Technika: Versenymotor-építés, X. rész

Sikeresen túl vagyunk a 2017-es éven. A tél folyamán mindenki meghitt hangulatban feltöltődött és lelkiekben készült a folytatásra, tudván, a verseny után lesz már csak újra hasonlóra lehetőség.



Szöveg és képek Tímári Attila

Le se tagadhatnánk, hogy milyen sok párhuzamot lehet vonni köztünk és a cégek működése között. Ebbe természetesen az év végi záró összejövetelünket is beleértem. Amire viszont sokan nem is gondolnának, hogy például januárban össze kell raknunk a lehető legpontosabban az egész évi költségvetést, időtervet és a teljes projekt cash-flow-ját. Bevallom, most először készítettem cash-flow-t, és egy remek dolog. Röviden a cash-flow esetünkben az éves időtervhez igazított kiadásainkat és az aktuális hónapokban szükséges pénz mennyiségét tartalmazza optimális és kritikus esetben. Optimális, amikor terv szerint érkeznek be a támogatások, és az összes fejlesztés, amit terveztünk, véghezvihető, amikor pedig elérjük a kritikus vonalat, esetleg az alá megyünk, veszélybe kerül a prototípusok megbízhatósága és a versenyre való kijutás. A cash-flow-t számok nélkül, szemléltetésként mutatom meg. Mérnöki szemmel az ember könnyen átsiklik ilyen és ehhez hasonló egyszerű praktikákon, a tapasztalatok pedig igazolják, hogy érdemes időt fordítani rá.

Tiszta udvar, rendes ház

Lassan kezdődik az első alkatrészek, készülékek gyártása, amikhez elengedhetetlen egy tiszta és rendezett műhely. Az egyetemen több csapattal együtt használunk egy közös szerelőrészt, ami leginkább a középsulis tanműhelyekre emlékeztet. Ebből fakadóan bőven tudunk revízióval foglalkozni ezen a területen. Kezdésnek a legnagyobb volumenű feladat egy emelvény lesz, mivel a műhely alapterületét tekintve már nem tudunk terjeszkedni, így kihasználjuk a belmagasságot. Az emelvényben legfőbb segítségünk a Bosal Hungary Kft., akik biztosították számunkra a méretre vágott nyersanyagokat.

Ismerd meg az erőforrásodat!

Ahhoz, hogy a leghamarabb tesztelhető motorunk legyen, több folyamatot is párhuzamosan kell végezni. Ilyen például a motorok papíron tervezése és az erőforrások tesztelése. Kezdésképpen ez azt jelenti, hogy az elektromos és benzines motornak építünk egy-egy olyan állványt, amin biztonsággal, terhelés nélkül ki tudjuk próbálni őket. Ezeknél a terheletlen járatásoknál már viszonylag sok paramétert be tudunk állítani. Továbbá könnyedén mérhetőek, vizsgálhatóak működés szempontjából a rendszert alkotó választott komponensek, relék, szenzorok, vezérlők. Amint ezeken túlleszünk, lehetőségeinkhez mérten tervezzük terheléses tesztek elvégzését, ahol már finomhangolhatjuk a motorvezérlőket és tesztelhetünk más apróbb beállításokat/módosításokat is.

Összességében ‒ mérnökiesség ide vagy oda ‒ a versenyt legnagyobb részben a sikerrel elvégzett pályatesztek, valamint a pilóta és a motor közti kapcsolat fogja eldönteni. Ezért arra készülünk, hogy a lehető leghamarabb tesztelhető motorunk legyen, és hogy ezen tesztek alatt pedig a lehető legtöbb tapasztalatot vonjuk majd le.