Bemutató: KTM FREERIDE E-XC 2018

Az elektromos világ harsonái egyre hangosabban és világosabban kérik a figyelmünket és ezzel együtt a járműgyártók felelősségét az új villanyáram hajtotta motorok irányában is.


Ezt a felelősséget vállalta magára közel tíz éve a mattighoffeni KTM-gyár is, amikor elkezdtek gondolkodni az elektromos offroad motorok gyártásáról. Koncepciójuk az évek alatt egyre vagányabb, a tervek egyre merészebbek. Kitűnik, hogy elég határozott elképzeléseik vannak a környezet megóvásáról.


Fogd a motort és fuss! Csak úgy! Csendben, halkan, hogy senki meg ne hallja! – Ez a mottója a KTM-gyár legújabb elektromos gyermekének, a KTM Freeride E-XC típusának, melyet ez év októberének végén mutattak be.

A hangárban kihunytak a fények és a legnagyobb inkognitóban bemotorozott a közönség közé a legújabb KTM Freeride E-XC 2018-as modell. Egy új dimenzió legújabb tagja. Arra született, hogy elcsábítsa ezt az évszázadot és egyre több rajongót szerezzen az elektomos motoroknak. Irányt mutatni jött egy minden szempontból használható offroad bike.


Ebben az évben a gyár új koncepciója, hogy csak egy típusú elektromos motort ad ki, mégpedig a KTM Freeride E-XC típust. Sem a korábbi SX, sem az SM kategória nem szerepel a gyártott motorkerékpárok között. Nem lesz más modell az elektromos Freeride palettán, ezzel is kihangsúlyozva az egyedi, minőségibb tervezést.

A motor technikai tulajdonságai csak kismértékben térnek el a legutóbb kiadott modellekhez képest. Nyilatkozataik szerint még jobban odafigyeltek a tervezésnél és az anyagok használatánál a vevők visszajelzéseire és a motor tesztjeinek eredményeire.
A Freeride E-XC egy 12 kW-os járgány, melyből maximálisan a 18 kW is kipréselhető, ámbár a 42 Nm-es nyomaték lesz az, ami igazán az erejét adja. Az előző évekhez képest 30%-kal megnövelték az akkumulátor kapacitását és a motor még erősebb lett.
A prezentáció során nagyon kihangsúlyozták, hogy ezt a típust nem játékszernek szánták. Komolyan megtervezett, erővel dúsított paripát tarthat majd a garázsában, aki tervezgeti a motor megszerzését. Egy biztos, elégedett lesz a teljesítményével.

Az előző évekhez képest megváltozott a motor eleje. Az első sárvédő, az első lámpa nagyobb lett, emellett kézvédőt is kapott, mely elvitathatatlanul előnyére szolgál. Rossz látási viszonyok között, köves terepen jó hasznát vehetjük ezeknek a kiegészítőknek.

Gyárilag triál gumikkal szerelik, hogy bármilyen terepen, aszfalton és földes úton is egyaránt kezes bárányként szolgáljon. A KTM célközönsége egyértelműen a hétköznapi ember. Ezt szem előtt tartották minden elemének megtervezésénél. Abszolút könnyen kezelhető, játszi könnyedséggel elérhető rajta minden, csakúgy, mint egy kerékpáron. Az első és a hátsó fék is a kormányon van, mint a biciklin.
A nagy kérdés természetesen az akkumulátor kapacitása, illetve a váz, amely az akksit rejti. Az volt az egyik legfontosabb feladat, hogy az akkumulátor könnyen, gyorsan cserélhető, valamint gyorsabban tölthető legyen. Ezt legegyszerűbben úgy tudták megoldani, hogy nagyobb teret terveztek a vázban az akkumulátor számára. Így valóban jó a hozzáférés, egyben a ki-beszerelést is gyorsabbá teszi. Elmondásaik alapján ezen a vázmódosításon kellett a legtöbbet gondolkodniuk.

