Women Riders World Relay 2019 - Föld körüli Női Motoros Váltó

Ha motorsporttal kapcsolatban a hölgyek szóba kerülnek az autók és motorkerékpárok mellett pózoló csinos lányok jutnak legtöbbször az emberek eszébe. Most azonban ennél sokkal bevállalósabb csajok ültek nyeregbe, hogy bebizonyítsák az egész világnak ők nem csupán csinibabák a box utcában!



Szöveg és képek: Páder Sándor
A Földkörüli Női Motoros Váltó (Women Riders World Relay) megálmodója Hayle Bell (UK), aki a tavalyi évben elkezdte megszervezni ezt a globális eseményt.
Ennek a váltónak a célja, hogy felhívja a motorsportban érdekelt gyártók és cégek figyelmét az egyre növekvő női motorosok számára. Fel akarja nyitni a szemüket, hogy megmutassa, mekkora piacot képviselünk és ideje lenne a gyártás során a női igényeket is figyelembe venni. Ennek érdekében elkezdte megszervezni és összegyűjteni a világ különböző pontjairól a női motorosokat, akik szívesen részt vennének egy ilyen földkörüli váltóban. Alig 4 hét alatt több mint 80 országból 10,000 tagja lett a facebook csoportnak. Jelenleg több mint 17000 tagot tartanak nyílván.
A női váltó lényege, hogy a regisztrált Őrzők (akik női motorosok, vagy női utasok) végig kísérik a stafétabotot országhatártól országhatárig. Egyik Őrző adja a másiknak a stafétabotot és biztosítják annak a késedelem nélküli célba érkezését. Ezzel biztosítható, hogy a stafétabot mindig időben ott lesz a következő országban.

Nagykövet lettem 100 lemotorozott kilométerrel

November közepén sikerült megszereznem az A kategóriás vezetői engedélyt, azonban ezt megelőzően már sokat olvastam a motorokról és a motorozásról az interneten. Így keveredtem a WRWR oldalára, ahol rengeteg motiváló cikket és bemutatkozást olvastam különböző motoros hölgyekről a világ minden tájáról.

Aktív közreműködésemnek köszönhetően a kanadai adminisztrátor Maria felvette velem a kapcsolatot és felkért a Facebook csoportba önkéntes moderátornak. Jogosítványom ugyan még nem volt, de lelkesedésem annál nagyobb, így egy interjút követően elvállaltam a felkérést. Ahogy közeledett a váltó elindulásának ideje, úgy szorított az idő, hogy találjak valakit, aki alkalmas és elvállalja a magyarországi nagykövet szerepét, megszervezi a két napos túrát. Bármennyire is próbálkoztam egy motoros lányt sem találtam, ezért elvállaltam saját magam. - nyilatkozott Makrai Anna.

Hol vannak az őrzők?

A WRWR nem csak nagykövetek útján viszi a stafétát országról országra, útjukat Guardian-ok, őrzők segítik, de Magyarországon az indulás előtt néhány héttel még csak Anna készült a Suzuki GS 500-asával az útra pedig még a honlap magyarra fordítását is felvállalta. Munkája mellett kereste a lehetséges szállásokat, tervezte az útvonalat és tovább kutatott társak után. Egy Magyarországon élő felvidéki anyuka Simek Karin bukkant rá végül és némi egyeztetés után ő is regisztrált. Meglett az első magyar őrző is. Karin a második szezonját kezdte alig egy-két ezer kilométeres motoros múlttal a Fióna névre hallgató Kawasaki Vulcan S nyergében. Közben egy osztrák motoros lány Karola Kien is csatlakozott a magyar csapathoz évek óta szeretett BMW 1100 GS-ével. Indulás előtt egy héttel még ők hárman jelentették Magyarország minden reményét, amikor újabb két taggal bővült az őrzők csapata, Varga Edit Honda CB 500 és Papcsik Mónika Honda CBF 600 motorosokkal.



A negyvenedik napon

A WRWR komoly szabályzatot határozott meg szoros időbeosztással, precíz útvonaltervvel, amit ha esik ha fúj be kell tartani és ezt most szó szerint kell érteni.

