Technika: Versenymotor-tervezés, 6. rész

A Motostudent szervezői igazán kitettek magukért a következő verseny előkészületeiben. Ennek egyik leglátványosabb része, hogy a 2017/2018-as versenyre a motorblokkok hivatalos beszállítója a KTM.


Japán után osztrák 250-es

A tavalyi évben a Honda CBR250RR gyári, leplombázott blokkjával versenyeztünk, amit egy egyedi BODIS Exhaust által legyártott kipufogórendszerrel, valamint egy szabadon programozható VEMS motorvezérlővel szereltünk. A rövid felsorolásból érezhetően kimaradt egy airbox, amit jövőre nem hagyhatunk el. Ezzel a párosítással sikerült a gyári 26,3 főtengelyen mérhető lóerőhöz képest hátsó keréken 26,4 lóerőt előcsalnunk. Ezen adatokkal szemben a KTM erőforrása már gyári állapotában is 31 lóerős, amit a Hondáéhoz képest 500 ford./perccel később ad le. A nagyobb teljesítmény első ránézésre némi tömegbe biztosan került a Hondához képest, mivel 5%-kal nehezebbre sikerült.


A főbb adatokat a következő táblázatba listáztam:

 

Honda CBR250RR

KTM RC 250

Teljesítmény

26,3 hp (19,5 kW) – 8,500 ford./perc

31 hp (22,6 kW) ‒ 9,000 ford./perc

Nyomaték

23,8 Nm – 7,000 ford./perc

24 Nm – 7,250 ford./perc

Tömeg

35,4 kg

37,2 kg

Sűrítési arány

10,7:1

14,5:1

Dugattyúátmérő

76 mm

72 mm

Kipufogóátmérő

55 mm

61,1 mm

Olajkapacitás

1,8 liter

1,5 liter

 

A motorblokkon túl komoly változás a jövő évet tekintve, hogy a jelenlegi 110 kg menetkész tömegünket a bűvös 100 kg-os határ alá szeretnénk levinni. Ehhez természetesen még számos munkaóra áll még előttünk, a végeredménynél pedig már csak a mérlegnek fogunk hinni.

Nagyobb erő, nagyobb felelősség

Egy ilyen hallgatói projektnél, amikor belelendülünk az ötletezésbe/tervezésbe, könnyen elfelejtjük a céljainkat. Sorra jönnek a jobbnál jobb koncepciók, csökkennek a kilók és mindezek mellett pedig az egyes alkatrészek biztonsági tényezője is. Az iskolapadban egy hajtómű tervezésénél, ami nem kerül gyártásba, ott elfogadható volt, hogy 2-es biztonsági tényezővel számoljunk. A mi esetünkben sok alkatrésznél már most ez alatt vagyunk és bátran merészkedünk/merészkednénk tovább. És itt jön az, amit nem tapasztaltunk az iskolapadban, az a felelősségvállalás. Amikor olyan valamit tervezünk, amivel az egyik hallgatótársunk újra és újra felmegy majd a versenypályára és a saját, valamint a motor határait fogja feszegetni.

Úgy gondolom, akik a csapattársaim, vagy más járműépítő csapatban vesznek részt, nekik ez lesz a nagy előnyük a munkaerőpiacon, hogy tudják, milyen felelősséget vállalni azért, amit tervez, vagy éppen legyárt.

Szöveg Tímári Attila

Képek: KTM