Futómű terén az első teleszkópon módosítottak, ez a szelepelést érintette, valamint a motor súlypontja is hátrébb került. Kiváló motor endurósoknak, hisz a lineáris lóerőleadás miatt kellemesebb vele a közlekedés, nem beszélve az akadályokról, melyek ezzel az elektromos járgánnyal könnyebben legyűrhetők. Irányíthatósága legalább olyan jó, mint a belső égésű motoros társaké.

Az előadás során hangsúlyozták, hogy rengeteg pénzt költöttek az új modell finomítására. továbbá egyértelművé tették, hogy a közeljövőben még nem tervezik az onroad elektromos motorok gyártását, a freeride vonalat viszik tovább és azt tökéletesítik. Hogy ez meddig tart és merre visz a későbbiekben, még nem látható tisztán.
Természetesen a jövőre, a motoros utánpótlásra is figyelnek, komoly ötleteik vannak a tarsolyban. 2019‒2020-ra megjönnek az elektromos gyerekmotorok. Ki ne venne szívesebben a gyermekének egy szinte zajtalan motort? A gyerekek ezt még az udvaron is tudnák használni, senkit nem zavarva a hanggal. Felröppent ugyan a hír, hogy ezek leválthatják az első lépcsőfokot, az 50 köbcentis, robbanómotoros automatákat, de a KTM a hírt gyorsan meg is cáfolta.

Ha már a hangnál tartunk, akkor elmondható, hogy a számtalan kellemes elvárás mellett ez volt az egyik legfontosabb kitétel. A hang. A motor ne legyen hangos, ne jelentsen hangterhelést sem az erdőben, sem a mezőn, sem a városokban, ezzel is kímélve világunkat.



A fináléban pedig hangsúlyozták, hogy a KTM Freeride E-XC arra született, hogy a felelősségteljes emberek motorja legyen, melyen hatalmas és igazi vad túrákat tehetnek olyan területeken is, ahová benzines társaiknak nincs bejárásuk.
Mint motokrossz- és enduróversenyző, egyben a természet szerelmese, kihívásnak élem meg a küszöbön álló elektromos világot. Tudom, hogy a fejlődés megállíthatatlan, de nem biztos, hogy mindig nyílegyenesen felfelé tart. Olykor párhuzamosan is fejlődnünk kell a világ változásaival, ezek pedig most azt követelik tőlünk, hogy szenvedélyeink mellett figyeljünk oda felelősséggel Földünk egészségére is.

Kétség nem fér hozzá, hogy hiányozni fognak a mai kor motorjai, de azt is meg kell látnunk, hogy micsoda nagyszerű lehetőségek rejlenek az új gépekben.

Én személy szerint el tudom fogadni ezt az elektromos világot, hisz csendessége mellett a motorozás valódi élménye is megmarad. Betehetem akár a nappaliba is, mert az olaj nem fog folyni belőle. Bedughatom tölteni az okostelefonom mellé a szobai konnektorba, ám a legnagyobb előnye mégis annak van, hogy a barátnőm vagy feleségem azt sem tudja, mikor mentem el otthonról és mikor jöttem haza. Hangtalanul élhetek az élvezeteimnek!


Fontosabb technikai adatok:

- Az elektromos hajtásban a gyár permanens mágnest alkalmazó szinkron elektromotort alkalmaz.

- Teljesítménye 9 kW, de maximálisan kihozható a 18 kW.

- A nyomaték 42 Nm.

- Hűtési rendszere: folyadék rendszerű hűtés.

- Teljes töltési idő: 105 perc, de már 75 perces töltés után is 50 perces menetidőre képes.

- A normál 10 A-es töltés mellett 13 A-es gyorstöltésre is van lehetőség.

- Végsebessége 77km/h.

- A kompozit váz fő eleme alumínium- és acélelemekből áll, a segédváz nagy szilárdságú poliamid.

- Első futómű 43 mm-es WP Xplor.

- Hátsó futómű WP Xplor PDS.




SzSzöveg: Firtosvári Gábor, motokrosszversenyző

 

Képek: KTM


Címkék:KTM, freeride, E-xc