Menetpróba: KTM 790 DUKE

A legélesebb utcai fegyver - mondja ezt a narancssárga gyártó, és ez nem csak marketingszöveg. A KTM 790 Duke-ot telepakolták olyan extrákkal, ami csak szem-szájnak ingere, így ezekkel valóban ütőképes fegyver lehet a csupasz motort kedvelők köreiben.



Volt már olyan Önökkel, hogy elsőre egy motorkerékpár nem nyerte el a tetszésüket? És másodjára…? Netán harmadjára…? Elsőre… nem. Másodjára… talán. Harmadjára… akarom! Pontosan 24 évvel ezelőtt indult hódító útjára a szokatlan formavilágú osztrák motorfamília. Az, hogy milyen a külső, arról teljesen felesleges vitatkozni. Egyeseknek megdobogtatja szívét a merész élek sokasága, mások pedig irtóznak tőle.

A Duke család ötödik tagját testvéreihez hasonlóan borotvaéles formák jellemzik, elsőre szinte alig találni lekerekített részleteket. A futurisztikus megjelenés tekintélyt parancsoló, erőt sugárzó. A Duke-nak olyan a tekintete, mintha egy sci-fiből érkezett gonosz főellenség lenne. Pedig nem kell tartanunk tőle, ha az ember a motor nyergébe pattan, szinte biztos azonnal barátságot köt vele. A sok éles, szépen kidolgozott részlet adja meg a nem mindennapi formáját a jószágnak. Amikor elölről vesszük szemügyre a gépet, szinte egy lecsapni készülő ragadozót láthatunk. Remekül harmonizál a lámpatesttel a tankot körbeölelő műanyag idom.




A fényforrás a mai trendeknek megfelelően LED-es. Ha tovább haladunk hátrafelé, megakad az ember szeme az ülés alatti idomon, ami a motor öntött alumíniumváza is egyben, és integrált légbeömlőként is funkcionál. Hiába, a KTM-nél mindig is nagy hangsúlyt fektettek a kompaktságra, ezért is került a légszűrőház az ülés alá. A hátsó ülés alatt rejtették el az osztrák mérnökök az akkumulátort. Akik helyet keresnének a holmijuknak, azok rossz helyen járnak. Gyakorlatilag pakolási lehetőség nincsen a nyereg alatt, maximum egy napszemüveget tudunk elhelyezni benne.




A kipufogó szokatlan, semmihez sem hasonlítható formájú, vaskos, ovális végű, a nyereg mellé felhúzott. Még a KTM-fanoknak is szokniuk kell ezt a látványt. Összességében a motor megjelenése rendben van, egyedüli furcsaság a szokatlanul hosszú rendszámtáblatartó, mely a lámpatestnek is otthont ad egyben. Ez szinte vízszintesen áll, és tönkreteszi a farokidom felfelé ívelő remek formáját. Szerencsére ebből opcionálisan elérhető rövidebb változat is, így ezt a nem ide illőséget könnyen orvosolhatjuk. A Duke két színkombinációban lesz elérhető. A szürke-fekete kombó jól mutat, de a szürke-narancssárga egyenesen király. A blokknál elhelyezett, narancssárgára eloxált alumíniumkiegészítők pazarul megtörik az egyhangú szürkeséget. A hátsó lengőkar megmunkálása parádésra sikerült, a térbeli forma szemet gyönyörködtető.



Üdv a fedélzeten

A motor nyergébe pattanva kellemes üléspozíció fogad, a lábtartók nincsenek túl magasan, a kormány jól kézre áll. A Duke-on egyenes háttal, kényelmesen foglalhatunk helyet. A csápszerű visszapillantó tükrökben vállunk mozdítása nélkül is jó kilátás fogad. Amikor elfordítjuk az indítókulcsot, a TFT kijelző felvillan, és a „Ready to race” felirattal üdvözöl minket a motorkerékpár. A képernyő a hagyományos GPS-ek formavilágát idézi, szépen harmonizál a motorral. Gyakorlatilag minden szükséges információt megjelenít, amelyek kiválóan olvashatók napfényben és sötétben is egyaránt. Természetesen itt van lehetőségünk személyre szabni a grafikus felületet, de a gyári alapbeállítással is minden igényt kielégít. A KTM My Ride segítségével párosíthatjuk mobiltelefonunkat is a motor rendszeréhez, így további hasznos funkciókra tehetünk szert.



