Menetpróba: Benelli BN 302R

A Benelli Tornado 1130-at idézi a több mint egy évtizede kínai kézbe került gyár modellje. Színösszeállítása tiszteleg a nagy testvér előtt, ráadásul ez lesz az első teli idomos motorjuk a 2005-ös váltás óta.





Benelli-történet dióhéjban

A Benelli motorkerékpárgyárat 1911-ben alapították Pesaróban, ezzel Európa legrégebben alapított, ma is működő motorkerékpárgyára. Kezdetekben Benelli Garage néven motorkerékpárok és kerékpárok javításával foglalkoztak. 1919-ben mutatták be első, saját fejlesztésű motorkerékpárjukat. 1920-ban már saját erőforrást készítettek, egy 75 cm3-es, egyhengeres, kétütemű motort, amit egy kerékpárvázba szereltek be. 1921-ben jelent meg a Benelli 98-as, az első olyan motorkerékpár, ami teljes egészében saját fejlesztés volt.

A második világháború kitörésekor, 1939-ben készült el a négyhengeres, 250 cm3-es, kompresszoros versenymotorjuk, amivel a Man-szigeti TT-n győzelmet arattak.

A második világháború után leszerződtek az amerikai Montgomery Ward importőr és kereskedő vállalattal, amely Riverside néven forgalmazott átcímkézett Benelli motorkerékpárokat.

1971-ben az erősödő japán konkurenciára reagálva egy sor modern, többhengeres motort fejlesztettek, például a Benelli 750 Seit, ez volt a világ első hathengeres sorozatgyártású motorkerékpárja. 1998-ra a gyártás leállt, a vállalat beolvadt a Moto Guzziba, ami Guzzi Benelli Moto S.p.A. néven működött tovább. 2002-ben jelent meg a Tornado és a TnT, a legújabb kor leghíresebb Benellijei, 2005-ben a kínai Quanjiang a brandet felvásárolta, a központ visszakerült Pesaróba.


Volt már olyan Önökkel, hogy annyira várták a motoros szezont, hogy még a hideg sem riasztotta el az első köröktől? Pont ez történt velem egy február közepi, napfényes napon. A motorozás utáni vágy felülkerekedett a józan döntésen. De ki is tudna ellenállni a Benelli 302R-nek? Így történt, hogy a tél utolsó hónapjában menetpróbára vittük a kéthengeres gépet.

Amikor kitolták a tesztmotort elénk a garázsból, rögtön egyértelművé vált, hogy nem számít a hideg, ezzel a motorral azonnal menni akarok.
Nagymotoros benyomást keltett, elölről kifejezetten szigorú a tekintete a kis bestiának. Az állítható fékkaroknak, dupla tárcsaféknek és a fordított első teleszkópoknak köszönhetően komolyabb gépek impulzusát érzem. Közelebb érve a motorhoz örömmel tapasztaltam, hogy az anyagminőségre, a kidolgozásra nem lesz panaszunk. Az idomokat kézzel simítva sem érzek sorját, éles egyenlőtlenséget. A tejfölösdoboz műanyag korszaknak már vége, itt nem kopognak a fröccsöntött idomok. Egyedül az indító bicskakulcs designja csal mosolyt az arcomra, és érzem indokolatlannak a használatát. Szépek és jó formájúak a burkolatok, a tank kifejezetten vagány a vonalvezetésnek és a köré integrált takaróelembe elhelyezett oroszlán logónak köszönhetően. Remekül mutat ‒ és a mai trendeknek megfelelő ‒, hogy a blokk nem teljesen burkolt, a Benelli felirat szépen megcsillan a napfényben. A kipufogó designja meglepően jól sikerült, formája kiválóan illeszkedik a motor sziluettjéhez, külseje rozsdamentes burkolatú. A kulcs elfordítása sem darabos, a kijelző szépen villan fel. Az indítást követően meglepődve tapasztalom, hogy a dob igen kellemesen hörög. Kevés olyan motor van, ami gyári kipufogóval ilyen szépen szól, a Benelli erre rácáfolt. Kifejezetten jó hangja van a sorkettes 300-asnak.



A nyergébe pattanva furcsa érzés fog el, illetve azon gondolkodom, sportmotoron ülök-e. A válasz egyértelműen nem. A sportos külső ellenére kifejezetten nagy a kormányelfordítási szög és kellemes az üléspozíció is. A nyereg inkább széles, kidolgozása és tapintása is jóleső a kéznek. A gyorsasági motoroknál megszokott hasalós érzés helyett egyenesebben, kényelmesen foglalhatunk helyet a motoron. A lábtartók optimális helyen vannak, szinte már túramotoros kényelemben van részünk. Egy rövidebb szakaszon két személlyel is próbáltuk a motort, a hátsó ülés egész komfortos, de az utas lábtartói kicsit magasra kerültek. Ugyancsak pozitív, hogy a katalógusban leírt 190 kg-os száraz tömege ellenére menet közben egyáltalán nem érződik nehéznek.

