Menetpróba: Harley-Davidson Sport Glide

Túramotor vagy chopper? Igen jól alakítható a Softailek közül kilencedikként megújult Sport Glide. Pillanatok alatt fel-, illetve leszerelhetők kofferei és mini idoma.




Teneriffa valóságos mikrokozmosz az Atlanti-óceánban. A sziget közepén emelkedik Spanyolország legmagasabb hegye, a 3718 méteres Teide. Végeláthatatlan síkságoknak nyomát sem látni, van viszont helyettük csomó szerpentin, amelyek a lehető legrövidebb távon visznek fel a tengerszintről 2100 méter magasba.

Meglehetősen nagy önbizalomról árulkodik, hogy éppen e 2304 négyzetkilométeres kanyarparadicsomba invitált minket, motoros újságírókat a Harley‒Davidson a vadonatúj Sport Glide kipróbálására. Ez a típus újult meg kilencedikként a 2018-as szezonra továbbfejlesztett Softailek sorában.

Mint azt tudjuk, immár a merev vázat imitáló Softaileket is az a „Milwaukee Eight”-nek nevezett nyolcszelepes motor hajtja, amelyet tavaly mutatott be a gyártó a túramodelljeiben. Legkisebb kivitele 107 köbinch, azaz 1745 köbcentiméter hengerűrtartalmú.

Az olajkenésű kipufogószelepeket hasznosító V2-es mereven kapcsolódik a korábbinál könnyebb és nagyobb csavarodási merevségű vázhoz. A hátsó traktus rugózását a Yamaha nyolcvanas évekből származó Cantilever rendszerére emlékeztető háromszög lengővillával és álcázott rugóstaggal oldotta meg a Harley.


Pillanatok alatt eltávolítható helyéről a mini batwing (denevérszárny) idom

Első ránézésre (hétvégi) túramotor a Sport Glide. Szemrevaló kis batwing idomot kapott útravalóul. Rögtön felismerni a jellegzetes formát, olyan, mint egy kitárt szárnyakkal repülő denevér. Hasonló, mint az igazi túramodelleké, csak éppen sokkal kisebb, és minimális méretű plexivel van párosítva.

Hátul két, egyenként 25 liter térfogatú, hidraulikus csillapítású fedéllel ellátott koffer kapott helyet. Keskeny kivitelüknél fogva szépen beleillenek a Sport Glide kecses összképébe. A legjobb azonban mégsem ez bennük, hanem a villámzárak, amelyek segítségével bármikor pillanatok alatt – szerszám nélkül – eltávolíthatók.

Ha kell, a lámpaidomot is le lehet kapni a helyéről, mindössze két ponton kapcsolódik a vázhoz. Ezt is nagyon ügyesen oldották meg az amerikaiak. Mindegy azonban, hogy a ráaggatott részletektől megfosztva vagy a maga teljes ornátusában mutatkozik a Sport Glide, megvan a saját stílusa. Hamisítatlan Harley teljesen önálló, új értelmezésben.

Egyedi megjelenését nagyban köszönheti az érdekes küllőjű Mantis alufelniknek is. A hátsó 16, az első 18 col átmérőjű. Utóbbi nagyon jól érvényesül a parányi első sárvédő alatt. Hiába, ez itt, kérem, nem cirkáló, hanem született chopper!



A Sport Glide markáns megjelenésének egyik meghatározó eleme a szép ívben meghajlított hátsó kipufogócső. Utolsó szakaszán felfelé ívelve, méretes borítás alá bújtatva torkollik bele a másik csővel együtt a feketére eloxált kipufogódobba.

Nagyon jól kézre áll a 1,5 colos csőből meghajlított, széles bölényszarv kormány, kényelmesen kinyújtott pozícióban tartják a lábakat a trepnik. A motoros alatt széles ülés terül el, 68 centiméter magasan húzódik a felülete. Az utasnak szánt hely kialakításakor távolról sem volt ilyen bőkezű a gyártó.

Kellemes rázkódás keretében ébred fel álmából a nagy V2-es. Tompa dübörgése egy pillanatra sem tűnik tolakodónak, basszusokkal átitatott hangjától távol áll az öncélú feltűnősködés. Miután bemelegedett, 850-es alapjáratot vesz fel, és még a legkisebb fordulaton is szépen, kiegyensúlyozottan működik.

100 mm átmérőjű dugattyúi 111 mm-t tesznek meg az alsó és a felső holtpont között. Örömmel állapítható meg, hogy finoman reagál az elektromos gázkar parancsaira a hagyományosan alul fekvő vezérműtengellyel és négy tolórúddal ellátott, 84 lóerős szerkezet.

