Menetpróba: 2019-es KTM SX modellek

Olaszországban, a kilencszeres MX-világbajnok, Tony Carioli Rómához közeli házi tesztpályáján rendezték a KTM új, 2019-es krosszmodelljeinek bemutató tesztjét. A nagyszabású rendezvény egy egész héten át zajlott. A résztvevők között profi világbajnokok és versenyzők is akadtak, többek között az amerikai kedvenc, Ryan Dungey.


Jobbra a Motorrevü tesztpilótája: Firtosvári Gábor, Magyar MX- és Endurocross- bajnok, 17 éves motorozási tapasztalattal, magyar és külföldi bajnokságokkal a háta mögött. A testsúlya 75 kg. Balra mellette Ryan Dungey, sokszoros AMA Supercross- és Motocross-bajnok

A KTM tervező mérnökei fontosnak tartják a versenyzők és a hobbimotorosok visszajelzéseit. Ezt figyelembe véve úgy igyekeztek elérni az optimális stabilitást, hogy közben a motorok megtartsák azt a játékos kezelhetőségüket, amit már néhány éve élvezhetnek a KTM-tulajdonosok. A váz geometriája alapvetően nem változott, anyaga azonban teljesen megújult.

A króm-molibdén ötvözet sokkal rugalmasabb, mint előde volt, fejlesztése során a KTM emberei teljes mértékben együtt dolgoztak a Formai 1-es csapattal. Több elnyelő zónát is kialakítottak benne, amely a könnyebb futást hivatott segíteni. A 250 SX-nél alumíniumelemmel kapcsolták a hengerfejet a vázhoz, ami csökkenti a motor rezonanciáját, pontosabb kanyarodást és jobb tömegeloszlást hoz létre.

A motor hátuljának stabilitása érdekében a segédvázat 40 mm-rel meghosszabbították és keskenyebbre vették. Versenyzők között is az alapmeglátások közé tartozik, hogyha a segédváz egy kicsit hosszabb, akkor az a néhány centi javítja a stabilitást a terepen. A komplett váz rendkívül könnyű és erős, tömege kevesebb mint 900 g. Az új modellévben a KTM minden SX típusát korszerűsített, öntött alumínium lengőkarral szereli. A módosított láncfeszítőnek köszönhetően a hátsó tengelyt 5 mm-rel hátrébb lehet tolni, ami javítja a motor stabilitását, optimálisabb egyenesfutás érhető el, főleg a gödrösebb szakaszokon.




A légrugós WP AER 48 teleszkópot először 2016-ban kapták meg a 250-es és 450-es SX-F krosszgépek, 2019-től az összes SX modell már a szuperkönnyű fordított telóval készül. Mindkét villaszárnak külön funkciója van, a jobb oldalié a csillapítás, a bal oldalon van a légrugó. Utóbbi egy kétkamrás rendszert tartalmaz. Amennyiben a külső szár tömítésénél véletlenül szivárogna, úgy a patronban lévő nyomás biztosítja a motor rugózását. Ezzel a funkció megmarad, amíg célba ér a motor. Egyetlen légszeleppel rendelkezik, amelyen keresztül a beállítás könnyedén módosítható, vagyis nincs szükség speciális szerszámokra, csak a gyári, kézi pumpára, ami az alapfelszereltség része. A csillapítási beállításokat továbbra is a pálya körülményeinek megfelelően módosíthatjuk. A jobb száron felül állítjuk a nyomófokozati és alul a húzócsillapítást.

A hátsó teleszkópnál lényeges változások nem történtek, új beállításokat kapott és egy átdolgozott fődugattyút. A CNC mart villahidak évek óta a KTM védjegyének számítanak. 2019- re a merevebb vázhoz átalakították, az offset, azaz a villaeltolás maradt 22 mm. A NEKEN alumíniumkormány két pozícióban rögzíthető, itt a gumiágy jelent újdonságot, ami a rezgések elnyelését szolgálja. Ha már a villahidaknál tartunk, a felsőre egy üzemóra-számlálót szereltek, ami figyelmezteti a versenyzőt a következő karbantartásra.

Az Excel felnik rögzítése változott, a KTM az alumínium kerékanyákat fejlesztette tovább. A gyári szerelésű Geomax MX-3S abroncsot a Dunlop szállítja. A KTM offroad gépeit mindig is a Brembo csúcstechnológiájú féknyergeivel szerelte fel. Nincs is ezen mit ragozni, ami bevált, az maradjon úgy, ahogy van! A légszűrőházat teljesen áttervezték, a jobb szívóhatás egyben nagyobb teljesítményt is hoz. Nem elhanyagolható, de a szűrő új megjelenést is kapott, ami jobban véd a szennyeződések ellen. A motorok alapfelszereltsége lett a nagy méretű Twin-Air levegőszűrő. Praktikus, mert könnyen hozzáférhető és bármikor gyorsan kicserélhető. Az üzemanyagtartály sem marad ki a kisebb változtatásokból. Az SX sorozat minden modelljét új, könnyű, polietilén üzemanyagtartállyal szerelték fel. Javítottak az ergonómián is, az üzemanyagtartály sapkája a belső menetnek köszönhetően könnyen rögzíthető és egy tömítéssel biztosított.




