Menetpróba: Yamaha Tracer 900 GT

Csak a legritkább esetben van összhang aközött, amit az ember esze és érzelmei diktálnak. Az új Yamaha Tracer 900 GT ilyen ritka eset, ti. egyaránt kiválóan megfelel sportos használatra és túrázásra. Egyszerre praktikus és felvillanyozó motorkerékpár.



Kilencven éve nem volt olyan hosszú és hideg a tél Dél-Spanyolországban, mint legutóbb. Még mindig hó fedi a Sierra Nevada-hegység Granadát érintő vonulatát. Európa e nagy múltú gyöngyszeme túránk kiindulópontja. Lám, öt Celsius-fokos hideg is tud szívet melengető lenni, pláne, ha vadonatúj Yamaha Tracer GT-k várnak ránk, hogy útra keljünk velük. Markánsan, de cseppet sem tolakodóan fújja a magáét a motorjuk. Pontosan úgy, ahogy azt kell. Minden hangszeren játszik, és ezt nem csak a hangjára értjük.

Már a legkisebb fordulaton is nagyon éber, rugalmas a háromhengeres. Akármilyen mélyre zuhanjon is le a fordulatszám, soha nem kezd rángatni. Később, amikor már csak parányi pontnak tűnik a szépséges Alhambra a meghosszabbított szárú visszapillantó tükörben, fény derül a műszaki szempontból változatlan masina egy másik igen előnyös tulajdonságára is. Nevezetesen arra, hogy szép, telt nyomatékkal büszkélkedik a középső fordulatszám-tartományban.


Természetesen nem szabad megfeledkezni kimondottan pörgős természetéről sem. Ha úgy hozná a helyzet, ki lehetne húzatni akár 10 000 percenkénti fordulatig is, a valóságban azonban egyáltalán nincs rá szükség, mert nagyon jó erőnek örvend a középső régióban. Már a 17 colos kerekekre állított magas túramotorral (manapság crossovernek hívják a hozzá hasonló motorkerékpárokat) megtett első méterek után teljesen egyértelművé válik az ember számára, milyen remek hajtóművel van dolga.

Nem vitás, igazi nagy szám a 850 köbcentiméteres gép. Sok olyan egyliterest ismerünk, amelyik lényegesen vérszegényebb nála, 115 LE teljesítménye pedig több, mint amivel a BMW R 1200 GS léghűtéses bokszere vagy a Honda Africa Twin valaha is rendelkezett – hogy egy picit kikacsintsunk a 19, ill. 21 colos kerekekkel szerelt, felettébb sikeres túraendurók felé. Szerintünk minden magára valamit is adó motorosnak kell egy háromhengeres modell. Vagy, Loriot után szabadon: lehet élni háromhengeres motorkerékpár nélkül, de nem érdemes.


A fentiek ellenére nem lenne helyénvaló csak szép hangú és az érzelmekre nagy hatást gyakorló, pompás motorjára redukálnunk az új Tracer GT-t. Elvégre ugyanezzel az erőforrással készül a könnyebb kivitelénél fogva még robbanékonyabb MT-09 naked bike is. Inkább úgy mondanánk, hogy a gondosan összeállított csomagból, vagyis a nyilvánvaló sportosságból és a túraalkalmasságból fakad a megújult Yamaha egyedülálló varázsa.

Jól kézre áll a keskenyebbre vett, de még így is széles, kúposan vékonyodó kormány. Egyenes testtartással, büszkén, magabiztosan lehet ülni mögötte, és jól közrezárni a térdekkel a tizennyolc literes tankot. Olyan érzése van az embernek, mintha személy szerint róla magáról vett volna méretet a Yamaha. Nagyon jól passzol az üléspozícióhoz maga az ülés is. Kétfajta magasságra állítható be, ráadásul tökéletesítették a formáját és a tömését.


A magasabbik pozíció előre terhelő, menetaktív testhelyzetet eredményez. Bár ilyenkor 85 cm magasan húzódik az ülőfelület, még azok is biztonságosan elérik lábaikkal a talajt, akiknek 1,70 méter körül van a testmagasságuk. Nyúlánk társaiknak sem lehet okuk panaszra, mert kényelmes ülőhelyzet várja őket. A mélyre szerelt trepnik miatt nem kell magasra felhúzniuk a térdeiket. Akárhogy is, minden szempontból jól átgondolt bringának tűnik a Tracer GT.

