Menetpróba: Piaggio Beverly 350 Sport Touring

Lehet zöld rendszámos verdában ülni és arra gondolni, hogy mi aztán környezettudatosak vagyunk. Azonban a legtöbb közülük csak a lelkiismeretünk nyugtatására jó maximum, hiszen ha véget ér a hatótáv, többet hörpint be pár gázfröccsel, mint egy ilyen robogó százon. És ez még élvezetes is.



Volt időszak, amikor hallani sem akartam robogókról és a napi munkába járást is inkább a pályázásra átalakított sportmotorom nyergében oldottam meg. Szép volt, jó volt, ma már nem csinálnám, és nem csak az öltözködés miatt, mert robogóra se ülök föl soha megfelelő ruha nélkül. Hiába, ahogy öregszik az ember, előtérbe kerül a praktikum. Márpedig nagyváros közelében kevesebb praktikus dolog van, mint egy robogó, amit kellően nagy erőforrás hajt, hogy ne kelljen megalázkodnunk másokkal szemben. Hab a tortán, ha méretes kerekeken gördülünk, pláne az itthoni utakon. Nos, a Piaggio Beverly 350 Sport Touring megfelel ezeknek a kritériumoknak, és még három jollyt is tartogat. Az egyik a kellően keskeny építésmód, a másik a motoron elfoglalható üléspozíció, mely nem az a terpeszkedős, kanapérobogós vonal, hanem egy aktív sportos helyzet. A csúcs pedig a szintén sportos futómű.

A Beverly 350-re közvetlenül az előző számban bemutatott MP3 után ülhettem fel. Végre újra otthonos terepen mozoghattam és az sokat sejtető volt, amikor azzal a mondattal engedtek el, hogy „ezt élvezni fogod, de lehet, picit keménynek fogod érezni a rugózását...” Még csak egy-két kilométerkőnyire voltam az átvételi ponttól, mikor már elégedetten csettintettem, ez igen, ez az én stílusom. És itt a menettulajdonságaira gondoltam, mivel a külső szemrevételezése mélységeiben még odébb volt. Ami késik, nem múlik, hazaérvén minden részletet sikerült kiveséznem. A design kapcsán ismét megerősödött az olaszok zsenialitásába vetett hitem ezen a téren. Nemcsak gusztusosra, de sikerült minden vonal és részlet. Bár a motor karaktere és külleme két külön világot képvisel, de ez így nagyon rendben van. Nekem az ülés és a hátsó LED-es lámpák voltak a favoritok, de mindenki megtalálhatja a maga kedvenc részleteit a képeket nézegetve is. Ha őszinte lenne, akkor valamilyen szögletes radikális formavilág társulna hozzá, de hát nem lehet mindig magunkat adni. A Beverly 350 Sport Touring amolyan báránybőrbe bújtatott farkas a business man-es külsőnek és a sportos belsőnek köszönhetően. A szépség szubjektív, a praktikusság viszont nem. Szerencsére tárolórekeszben sincs hiány, és az ülés alatt, a hátsó dobozban lévő hellyel is jól gazdálkodhatunk. Biztos, hogy van ennél nagyobb tároló is a robogók mezőnyében, de inkább legyen 14” a hátsó kerék és picivel kisebb a belső tér. Az ülés nyitása ugyanúgy gombnyomással működik, mint az MP3-nál, és igen, itt is csak akkor van zárva, ha a kormányzár is használva van. A tesztelt példányra extraként felszerelt nagy méretű plexiről mindenki eldöntheti, hogy szüksége van-e az extra szélvédelemre. Nyitott sisak használatakor tuti, hogy nyomós érvek szólnak mellette.

A külsőnél viszont sokkal fontosabbak az üléspozíciót érintő kérdések. Eddigi tapasztalataim alapján 190 centis magasságnál sok robogón van helyhiány, de a térdbe és a combba ütköző kormány és karok sem ritkák. Nos, a Beverlynél egyik kellemetlenséggel sem találkoztam, parádés a kényelem és az ergonómia. Az, hogy van helyünk, annak is köszönhető, hogy az ülésmagassága relatív magas, 790 mm, a motor hossza pedig több mint kettő méter. Ennek hátrányát nem érezzük, a keskeny testnek köszönhetően bárhol átfűzhető a gép. Ennél a pontnál egy kicsi kompromisszumot kell ugyan kötnünk az építésmód miatt, hiszen a szél könnyedén megtalálja az utat a lábainkhoz. Ősszel már jól jönne egy takaró. Viszont hangsúlyoznám, hogy inkább egy takaró a kritikus időszakra, mint egy töredéknyi agilitás elvesztése egész évben, legalábbis szerintem.