A hűtőrendszer átalakítása nemcsak a hűtési hatásfokra – ezt a légáramlás optimalizálásával, számítástechnikai folyadékdinamika (CFD) modellezésével oldották meg a mérnökök –, de a motor vezethetőségére is hatással van, mivel a radiátort 12 mm-rel alacsonyabbra szerelték. A vízcsövek átmérőjét 4 mm-rel megnövelték, ez biztosítja, hogy a hűtőfolyadék hatékonyabban áramoljon a hengerből a radiátorokhoz. A jól megtervezett radiátorfedelek pedig biztosítják az elülső, hatékony védelmet ütközés esetén. Az új kipufogórendszer megalkotásába a KTM jelentős erőforrásokat fektetett be, hogy megfeleljenek az új szabványoknak, egyben az új motorok ne veszítsenek teljesítményükből sem. A rendszer kialakítására a kecsesség a jellemző.

A KTM 250- SX modellnél a vékonyabb cső növeli az áramlás sebességét, valamint jobban a vázhoz simul ez az újonnan létrehozott forma, egyben 300 grammal könnyebb a teljes rendszer, mint az elődé volt. A rövidebb hátsó dob pedig esztétikailag sokkal szebb és kecsesebb. A 4 ütemű gépek is új leömlőket kaptak. Formájukat a tartósság és a jobb teljesítményleadás érdekében teljesen átszabták. Ezek is új hangtompítót kaptak a FIM-szabályoknak megfelelően, egyúttal nagyon kellemes hanghatást értek el. A négyütemű motorokat ellátták több különböző vezetői profillal, a jobb kormánykapcsolóról a teljesítményleadás, a rajtelektronika és a kipörgésgátló működése változtatható. Amiket mi használni tudunk, az lényegében három funkció. Az 1-es állásban normál módban üzemel a motor. A 2-esre váltva (zölden világít) már egy jóval erősebbnek érezhető krosszgépet kapunk, gyorsabbak a gázreakciók, ezért tapasztaltabb motorosoknak ajánlják. A 3-asban erősebb kipörgésgátló funkció még egyenletesebb teljesítményleadást és biztosabb tapadást biztosít, kifejezetten jól működik csúszós, sáros pályán.




A burkolati elemek markáns vonalainak kialakításához először is feltérképezték a versenyzői igényeket. Az új idomok sokkal kecsesebbek lettek, a motoron szabadabban mozog a versenyző, ráadásul egyszerűbben és gyorsabban szerelhető. Természetesen itt sem feledkeztek meg a súlycsökkentésről. A KTM ülésének anyagminőségére sok panasz volt az utóbbi időben. Sok helyen megrepedtek, szakadtak. Némelyik modellnél túl puhának is érezhettük, mintha már kiülték volna. Ez kifejezetten kellemetlen volt egy 100 kg feletti testsúlyú motoros számára. A jó hír, hogy az új paletta új ülést kapott. Kialakítása a tanktól lefelé megegyezik az előddel, de az első negyedtől hátrafelé a sárvédőig teljesen átszabták. Sokkal komfortosabb és kényelmesebb üléspozíciókat találunk a motoron. Ebben az évben újonnan kifejlesztett szilikoncsíkokat foglaltak az ülés felületébe, hogy a motoros jobban érezze a motort maga alatt. Az ülés rögzítése oldalirányban egy-egy hosszú csavarral történik, ami egyszerűsíti az esetleges cserét.

A 2019-es modellek rendkívül könnyű és az elődöknél erősebb, 2 Ah-s lítiumion-akkumulátorokat kaptak. Az összes SX-F típust önindítóval szerelték fel, mely izgalmas előnyt és komfortot jelent a motokrosszversenyeken, nagyvonalú indítást a passzióból motorozóknak. Mindezen komfort mellett a KTM garantálja, hogy akár hidegben is könnyen indulnak majd a motorok. Megújult a feszültségszabályozó és kondenzátor, a komplett elektronikai csomagot új helyre költöztették az ülés alá. Még egy KTM-innováció, hogy A-tól Z-ig teljes legyen a kép: a cég minden SX modelljéhez egy fröccsöntött műanyagból készült kitámasztót ad, mely egyben távtartóként is használható az első keréknél szállítás közben, ezzel megakadályozza az első villák rugózását és növeli élettartamukat. És most következzenek belovaglásom tapasztalatai és saját élményeim.

