Magazin: Oldtimer Show 2018

A veterán, nosztalgia és klasszikus járművek rajongóinak igazi örömünnep volt április második hétvégéje. Budapesten, a Vasúttörténeti Parkban rendezték a közép- és kelet-európai régió legnagyobb oldtimer kiállítását minden eddiginél nagyobb nemzetközi részvétellel.




A 2018-as már a 12. Oldtimer Show, de a rendszeres látogatók jól tudják, hogy érdemes évről évre kilátogatni. A rendezők továbbra is tartják magukat az évekkel ezelőtt kitűzött célhoz, miszerint minden alkalommal új, az előző kiállításokon nem szereplő, gondosan válogatott kollekciót mutattak be.

Tizenegy országból 500 veterán gyöngyszem, köztük közel 70 motorkerékpár állta a fényképezőgépek és telefonok vakutüzét tematikus rendben, az angol, német, olasz, belga, amerikai mellett az idén nagyon erősre sikeredett kelet-európai szekcióban. A szocialista éra legkülönbözőbb típusai, az MZ, Jawa, Dnyeper, Ural, IZS, Tomos, Cezeta, Komar mellett volt itt ős Simson és Kovrov K-55-es is. A nyugatot többek között egy gyönyörű Henderson, egy Cleveland, két 1928-as Ariel, 70 éves BMW-modellek, 90 éves NSU 502T és egy gyári állapotban fennmaradt BSA, valamint egy 1925-ös FN M50-es képviselte. A belga márka különlegessége, hogy 1905-ben kiadott modelljük volt az első szériában gyártott soros négyhengeres motorkerékpár.




Magyar büszkeségeink között a Matra-, Berva-, Danuvia- és Csepel-típusok mellett gyönyörködhettünk a Panni robogók teljes színkínálatában, és a Pannóniák között ott állt egy MC-63-as krosszmodell is. A hazai motorsport egyesületek rendre ezzel a géppel álltak rajthoz, mégis igen kevés maradt fenn belőle, ugyanis a leselejtezett versenymotorokat az egyesületek egészen egyszerűen megsemmisítették, vagy jobb esetben leadták a BÁV-nak.

A restaurált járművek mellett találtunk eredeti állapotban megőrzött relikviákat, és az eredetivel minden paraméterében egyező replikákat is. Az idei Oldtimer Show egyik szenzációja éppen egy ilyen, a motorizáció őskorába visszarepítő másolat volt, a Ford Quadricycle. Az eredetit1896-ban készítette Henry Ford, ez volt az első általa készített belső égésű motorral hajtott jármű.









A járműmatuzsálemek rég feledésbe merült műszaki megoldásai, hihetetlen újításai mellett a múltidéző hangulatot korabeli ruhákba öltözött hölgyek és urak, bútorok és használati eszközök, rádiók, kerékpárok, no meg korabeli gyerekjátékok varázsolták körénk, és nem csak az Orient és West körfűtőházakban. A csarnokokon kívül hatalmas szabad területet töltött meg a kiállítás többi része, a hatalmas amerikai batárok, buszok, harckocsik mellett nem hiányozhattak a stabil motorok sem, amelyeknek rituális beindítása az elmúlt években a kiállítás elmaradhatatlan programjává vált.


Képek: Égő Kata