A kijelző kezelése a bal oldali markolatnál elhelyezett nyomógombokkal lehetséges. Szerencsére nincs túlbonyolítva, két választónyíllal, egy SET gombbal és egy vissza nyíl segítségével garázdálkodhatunk a rendszer menüjében. A gombok prémiumhatást keltenek, remek tapintásúak, precízen, határozottan kattannak, és kesztyűben is használhatóak. A sógorok szerencsére háttérvilágítással is ellátták a kormánykapcsolókat, így esti motorozásaink során sem nyúlhatunk mellé. Négy gyári üzemmódból választhatunk: eső, utcai, sport és pálya. Jó hír, hogy menet közben gyorsan és egyszerűen tudunk választani közülük, így nem kell félreállnunk, ha például elered az eső útközben. A motor karaktere teljesen személyre szabható. Tíz fokozatban állítható kipörgésgátló és kanyar-ABS, supermoto mód, mindkét irányba működő gyorsváltó, rajtautomatika fűszerezi meg az amúgy is pikáns gépet. Örömteli hír, hogy pálya üzemben az elektronikákat ki lehet kapcsolni. Ilyenkor az egykerekezésgátló és az ABS sem dolgozik, az ember pedig csak vigyorog.



Indítás után kellemesen, de karakteresen jár a soros kéthengeres, dupla vezérműtengelyes blokk. Az üzemanyag-ellátásról 46 mm-es Dell’Orto rendszer gondoskodik. Az LC8-nál könnyebb és kompaktabb erőforrás felül kapcsolódik az alumíniumvázhoz. A Duke szíve szépen húz már alacsony fordulattól, rezonanciát nemigen lehet tapasztalni. A 105 lóerőt és a hozzá tartozó 85 Nm-t 9500/perc és 8000/percnél adja le a gép. A teljesítmény és a kezelhetőség nagyon jól összhangban van. A gyári kipufogó Euro4-normákhoz képest meglehetősen kellemesen muzsikál. Üde színfolt ez az agyonszabályozott, már kissé túlzottan steril zajcsökkentő előírások között.

Volt szerencsém a motort Akrapovič végdobbal is kipróbálni, mely sokkal jobban mutat a gyárinál. A hatsebességes gyorsváltó leheletpontosan, könnyedén kezelhető, melléváltani szinte már nem is tud az ember, fel- és lepakolni a sebességeket játszi könnyedséggel lehet. Menet közben a motor még könnyebbnek érződik, mint a 169 kg-os katalógusadat, szinte eggyé lehet válni a géppel, és pompásan tudjuk terelgetni. Szinte gyerekjáték a kanyarokba berakni. Köszönhető ez a fordított WP teleszkópoknak, amik 43 mm-esek és 140 mm-es rugóúttal rendelkeznek. Sajnos az első futómű nem állítható, de így is egy átlagos felhasználó igényeit kielégíti közúton és pályán egyaránt. Remekül passzolnak a Maxxis Supermax ST gumiabroncsai a motorhoz.




A szélvédelem csupaszmotoros, gyakorlatilag nincs. A féknyergeken nem Brembo, hanem KTM felirat olvasható, a J. Juan spanyol beszállítótól származnak. A fékek szépen harapnak, az ABS nem dolgozik túl korán, egyedül egy pici nyúlást lehet érezni az első féknél. Elöl két darab, 300 mm átmérőjű, 4 dugattyús, hátul 240 mm-es, 2 dugattyús féknyergek dolgoznak. A motor teljesítményével teljesen összhangban, ha esetleg R változat is lesz a modellből, oda úgyis harapósabb rendszert helyeznek majd fel.

Az új Duke-kal az osztrák gyártó egy remek teljesítménnyel és használati értékkel rendelkező motorkerékpárt alkotott. A benne elhelyezett extrákkal biztosan megmozgatja a motorozni vágyók fantáziáját. Példaértékű, hogy a sok elektronikai kütyüt felár nélkül, alapáron megkapja a végfelhasználó. Így összességében egy remek, jól felszerelt, csibészes motort kapunk. Ha valaki megbarátkozik a gép formavilágával, biztosan hűséges társra talál a mindennapokban, amit ha vadulni támad kedvünk, nyugodt szívvel pályára is felvihetünk. Jó hír, hogy a KTM gondolt az A2 jogosítvánnyal rendelkező motorosokra is, fojtott változatban is elérhető lesz a 790-es.