125 SX

Rendkívül könnyű motor, ami abszolút érezhető volt a pályán a fordulások, az ugratások és az egyenesfutás közben. Kellemesen halk, de mégis gyönyörű kétütemű hang szólt alattam. Az előző évekhez képest kompaktabb, de nagyon erős blokkot kapott. Kanyarból, szinte álló helyzetből megindulva, gond nélkül átrepültem minden ugratót. Természetesen a 2T-hez hűen, magasabb fordulatszámon kellett használni, de ezt leszámítva olyan nyomatékot éreztem a motorból, mintha 4 ütemű gépen ültem volna. A futómű szériaállapotában is nagyon jól működött. Hihetetlen kis gép. Igazi játékszer ínyenceknek és remek edzőmotor.



150 SX

Az érzés szinte megegyezik a 125 SX-szel. Egyedül a blokkja működött másképpen. Háromnegyed gáz alá nemigen lehetett engedni a fordulatot, mert azon nyomban megtorpant a motor és utána gyorsítani vagy ugratni már csak sokkal lassabban és nehezebben lehetett. Kifejezetten erős gép, amivel egyáltalán nem szabad kesztyűs kézzel bánni.



250 SX

Az előző években ez a motor nagyon nyersen adta le az erejét. Amikor az ember úgy igazán húzni akarta a gázt, szinte harapni kellett a kormányt, illetve kellemetlen volt a motor rezonanciája. Az új modellre eleinte emiatt rá se akartam ülni, de megtört a jég és én kellemesen csalódtam. Nagyon meggyőző az ereje, könnyen terelhető. Sáros körülmények között működött a legjobban. Egyik modell sem viselkedett ilyen kegyesen velem a zord, esős, sáros szakaszokon. Erős, nyomatékos blokk. Amikor húztam a gázt, a motor csak úgy repült alattam. Amikor fordulni akartam, ő már be is fordult szó nélkül, mint egy engedelmes jószág. A rugózása igazán jó és én maximálisan biztonságban éreztem magam a nyergében. Ha hajszolod a motoros élvezeteket és élményekre vágysz, akkor ez a neked való modell.

250 SX-F

Ha lehetett volna, egész nap ezzel a motorral mentem volna. Erős, de mégis nagyon kezelhető. Ennél a modellnél kifejezetten érződik a „Ready to race” szlogen. Könnyen irányítható, ugyanakkor erős, mintha egy nagyobb köbcentis motoron ültem volna. Gyönyörű szépen forgott, akár a 12 ezres fordulat fölé is lehetett forgatni. A kanyarban tanúsított engedelmességét kiemelném! Stabilan és pontosan lehetett vele fordulni, jól tapadt a motor hátulja.



350 SX-F

A motor súlya megegyezik a 250 SXF- fel, de a blokkja sokkal erősebb. A 350-es karaktere tökéletes versenymotornak. A gyári rugózás nem volt az én súlyomhoz állítva, ezért csak a számomra biztonságos határok
között terelgettem. A levegős teleszkópok meglehetősen jól mozogtak, élveztem a motor erejét. A gyári kerekek a vártnál sokkal jobban működtek. 450 SX-F A 450 SX-F nagyon erős, hozzá már fel kell nőni! Vagy komoly testtömeget kell rárakni, vagy igazán profi módon beállítani a teleszkópokat, ha csak olyan zsokéfazon vagy, mint én. Ez a motor már egyáltalán nem a játékszer kategória. A motor 100 kg, amit azért már észre lehetett venni. A módosítások főleg a kipufogónál és a tanknál érezhetőek, merthogy ott sokkal keskenyebb lett a motor, ezáltal kényelmesebb. A hátulja kissé csúszott, de ez szintén a testsúlyommal van összefüggésben. A gázadásra hirtelen reagált, az egyenesfutása kiváló.






Összegzés

Személyes kedvenceim közé a kétütemű motorok és a 250 SX-F 4T tartoztak. Ezek a motorok úgy működnek és mozognak, ahogy az a nagykönyvben meg van írva. Az előző évekhez képest óriásit léptek előre az osztrákok. Az összes motor rendkívül könnyű – imádom ezt az irányt. Szintén az elődmodellekre volt jellemző, hogy a levegős teleszkópok nagyon kemények voltak és ütötték a kezemet, ezáltal hamarabb elfáradtam és néhány ugrató után már fájdalmas volt a kemény leérkezés. Most sokkal humánusabban működnek a teleszkópok. Fontos tudni, hogy a KTM motorok súlypontterhelése inkább mindig egy kicsit hátra terelődik.

Minél hátrébb vagyunk a motoron, annál könnyebben tudunk velük menni. Kényelmesebb volt az új ülés, végre nem éreztem a segédvázat minden egyes gödörnél a farkcsontomban. A motorok új anyagból készült váltója nagyon pontos és könnyed váltást biztosít, illetve a hidraulikus kuplung, amit teljesen az igényeinkre tudunk állítani. Szélesebb lábtartókat kapott, amitől kényelmesebben állhattam rajtuk a 44-es csizmámmal.