Elég erő és vitalitás van benne ahhoz, hogy még emelkedőn is lendületesen tolja felfelé a Sport Glide-ot. Igazán 3000-es fordulat fölött élénkül meg, akkor mozgósul 145 Nm-es maximális forgatónyomatéka. A fordulatszámot és az éppen használt sebességfokozat számát a tankra épített analóg kilométeróra foglalatába ágyazott LCD kijelzőről lehet leolvasni.


Elegáns környezet: széles, vastag kormány és minimalista plexi

Két kiegyensúlyozó tengely hivatott kordában tartani a kéthengeres rezgéseit. Következésképp nagyon finoman, visszafogottan pulzál. Az elképesztően kis végáttétel miatt gyakran kell visszakapcsolni, hatodikban, 100 km/h-nál mindössze 2250-et fordul a főtengely percenként, még ötödikben sem szalad 2650 fölé az érték.

Könnyen jár a bowdenes működtetésű, kilenctárcsás kuplung, és halkan ugranak be az egyes sebességfokozatok, igaz, kissé hosszú utakon jár a váltópedál. Tempomatra nincs szükség Teneriffán, helyette a jó irányíthatóságé a főszerep. Hála a széles kormánynak és a harley-s mércével mérve keskeny kerekeknek (az első 130, a hátsó 180 mm), nem lehet rá panasz.



Habár egy 317 kilós chopper csak a Harley‒Davidson értelmezésében lehet „Sport Bike”, tény, hogy kiszámíthatóan és stresszmentesen veszi az éles kanyarokat a Sport Glide. Szinte semmit nem lehet érezni a 60 fokos villaszögből, az 1,62 méteres tengelytávból és a 150 mm-es utánfutásból. Ezzel együtt stabil az egyenesfutás, szükség is van rá 190 km/h végsebességnél.

Ami a bedönthetőséget illeti: a Harley tájékoztatása szerint kb. 28 fokos szögnél kezdik karcolni az aszfaltot a trepnik. De akkor sem hirtelen, vadul, hanem csak finoman, ugyanis elsőként a puha részek lépnek kapcsolatba az útburkolattal. Meglepően lendületesen lehet kanyarogni a nagy vassal.

Elfogadhatóan tapadnak a Thaiföldön gyártott, Harley‒Davidson-logót viselő Michelin Scorcher gumik. A központi rugóstag annak ellenére is kényelmes rugózást szavatol, hogy mindössze 86 mm a rugóútja. Annak köszönhetően, hogy tekerőgombbal állítani lehet a rugóalapot, könnyen hozzáigazítható a futómű az útburkolat minőségéhez vagy a súlyterheléshez.


Jól elérhető tekerőgomb segítségével lehet állítani a rugóalapot

A 43 mm-es csövekből építkező, nem állítható kivitelű fordított teleszkópvillának (rugóút: 130 mm) mind a rugói, mind a nyomófokozati csillapítása a puhább fajtából való. Ezért aztán gyakran előfordul, hogy alaposan összerándul, sőt kicsit el is hajlik a szimpla tárcsára és négydugattyús nyeregre épülő, jól adagolható első fék működtetésekor.

A kirugózás (húzófokozati csillapítás) karakterisztikája sokkal előnyösebb. Tekintettel arra, hogy jelentős súly terhel hátra, nagy segítséget nyújt a jármű lassításában a hátsó kerék felügyeletével megbízott fék is.

Valamennyi menetszelet valóban felfog a parányi idom, csodát azonban nem szabad várni tőle. Aki szeretné, 14 centiméterrel magasabb plexit is kérhet a motorhoz. A 18,9 literes acéltankba töltött üzemanyaggal tisztességes távolság megtételére nyílik mód, a Harley-ra jellemző fogasszíjas hajtás kis gondozásigényű.

Amúgy minőségi összbenyomást kelt a Sport Glide. Nagyon jól passzolnak egymáshoz méretes, krómozott kormánybilincse, csiszolt villahídjai és teleszkópvillájának fekete fix csövei. Elöl az aktuális Daymaker fényszóró pásztázza az utat kör alakban elrendezett LED-ek segítségével.

Hátul az (ugyancsak LED-es) irányjelzőkbe van integrálva a féklámpa és a világítás. A felszereltséget USB-töltődugalj, kulcs nélküli indítás és intelligens riasztó teszi teljessé. Ráadásul, mint minden új motorkerékpárjára, a Sport Glide-ra is négy év garanciát ad a Harley‒Davidson.

Még akkor is örömét leli az ember ebben a motorban, ha már leszállt róla. Elnézi hátrafelé lejtő vonalát, hallgatja pompásan sistergő hűtőbordáit – alighanem ezt is külön megtervezték a Harley‒Davidson hangmérnökei –, felfedezi az elülső vázcsövek között diszkréten megbúvó olajhűtőt.

Egyszerre van jelen benne az esztétikum és a vezetési élmény, az alakíthatóságból fakadó használati érték és a presztízs. Szépen kidolgozott, bő 6 millió forintot kóstáló performer és átváltozóművész egyben.