Menetpróba: Harley-Davidson Forty-Eight A2

Hölgyeim és uraim! A bal pályára felállt a Forty-Eight 67 lóerővel. A jobb pályán indul a Forty-Eight 48 lóerővel. Mekkora lesz az A2-es jogosítvánnyal vezethető bobber hátránya a nyitott változattal szemben? A kávézó előtt semmi.



Amíg a Street meg nem érkezett, a Sportsterek jelentették a belépőt a Harley-k világába. A Forty-Eight 2010-ben jelent meg a kínálatban, ezzel a bobber stílust meghonosítva a kiskategóriában. A második világháború után indult irányzat alapvetően a sallangok elhagyását, a sárvédők megkurtítását jelenti, amihez rövid, lapos kormány és vaskos, ballonos kerekek dukálnak. A közlekedési szabályok azért némileg korlátozzák a sallangmentesítést, így például a tükröktől nem szabadulhatott meg modern korunk gépe, de erre is találtak a Harley-nál megoldást, lefelé fordítva, a kormány alá rejtették.

A Forty-Eighten megjelenik a híres Peanut tank, abból is a legkisebb, 8 literes, ami szépen beleilleszkedik ebbe a stílusba, és persze a nyereg is szigorúan egyszemélyes. A kis bobber tele van szép részletekkel, nézzük az olajtartály kupakját, az egybeépített index-féklámpa-zárófény egységet, vagy a hajlított szelepeket a kerekeken, de minden elhalványul a vadító Hard Candy Custom fényezés ragyogása mellett.



Nemcsak a külső, az üléspozíció is a keményvonalas bobber stílust követi. Ez pedig eléggé férfias, és akárhogy is szépítjük, hosszú távú kényelemről nehezen beszélhetünk. A lábak elöl, a kar nyújtva, a légszűrőház nekifeszül a térdnek – inkább csak a magasabb testfelépítéssel oldható meg a laza cruisolás, az alacsonyabbak, mint én, kissé megfeszítve érzik magukat a Forty-Eight gyári nyergében. Ennek ellenére nem különösebben kényelmetlen, de a különleges üléspozíció hamar kiválasztja azokat, ki az, akinek készült.

Ha a zsebben a távirányítós intelligens kulcs, csak egy gombnyomás, és a hosszú löketű, 1200-as, tolórudas kéthengeres rázkódva, vibrálva életre kel. „Csakhogy nem nekem” ‒ gondolhatja a kezdő motoros, akinek két évre, vagy akár még tovább, amíg be nem tölti a 24. évét, az A2-es kategóriát írják elő. Választási lehetőség van bőven, a legkülönfélébb márkák 250-500 cm3-es modelljei várják a márkakereskedésekben. De mi van, ha nem akarja a korlátozás nélküli életbe továbblépve majd lecserélni a motorját, vagy éppenséggel már most megengedheti magának, hogy megvegye álmai gépét, az amerikai legendát?




Azon modellek esetében, amelyek alapverziója nem haladja meg a 70 kW-ot, van lehetőség a teljesítménykorlátozó kitt beépítésére. A hivatalos átalakítás belekerül a forgalmi engedélybe. Amikor pedig a tulajdonos leteszi a korlátlan A vizsgát, akkor szintén hivatalos úton ismét kinyitható. Így van ez a Forty-Eight esetében is. Egyrészt a szívórendszerbe építenek egy fojtást, ami korlátozza a beáramló keverék mennyiségét. Ezzel párhuzamosan a befecskendezést is módosítani kell, ami a motorvezérlő elektronika, az ECU beállításával történik.

Ugyanaz, de még sem ugyanaz? Mit veszít az A2-es kittel a 48-as? Erre mi is kíváncsiak voltunk, és nyomatékrugalmassági párbajra hívtuk ki a nyitott változatot.



