Szénlapgyártás dióhéjban – 1 .rész

Ahogy általánosan a motorsportban, úgy mi is próbálunk mindent a lehető legkönnyebbre legyártani. Erre egy remek megoldás a szénszövet használata, ami a versenytársaitól, azaz más anyagoktól, mint pl. nagy szilárdságú alumíniumtól vagy króm-molibdéntől, szakítószilárdság/sűrűség arányban jobb tulajdonságokkal rendelkezik.



A laminálással, szenezéssel kapcsolatban néha úgy érzem, hogy olyan, mint a konyhai receptek. Ahányféle ember, annyiféleképpen tudják csinálni, egy picit mindenki másképp. Sokféleképpen működik, nyilván a cél határozza meg a tökéletes receptet. De hogy mit is tudok adni ebben a kétrészes cikkben? Remélem, annyi kezdeti információt, hogy ha lehetőség van rá, akkor ez alapján bárki tudjon egy szénlapot gyártani kézi laminálással.

Hosszú távú beruházás:

- vákuumszivattyú (hozzá min. 3-4 méter cső)

- vákuumtappancs + csatlakozó

- hőkezelő kamra (kézi laminálásnál 90 C-fokra lesz szükség maximum)

- precíziós mérleg (1 grammos pontossággal)

- üveglap (Erre laminálunk majd. Célszerű oldalanként minimum 10 cm-rel nagyobbat választani, mint amekkora lapot akarunk készíteni.)

- olló (jobb minőségű szabászolló)

Fogyó eszközök, amikre szükség lesz (zárójelben az általunk használt termékek megnevezése):

- keverőedény (sima műanyag vödör vagy műanyag pohár, min. 2 dl űrtartalom)

- ecset (lapmérettől függően kell megválasztani, minél nagyobb annál gyorsabban lehet haladni vele)

- keverőpálca (esetünkben orvosi spatulát használunk)

- formaleválasztó (Oscar’s M700)

- laminálógyanta (L 285, repülő minősített epoxi lamináló gyanta + H 286 térhálósító)

- letépőszövet (90 g/m2 – piros csíkos) – ha későbbekben ragasztani akarunk valahova, akkor oda érdemes rakni

- vákuumfólia (Seruclon L500)

- vákuum-tömítőszalag (LTS90B)

- perforált leválasztófólia (WL3900R – piros)

- vákuumfilc (155 g/m”2)

és legvégül

- szénszövet



Mivel rengetegféle szénszövet létezik, és mindegyik esetében működőképes a cikkben leírt recept, ezért ebbe nem megyek bele részletesen. Azt viszont elárulom, hogy mi leggyakrabban UD (unidirectional) szövetet, azaz egyirányú szénszövetet használunk. Ebben a szövetben a szénszállak párhuzamosak egymással, így a szál irányába húzásra kimondottan jól terhelhető, míg arra merőlegesen nem tart szinte semmit. Tervezésnél a különböző rétegeket különböző irányokba rendezzük el, éppen az aktuális alkatrész terhelésének megfelelően. Ha lapot akarunk ilyen szövetből gyártani, akkor arra kell figyelnünk, hogy az egymásra kerülő lapok min. 3-5 fokos szöget zárjanak be egymással, így biztosítva, hogy „könnyen” ne távolodjanak el egymástól a rétegek.





A következő részben leírom, hogy milyen előkészületek szükségesek a lamináláshoz, majd a teljes folyamatot a formaleválasztástól a végső hőkezelésig.



Csapathírek

Az elmúlt időszakban igen eseménydúsan telnek csapatunk napjai. Számos részlegünkön folyik párhuzamosan a feladatok teljesítése. Egyre jobban kezd kialakulni az elektromos motor vezérlése. A kezdeti időszak nem kimondottan mondható sikeresnek, mivel az első vezérlő, amivel próbálkoztunk életre kelteni az elektromos motort, azzal nem sikerült komolyabb eredményt elérnünk. Viszont a lényegesebb részekkel kapcsolatosan sikerült tapasztalatokat gyűjtenünk. Emellett különböző anyagvizsgálatokat végzünk szénlapok ragasztásával kapcsolatban, elkészültünk az akkumulátor konténer koncepciónkkal, tervezzük a motorok futóművét, valamint főbb alkatrészeit. Kalkulációkat végzünk arra vonatkozóan, hogy milyen váltóáttéteket használjunk az elektromos koncepciónál és így tovább…. csak hogy a legfontosabb részeket említsem. Ami biztos, hogy március hónap végére a teljes tervezési dokumentációval el kell készülnünk. Mindent összefoglalva mozgalmas időszak áll előttünk az elkövetkező hetekben. Reméljük, hogy még nyár előtt meg tudjuk mutatni a nagyközönségnek a terveinket.