Az elmélet után térjünk rá a gyakorlatra és a haladásra. Itt dolgozik meg igazán a Beverly a pénzéért, ez a masina egy igazi élményfaktor. Nem az a műanyag pálcikafutómű érzetű valami, hanem egy frankó csapatós motor. Lehet, hogy könnyű csontú pilótáknak keménynek tűnhet a futómű, de az én 95 kilómhoz tökéletesnek bizonyult. Feszes, de nem kényelmetlen, kivasalja az egyenetlenségeket, de fékezéskor sem bólogat. Nálam ez az alapja a jó motorozásnak, ha érzem és bízok a futómű működésében. Lazán lehet dobálni a motort egyik oldaláról a másikra vagy beküldeni egy tempós, nagy ívű kanyarba, teszi a dolgát mindenféle megingás nélkül. A stabilitásban fontos szerepet játszik a 16” első kerék is. A másik fontosabb elem a fék, de itt abban sem lehet csalódni. A motor csendessége miatt jól hallható a suhogó hang a féktárcsáktól, ahogy beleharapnak a betétek. Az ABS működése sem zavaró, nem túl érzékeny. Ha már a segédelektronikáknál tartunk, akkor megemlítendő, hogy a motort felvértezték kipörgésgátlóval is, azonban ez egy gombnyomással kikapcsolható!

Amikor a futómű és a fék kombója ennyire jó egységet alkot, akkor hárul igazán nagy felelősség a blokkra, hiszen ezen múlik, hogy üdvrivalgással vagy csalódottsággal zárul-e a teszt. Lelövöm a poént, ez a része legalább annyira jó a Beverlynek, mint az eddig említettek. A motor ugyan áthangolt és Euro4-es normáknak megfelelő, de jó karakterrel és kellő dinamikával megáldott. Számomra ez a 200 kiló alatti súly és 30 lóerőnyi teljesítmény az, ami iránymutató, ezzel a számpárossal már vígan el lehet lenni a mindennapok során. Lámpától jól gyorsul és 100-120-ig hamar el is jutunk vele. Az elsődleges vadászterületen ez elegendő is, de autópályán is van bőven tartalék benne. 130-on túl sem érezzük úgy, hogy mindent egy lapra tettünk fel, robogós viszonylatban kimondottan jó az érzés.

Az együtt töltött egy hétre visszagondolva egy igazán izgalmas fegyverként gondolok rá, amivel a lehető legrövidebbre tudtam csökkenteni az ingázásra elpazarolt időt mindamellett, hogy fülig ért a szám a sisakban. Igazából nincs akadály előttünk, szinte bárhol elférni vele, ha halad a forgalom, ha nem. Hatalmas élmény vele a sávok között cikázni, beállt, több kilométeres dugóban a sorok közt hasítva pedig még jobban felértékelődik a szerepe. Ebben az üzemmódban egyedül a nagyon csendes kipufogó jelent hátrányt, érkezésünktől ugyanis nem fognak szétugrani a sorok, sokan valószínűleg észre sem vesznek minket, miközben a kilátástalan helyzetük miatt bosszankodnak. Lehet, hogy a robogózásra buzdítást is a családpolitika részévé kéne tenni, hiszen aki például egy Beverlyvel jár dolgozni, biztos, hogy napi egy órával több ideje jut a családjára vagy annak alapköveinek lerakására.

Én imádtam, megvettem, igaz, csak fejben... Hiába, a jóságnak ára van, de aki robogóban és ebben az árkategóriában gondolkodik, annak legyen ott a listáján. Biztos, hogy van takarékosabb motor is ennél, de mivel az idő nagy részében kiakasztott gázkarral használtam, a mérési adatok kevésbé relevánsak. Gyári érték szerint 4 liternél valamivel kevesebbet fogyaszt. Ez az én esetemben annyit tesz, hogy feleannyiból megtettem a szerkesztőségbe vezető utat, mint mondjuk a MÁV+BKV kombinációval, csak itt még baromi jól is szórakoztam. Autóról ne is beszéljünk, felesleges...

Ez volt az egyik motor idén, amit tényleg nem volt kedvem visszavinni. Annyira jó volt a vele eltöltött idő és annyira hasznos a léte, hogy egy ilyen gép kellene nekem az összes hétköznapra. Egyedül a plexire költött pénzt használtam volna fel másra, mondjuk egy rövidebb úttal rendelkező gyorsgázra.

 

Műszaki adatok:

Motor

Vízhűtéses, négyütemű, egyhengeres motor. Egy, felül fekvő vezérműtengellyel, hengerenként négy szeleppel. Száraz karteres olajozás. Elektronikus befecskendezés, szabályozott katalizátor. Röpsúlyos tengelykapcsoló, CVT automata váltó.

Furat × löket 75,0 × 69,0 mm
Lökettérfogat 330 cm3
Sűrítési viszony n.a.
Névleges teljesítmény 30,2 LE (22,2 kW) 8250/min-nál
Max. forgatónyomaték 29 Nm 6250/min-nál

Futómű

Acélcső dupla bölcsőváz, elöl teleszkópvilla 35 mm-es belsőcső átmérővel. Hátul hajtóműhordó lengővilla, két rugóstag, állítható rugó-előfeszítéssel. Elöl 300 mm-es tárcsafék kétdugattyús úszó féknyergekkel, hátul 240 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyereggel, kipörgésgátló, ABS.

Rugóút (e., h.) 90 mm, 81 mm
Kerékméret (e., h.) 3, 0 × 16, 4,00 × 14
Abroncsméret (e., h.) 110/70R16; 150/70R14

Méret és tömeg

Tengelytáv 1560 mm
Villaszög n.a.
Utánfutás n.a.

Ülésmagasság 790 mm
Menetkész tömeg 191 kg
Tank 12,5 l