A Földkörüli Női Motoros Váltó 2019 február 27.-én a skóciai John O’groats Sign Post-ról indult. Skócia, Írország, Anglia, Franciaország, Spanyolország, Portugália, Andorra, Olaszország, Szlovénia, Horvátország, Bosznia-Hercegovina, Montenegró, Albánia, Macedónia, Szerbia után Magyarországra ért a staféta. Tizenháromezer-hétszáznégy kilométer és harminckilenc nap után Tompánál a negyvenedik napon fél száz szerbiai motoros (javarészt nők) kíséretében a szerb állami televízió vette fel amint a magyar nagykövet Makrai Anna átvette a stafétabotot a GPS jeladót és felöltötte a nagykövetként kötelező Road Capitan mellényt. Anna, Karola, az őket kísérő Ildikó, András, és Csaba motorosok itt találkoztak Colette-el is. A magyarországi három napból és négyszázötven kilométerből álló szakasz ezzel kezdetét vette.



Határtól határig

Április 6. szombat estét Baján töltötték egy Panzióban, ahol kitűnő kiszolgálás mellett gyönyörű kilátásra ébredtek. Április 7.-én vasárnap tovább motoroztak Zamárdiba a Kőhegyi Kilátóhoz, ahol találkoztak Edittel, Mónikával és az őket kísérő Bíborkával, Gáborral, Leventével. Még egy kis gurulás és irány a túlpart Szántódról Tihanyba komppal. Ha Tihany akkor az apátságot meglátogatni kötelező, ahogyan a lángos is. Későn este érkeztek Budapestre, egy rövid éjszaka után reggel indulás. Április 8. hétfő 07:30-ra Gyálon várták Colette vasát gumiabroncs és fékbetét cserére. Nem felkészületlenül indult csak elkoptak az indulása óta, mert az új motor is kopik ha használják. Szerviz után tovább indultak a Safety Hungary vezetéstechnikai központba.



Szloboda Tamásnak köszönhetően a nyitó rendezvény lebonyolítására is itt került sor amin már Karin is részt vett. Anna unokatestvére igazán impozáns piros-fehér-zöld díszítésű tortával lepte meg a jelenlévőket rajta Hayley Bell fotójával plusz egy dobos torta csak a biztonság kedvéért. Még a kaja-kóma előtt aláírták a stafétabotban lévő papírt, ezzel is igazolva, hogy részesei a rekord kísérletnek. Egy motoros bemutató után a lányok is próbára tehették tudásukat a pályán. A napot nehezítendő egy villám Budapest látogatással folytatódott a nap. Néhány fotó a Hősök terénél majd a Parlament előtt utána egy kis hidratálás és kávé a Római partnál és irány Esztergom. Igazi motoros uzsonna a belvárosi út mentén gyros, hamburger, sültkrumpli. Rövid baráti beszélgetés mellett Anna már szervezte a szlovákiai átadást Párkányban.




Magyar és szlovák lobogó együtt

Még hetekkel az átadás ideje előtt is úgy tűnt a stafétát a magyar csapatnak kell eljuttatnia a Lengyel határig, mert hosszú ideig szlovákiában sem volt jelentkező a feladatra. Hosszas keresgélést és email váltást követően sikerült ott is bevállalós motoros csajokat találni, akik a megbeszélt időben nagyjából tíz géppel megérkeztek. A határon túl is televíziós riportban faggatták a lányokat arról, hogy miért vállalják a részvételt, milyen célokat szeretnének elérni. Ahol a riporter nem kis meglepetésére Colette tovább motorozott a szlovákiai hölgyekkel.

Ride Colette Ride

Colette Tindal Edeling Ausztráliából érkezett Európába, hogy a teljes Földkörüli Női Motoros Váltón végig menjen motorral! A szlovák határig negyvenhárom nap alatt tizennégyezer-százötvennégy kilométert vezetett egyetlen nap pihenő nélkül! Rengeteget spórolt az útra plusz egyéb vagyontárgyait is pénzzé tette, hogy megbirkózzon ötvenöt évesen ezzel az embert próbáló feladattal. Láthatóan fáradt is volt de legjobban mégis a pakisztáni, az iráni vízum és az ottani szabályok miatt aggódott. Bár a WRWR első indíttatása a női motoros felszerelések elérhetőbbé tétele még is lehet, hogy biztonsági okokból férfinek kell majd öltözniük azokban az országokba mert az ottani törvények alapján nők nem vezethetnek. Lehet, hogy ez a kezdeményezés nem ér véget a női motoros ruházatnál?