A kezelőszervek tapintása, minőségérzete egyáltalán nem olcsó hatású, egyedül a leállító billenő kapcsoló járásánál érezhetünk kis darabosságot. A műszerfal designja japános, könnyen olvasható és értelmezhető. A fordulatszámmérő analóg, a többi infót digitális kijelzőn láthatjuk. Baloldalt az üzemanyagszint-jelző, jobbra a vízhőmérséklet skáláit olvashatjuk le. Annyi hibát véltem felfedezni, hogy a fordulatszámmérő kissé darabosan jár, ettől eltekintve semmilyen kifogásunk nem lehet a műszeregységet illetően. Egyedül a tükörben látok csak olyan keveset, amit a hasalós motorokon szokhattunk meg.





A blokk járása kellemesnek mondható, erősebb vibrációt 7-8000-es fordulat környékén érezni, ez alatt olyan egyenletesen jár, hogy egy soros négyhengeres hatását kelti. 9000 felett az élvezetes hang miatt jó forgatni, de hosszabb távon az erősödő rezgés kellemetlen és zavaró lehet. Túrázva hatodik fokozatban 120-as tempóval kényelmesen, vibrációmentesen gurulhatunk, útjaink során csak a 14 literes üzemanyagtartályunk szab majd határt. A fogyasztásról egy részletesebb teszt során szerzünk majd információt. Nem mehetünk el szó nélkül a kipufogó hangja mellett sem, a fordulat emelésével egyre szívpezsdítőbb a hangja, visszaváltásoknál pedig jön a jóleső durrogás.

Az úton nagyon jól viselkedik, nem billeg, nem rángat, a váltó finoman, pontosan kapcsolható. A futómű kellően feszes, de az úthibáktól sem ijed meg, jól veszi a gyengébb minőségű szakaszokat is.



Az állítható fékkaroknak köszönhetően könnyedén kezünkhöz állíthatjuk a kart, így a kisebb markúaknak is kényelmes a használat. A markunkra szükség is lesz, mert itt bizony nem egyujjas a fék, rá kell szorítani rendesen, hogy elérjük a kívánt hatást. Kissé tompának és érzéketlennek éreztem, ami rácáfol a motor sportos kinézetére. Persze a motor teljesítményéhez megfelel, hiszen a 38 lóerős Benellivel nem a versenypályára készülünk. Városi forgalmi viszonyok között verhetetlen, keskeny, nem túl széles testével könnyedén cikázhatunk az autók között. Dinamikus haladáshoz, előzéshez kell használni a váltót rendesen, vagy lendületből érdemes motorozni. Alulról szépen megindul, jó érzés kiforgatni, mintha csak kérné ezt a gépezet. Nehéz elhinni, hogy sportos külsejű motoron ülök, annyira komfortosan érzem magam a nyergében.

Hangjára és kinézetére okvetlenül figyelni fognak az avatott fülek, és biztosan megnézik, mert nem tucatmotorral van szó. Szentendrei menetpróbánk során két járókelő is leszólított, és érdeklődött a motor felől.



A Benelli 302R jó kiállású, sportosnak ható gépezet, melyre felülés után inkább túramotorként tekint az ember, köszönhető ez a komfortos ülés- és kormánypozíciónak. Könnyedén válhat kezdő motorosok kedvencévé, valamint mindennapi városi ingázáshoz is kiváló választás lehet. Ezzel a motorral számomra egyértelmű, hogy a kínai gyártás legyőzte gyerekbetegségeit, és egy remek designú és jó minőségű kétkerekűt alkottak. A sportmotorosok szívét is megdobogtató gusztusos külsejével, remek részletekkel, könnyű kezelhetőségével, nem utolsósorban ár-érték arányával kategóriájában versenyképes lehet.




Motor

Folyadékhűtéses, négyütemű, kéthengeres soros motor két felül fekvő vezérműtengellyel és hengerenként négy szeleppel. Nedves karteres olajozás, benzin befecskendezés, szabályozott katalizátor. Mechanikusan működtetett, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, hatfokozatú sebességváltó, véghajtás lánccal.

Furat x löket 65 x 45,2 mm

Lökettérfogat 300 cm3

Sűrítési arány 12:1

Névleges teljesítmény 38 LE (28 kW) 10 000/min-nál

Max. forgatónyomaték 27,4 Nm 9000/min-nál


Futómű

Térhálós acélcső váz. Elöl fordított teleszkópvilla 41 mm-es belsőcső-átmérővel. Hátul kétkarú lengővilla oldalra szerelt központi rugóstaggal, állítható rugó-előfeszítéssel. Elöl két 260 mm-es féktárcsa, négydugattyús féknyergekkel, hátul 240 mm-es féktárcsa kétdugattyús féknyereggel. ABS opcionális.

Rugóút (e.,h) 120/45 mm

Kerékméret (e.,h) 3,50 x 17, 4,50 x 17

Gumiméret (e.,h) 110/70-ZR17, 150/60-ZR17


Méret + Tömeg

Tengelytáv 1410 mm

Ülésmagasság 785 mm

Száraz tömeg 190 kg

Tank 14 l

 

Képek: Mező János