a TOKYCO a felelős. A fékek precízen, jól adagolhatóak, szinte, mint egy komolyabb sportmotoron, úgy harapnak. Az ABS szépen, észrevétlenül dolgozik és óv a kellemetlen meglepetésektől. A Neo Sports Cafe nevéhez méltóan gyárilag sportosabb gumikkal van felszerelve. Az abroncsok szélessége elöl 120, hátul 190 milliméter, hátul ez a szélesség még fokozza optikailag a dögös megjelenést. Szépen lehet kanyarokba döntögetni, kigyorsításoknál is nagy élményfaktort ad. A túragumikkal szemben egyetlenegy hátránya van a lágy papucsoknak: gyorsabban kopnak.




A Honda egy üde színfolt a kategóriájában, vannak olcsóbb gépek a mezőnyben, de egyikre sem tekinthetünk stílusikonként, egy dologra mérget vehetünk, ha ezzel érkezünk a kávézó elé, ezt a motorkerékpárt mindenki megcsodálja.

Műszaki adatok: Honda CB1000R

Motor

Folyadékhűtéses, négyütemű, soros négyhengeres motor két felül fekvő, lánchajtású vezérműtengellyel és hengerenként négy szeleppel. Nedves karteres olajozás. Elektronikus üzemanyag-befecskendezés 4 × Ø 44 mm, szabályozott katalizátor. Generátor 330 W, akkumulátor 12 V/9 Ah. Hidraulikusan működtetett, olajfürdős, többtárcsás tengelykapcsoló, hatfokozatú váltómű, szekunder hajtás O gyűrűs lánccal.

Furat × löket 75,0 × 56,5 mm

Lökettérfogat 998 cm3

Sűrítési viszony 11,6:1

Névleges teljesítmény 107,0 kW (145 LE) 10 500/min-nál

Max. forgatónyomaték 104 Nm 8250/min-nál

 

Futómű

Acélcső gerincváz. Elöl fordított teleszkópvilla 43 mm-es belsőcső-átmérővel, állítható rugó-előfeszítéssel, húzó- és nyomócsillapítással. Hátul egykarú, alumínium lengővilla, közvetlen kapcsolódású központi rugóstag állítható rugó-előfeszítéssel és húzócsillapítással. Elöl 310 mm átmérőjű dupla tárcsafék négydugattyús radiális féknyergekkel, hátul 256 mm átmérőjű tárcsafék kétdugattyús féknyereggel, kipörgésgátló, ABS.

Rugóút (e., h.) 120 mm, 131 mm

Kerékméret (e., h.) 3,50 ×17, 5,50 × 17

Gumiméret (e., h.) 120/70 ZR 17, 190/55 ZR 17

 

Méret + tömeg

Tengelytáv 1445 mm

Villaszög 65,0 fok

Utánfutás 100 mm

Ülésmagasság 830 mm

Menetkész tömeg 212 kg

Tank/tartalék 16,2/4,0 l

Ár 4 289 000 Ft (4 729 000 Ft*)  (Honda Hungary)

*CB1000R+