Nem kevesebb mint 35 000 darabot adott el a Yamaha a sokoldalú, könnyű Tracerből az EU-ban 2015. évi piaci bevezetése óta. Ez egyúttal azt jelenti, hogy minden tizedik Tracer 900 volt az utóbbi három évben Európában újonnan forgalomba helyezett Yamahák közül. Minden elismerésünk! Más kérdés, hogy az értékesített mennyiség területi eloszlása távolról sem egyenletes. Németországban például vannak kiaknázatlan piaci tartalékok.


Legnagyobb sikereit Olaszországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában érte el a típus. Annak érdekében, hogy máshol is szépen csilingeljen a kassza, piackutatást végzett a Yamaha, méghozzá úgy, hogy megkért ezer embert Európa különböző pontjain, ugyan, mondja már el a véleményét a típusról. A válaszokból az a kép rajzolódott ki, hogy általánosságban nagyon elégedettek a felhasználók, ám úgy vélik, lehetne még javítani a túraalkalmasságon.

Véleményük halló fülekre talált a világ második legnagyobb motorkerékpár-gyártójánál. Nemcsak hogy a kívánalmaik figyelembevételével újította meg a Tracert, hanem egyből igazi gran turismo kivitelben is tálalta nekik. Kofferekkel, tempomattal és markolatfűtéssel. Utóbbinak ma nagy hasznát vesszük az ötfokos hidegben. Mint ahogy igencsak jó szolgálatot tesz a két fokozatba állítható, kikapcsolható kipörgésgátló is.

A kipörgésgátló érdekes módon már az első körforgalomban működésbe lépett (!), aminek csak két magyarázata lehet: vagy túl nagy nyomatékot szabadít rá a motor a hátsó kerékre, vagy nem tapad rendesen az F jelzésű Dunlop D222 abroncs. Jóllehet, utóbbi nem tartozik fajtája legjelesebb képviselői közé, de már önmagában a hat centiméterrel megtoldott alumínium banánlengővillának is hatékony nyomatékátvitelt és stabilitást kellene szavatolnia.

Az egyenesfutás valóban makulátlan, ha üresek a kofferek, még 222 km/h sebességnél is rezzenéstelenül hasítja a levegőt a GT. Nyugtalanságnak a legkisebb jelét sem tapasztalni rajta. Motorja csak a hasznos fordulatszám-tartomány második felében kezd vibrálni, ám ennek mértéke sosem zavaró. Rugalmasabb és finomabb járású egy kéthengeresnél, és karakteresebb szinte minden négyhengeresnél. Könnyen jár és jól adagolható a bowdenes kuplung, de a kar maga nem állítható.


A menetpróba helyszínéül szolgáló, szebbnél-szebb helyeken vezető országutakon egyáltalán nem kell kuplungolni feljebb váltáskor, mindent elintéz az ember helyett a kifogástalanul működő váltóasszisztens. A váltó a szó jó értelmében véve feltűnésmentesen teszi a dolgát a rásegítős antihopping kuplung segítségére támaszkodva. Az elektronikusan vezérelt fojtószelepek három mappinget ismernek, ezek az A, a Standard és a B.

A-ban ugrik legélénkebben a motor a gázkar parancsára, igaz, a terhelésváltási reakciók is ebben a menetprogramban a legerőteljesebbek. A B üzemmód minden szempontból puhább, az esetek többségében a Standard mutatkozik ideális kompromisszumnak. Érezni a javítóintézkedések hatását: sportos, de sosem ideges a Tracer GT. Jó irányítható, mégis méltóságteljes, és nagyon megbízható is egyben.

Tekintélyes méretei ellenére sem „nehézfiú” a Tracer GT. Feltankolva 215, kofferekkel és minden más egyéb menetvértezettel együtt 227 kiló a tömege. Egyáltalán nem sok egy kiváló adottságokkal rendelkező, sportos túramotortól. Rugóstagja meglepő következetességgel igyekszik úton tartani a hátsó kereket. Már csak a 14,2 cm-es rugóút alapján is kijelenthető, hogy bőven van tartalék a hátsó fertályában.

