Bizonyítottak a GasGas 2018-as modelljei

Az elmúlt évben tucatnyi új motor jelent meg a GasGas kínálatában. A friss fejlesztésű endurók, illetve triálgépek lehengerlően kezdték az idei szezont, és győzelmek, valamint dobogós helyezések sokaságával öregbítették a legendás márka hírnevét.



Egyre szigorodó emissziós normák ide vagy oda, a spanyol mérnökök konokul ragaszkodnak az egyszerű felépítésű, kiforrott, kétütemű technikához, ezért 2018-as krosszmotorjaikban és enduróikban is ilyen erőforrások dolgoznak. A tavaly ősszel, illetve idén tavasszal leleplezett gépek már bemutatkozásukkor nagy feltűnést keltettek, és azóta trófeák sokaságát szerezték a spanyol márkának.

Parádés beszállítók a GasGas mögött

Pillekönnyű hídváz öleli körbe a 2018-as EC-k 249 és 299 köbcentis egyhengereseit, melyekben – a váltót leszámítva – szinte minden alkatrész vadonatúj, beleértve a hengert, a hengerfejet és a főtengelyt is. Nem maradt érintetlenül az endurók futóműve sem, az idei GasGasokban elöl-hátul KYB felfüggesztés dolgozik, s szintén újdonság, hogy a 48 mm-es csúszószárátmérőjű teleszkópok Excel felniket és Metzeler abroncsokat fognak közre. A siker nem is maradt el, a GasGas-versenyzők sorra szállították a remek eredményeket, az Észt GP-n például két nap alatt öt dobogós helyezést szereztek Basset, Nambotin és McCanney révén.


A szintén megújult XC 250 és XC 300 krosszmotorok az EC-k közvetlen rokonai, főbb alkotóelemeik azonosak, különbséget az extrák és az alapáron járó műszaki csemegék között fedezhetünk fel. Ilyen például, hogy az EC-ken csak a kipufogódob származik az FMF-től, míg az XC-k teljes kipufogórendszerét a Los Angeles-i cég szállítja a GasGasnak. Ez a pillekönnyű alkatrész – no meg a karcsú, alaposan átdolgozott váz – is hozzájárul, hogy a márka legerősebb versenyzője, az XC 300 elképesztően szerény, 105 kilós száraztömeggel büszkélkedhet. Ráadásul mindezt úgy érték el, hogy a 2018-as változaton már az akkumulátor és az önindító is az alapfelszereltség része, hogy a pilóta minél egyszerűbben életre kelthesse a 299 köbcentis egyhengerest. Az elődeinél sokkal látványosabb XC 300 vadonatúj KYB AOS (air-oil-separate) teleszkóppal száll harcba a győzelemért. A felfüggesztés különlegessége, hogy a működéséhez nélkülözhetetlen levegő és olaj elkülönítve, más-más egységben található. Ebben egyébként nincs eltérés az EC-k és XC-k között, mindkét család megkapta a Kayaba első felfüggesztését.

Vadonatúj kihívás

Nemrégiben megkezdődött a rendhagyó GasGas TXE, vagyis a gyár új, elektromos hajtású triálmotorjának forgalmazása. Érdemes gyorsan feliratkozni a hangtalan gépre vágyó vásárlóknak, ugyanis kezdésként mindössze kétszáz példány készül a – meglepő módon – tengelykapcsolóval és hatfokozatú váltóval felszerelt, 15 kW-os teljesítményű masinából. Noha nemrég bemutatott, jövőbe mutató gépről van szó, összetevői között ismerős alkatrészek bukkannak fel: króm-molibdén váza, a TECH-től érkező első felfüggesztése, NG fékrendszere, sőt még az erőátvitele is megegyezik a kétütemű TXT GP triálmotorban használt alkotóelemekkel. A 12 500 eurót kóstáló újdonság bemutatóján kiemelték, hogy a nagyméretű, 58,8 V-os feszültségű és 36 Ah-s akkumulátorcsomag dacára sikerült rendkívül csekély, mindössze 68 kilós menetkész tömeget elérniük, tehát a csendes TXE csupán másfél kilóval nyom többet, mint a donorként szolgáló TXT.




Eközben a GasGas hagyományos, kétütemű triálmotorja, a TXT 300 GP is sikert sikerre halmoz, legutóbb a júniusi Japán GP-n a spanyol pilóták rögtön kettős győzelmet szereztek, az összecsapás első napján Jeroni Fajardo, míg másnap Jaime Busto emelte magasba a győztesnek járó trófeát.