Először második, majd harmadik fokozatban 20 km/h-ról veszünk repülőrajtot. Ellenfelemmel egyszerre tekerve a markolatot a két motor fej fej mellett lódul neki. Elsőre úgy tűnt, használat közben nem számít a 30%-kal több lóerő, ám ahogy eléri a kilométeróra mutatója a 85 km/h-t, a 65 lóerős Forty-Eight vitathatatlan előnnyel meglép, és csakhamar csak távoli pontként látja párját a visszapillantó tükrében. Még egy próba, ezúttal negyedik fokozatban, 40 km/h-ról startolva. Az eredmény ugyanaz, ismét 85 km/h-nál átveszi a vezetést az erősebb testvér.

Ez persze nem jelenti azt, hogy az A2-es verzió nem gyorsulna tovább. Hamarosan ő is felveszi a 160-as tempót, és még menne tovább is boldogan, ha a menetszélben vitorlaként feszülő test nem könyörögne könyörületért. Így aztán, hogy végsebességben van-e különbség, arra nem derült fény, de tény, hogy a korlátozott verzió is bőven a fölé a tempó fölé tud gyorsulni, mint ami kényelmes, vagy éppen szabályos.



A 85 km/h-s varázsszám pedig máris választ ad kérdésünkre. Lakott területen belül a két változat között nincs különbség. A Forty-Eight pedig elég keskeny ahhoz, hogy magasabbrendűségét megmutassa a városban. A nagyon alacsony ülésmagasság és súlypont pedig kedvez az irányíthatóságnak, papíron tetemesnek tűnő, két és fél mázsás tömege ellenére még mindig elég filigrán motor jól kezelhető, kezdőknek is ajánlható darab.

Ha nincs mellette az alapkivitel, nem veszünk észre szinte semmit, a hiányzó 30%-ból a várostáblát elhagyva sem. A vaskos, ballonos gumikról nem az az első gondolatunk, hogy a szerpentinek csibésze lenne, de ez nagy tévedés, inkább az előretolt lábtartó van túl alacsonyan.

Azt pedig semmiképp se tévesszük szem elől, hogy a Forty-Eight valójában egy cruiser, és korántsem a másodpercek hajszolása, a sebességrekordok döntögetése lesz a célja annak, aki ezt a motort megveszi. Így aztán, amit elveszítünk az A2-es fojtással, azt a modell koncepciójának korlátai miatt egyébként is aligha használtuk volna ki.



 

Műszaki adatok Harley-Davidson Sportster XL 1200 X Forty-Eight A2

Motor

Levegőhűtéses, négyütemű, gumiágyazású, kéthengeres V motor. Két alul fekvő vezérműtengely, hengerenként két, tolórúddal vezérelt szelep. Szárazkarteres olajozás, elektronikus üzemanyag-befecskendezés 2 x Ø45. Akkumulátor 12 V/12 Ah. Hidraulikusan működtetett, többtárcsás olajfürdős tengelykapcsoló, ötfokozatú váltómű, szekunder hajtás fogazott szíjjal.

Furat x löket 88,9 x 96,8 mm

Lökettérfogat 1202 cm3

Sűrítési arány 10,0:1
Teljesítmény 35 kW [gyári: 49 kW (67 LE) 5700/min-nál]

Max. forgatónyomaték (gyári: 98 Nm 3200/min-nál)

Futómű

Acélcső dupla bölcsőváz. Elöl teleszkópvilla 39 mm-es belsőcső-átmérővel, hátul acél zártszelvény lengővilla, kétoldali rugóstag, állítható rugó-előfeszítés. Elöl 300 mm átmérőjű dupla tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel, hátul 260 mm átmérőjű tárcsafék egydugattyús féknyereggel, ABS.

Rugóút (e., h.) 92 mm, 54 mm
Kerékméret (e., h.) 3,00 x 16, 3,5 x 16

Abroncsméret (e., h.) 130/90-16, 150/80-16

Méret + tömeg

Tengelytáv 1520 mm

Villaszög 60,0 fok

Utánfutás 119 mm

Ülésmagasság 705 mm

Száraz tömeg 245 kg

Teletankolt tömeg 256 kg

Tank 7,9 l
Alapár 4 285 593 Ft H-Budapest Kft.

Átalakítás (alkatrész + munkadíj) 31 490 Ft

Képek: Mező János