A harapós, de nem rosszindulatú első fék működtetésekor alaposan lesüllyed a jármű orra. Az első kerék megvezetését teljesen állítható kivitelű fordított teleszkópvillára bízta a Yamaha. Nem teljesen semlegesen viselkedik a motor eleje, ha lassítás közben viszik be a kanyarba, majd rögtön utána felengedik a féket. Ha pedig bedöntéskor nyúl a fékkar után a motoros, érzi, hogy megpróbál felegyenesedni alatta a Tracer.

Ismételten a gumira terelődik a gyanúnk, csak az lehet a ludas. Az első fékeket nem érheti kifogás, hiszen egykoron szupersportmotoron teljesítettek szolgálatot. Határozottan, megbízhatóan teszik a dolgukat. Radiális felfogatású négydugattyús nyergek alkotják őket, ahol is eltérő méretűek az egyes dugattyúk.


Öt centiméteres tartományon belül állítani lehet a plexi magasságát, méghozzá egy a Ducati Multistradáéhoz hasonló, újfajta retesz segítségével, egy kézzel. Az ember törzsét hatékonyan szélmentesíti az átlátszó pajzs, a vállaira és a nyakára azonban akkor is bőven jut a gyorsan áramló levegőből, ha a legmagasabb pozícióban van. Még az a szerencse, hogy nem légörvényekről, hanem viszonylag egyenletes légáramról beszélünk.

Ami inkább elégedetlenségre ad okot, az a hangerő. Egyáltalán nem lenne baj, ha nagyobb csend honolna a fej közvetlen környezetében. Már csak emiatt is nagy hasznát venné a motoros egy kimondottan jól hangtompító sisaknak és füldugóknak. Ugyanakkor üdvözlendő az a tény, hogy tíz centiméterrel keskenyebbre vette a Yamaha a kormányt, ami egyaránt előnyként érvényesül csúcsforgaloman és otthon, a garázsban.

Rendkívül meggyőző, úgy is mondhatnánk, kiváló a kidolgozási minőség. A kipufogórendszer teljes egészében nemesacélból készült, így várhatóan hosszú lesz az élettartama. Az alumíniumvázra csavarozott acél hátsó váz bármikor könnyen cserélhető. Semmi kétség nem fér hozzá, jó arányokkal megáldott, szépen tálalt, élvezetes motorkerékpárt állított kerekeire a Yamaha az új Tracer GT képében.

Világosan tagolt és igen tartalmas a fedélzeti számítógép menüje. A megjelenítésére szolgáló, határozott kontrasztú és kifogástalanul leolvasható TFT-kijelző erőteljesen emlékeztet az R1 szupersportmodellére. Pont ezzel magyarázható, hogy túl sok helyet „ajándékoz el” a bal és a jobb oldalon, az egyébként kellően nagy méretű műszerfalon. Sebaj, kompakt építése miatt kényelmesebben elférnek mellette a visszajelző lámpák.

Még a napsütésben bővelkedő Andalúziában is esik néha az eső. Nem is akárhogy! De még így, nyolcfokos hideggel és felhőszakadással együtt is nagyon jól érzi magát az ember a Tracer GT hátán. Kár, hogy nem fér el komplett bukósisak a Yamaha FJR 1300-éira hajazó kofferekben, ahhoz nem elég 22 liter térfogatuk. Mentségükre legyen mondva ugyanakkor, hogy könnyen használhatók (fel- és lecsatolás), és praktikus az elrendezésük.

Ha mindenképp találni akarunk valami hiányosságot, akkor a megengedett össztömeget említenénk. A gyártó mindkét modellváltozat esetében 179 kilogramm terhelhetőséget ad meg, ami meglehetősen kevés egy teljes értékű túramotor kétszemélyes használatához, hiszen csak maguk a kofferek 12 kilót nyomnak. Ettől függetlenül mindenkinek azt tanácsoljuk, egy percig se habozzon, ha 4 millió körüli áron univerzális túramotort keres magának! A szívünk és az eszünk is ezt mondja nekünk.