Menetpróba - Honda SH125i

A szépség belülről fakad





Napi rutin, praktikus funkciók, gazdaságosság, tartósság, visszafogott elegancia. Ezek nem azok a kifejezések, amik lázba hozzák a motorost. Mégis, mivel érte el a Honda SH125, hogy Európa legkelendőbb robogója legyen?

A modellcsalád igen komoly múlttal rendelkezik. 33 éve az SH50-nel kifejezetten az európai robogópiacot célozták meg a japánok, ehhez a koncepcióhoz csatlakozott 2001-ben az SH125. A típus már a kezdetektől fogva a Honda olaszországi üzemében készül, így az attesai gyártósorról gördült le tavaly az egymilliomodik SH robogó is.

Az értékesítési sikerek ellenére a Honda nem ül a babérjain, gondosan csiszolgatják apró drágakövüket, így az SH125 – és mellette a 150-es is – megújult 2017-re. Forradalomról persze szó sincs, a Honda nem kockáztatott. Mi több, a változások elsőre alig észrevehetőek. Mégis nagy igazságtalanság azt mondani, hogy csak az Euro4-es követelmények miatt mutatták be újdonságként.

Az SH vonalaiért 2009 óta felelős olasz designer, Valerio Aiello szinte az egész karosszériát átalakította. Nem kirívóan, hiszen az évek során beégett formához igyekeztek továbbra is hűek maradni, de egy árnyalatnyit mégis fiatalosabb, dinamikusabb lett. Nőtt a fényezett felületek aránya, kecsesebbek lettek a kerekek, lecserélték a visszapillantó tükröket, de a legszembetűnőbb szemből a változás: vadonatúj, a Hondára annyira jellemző X formájú LED-es fényszórót és menetfényt kapott, aminek köszönhetően az éjjeli fényerő is lényegesen javult.

Az ergonómia példaértékű. Méretei tágasak, még a 180 cm-es pilóta lábai is lazán elférnek az első kötény mögött, nem kell attól tartania, hogy térdébe verne a kormány. A lépcsős, tágas nyereg dupla varrással készül, és azoknak sem jelent gondot a talajfogás, akik alacsonyabb testalkattal rendelkeznek. A látszólag filigrán sziluett ellenére a lábak szél- és esővédelme is kifejezetten jó. A lábtartó trepni lapos, széles, kényelmes. Az üléspozíció klasszikusan robogós, egyenes háttal ülünk a forgalmat jól átlátva. A dobozon lévő hátpárna, a kihajtható hátsó lábtartó és a jó fogású kapaszkodó pedig tényleg utasbaráttá teszi.

Az előző évi modellhez képest az erőforráson túl sok változás nem történt, a legkomolyabb az Euro3-ról Euro4-re ugrás. Ehhez a már ismert eSP blokkon csak alig kellett alakítani. A szívócsonk módosításával javult a keverék áramlása, és kicsit átdolgozták az elektronikát és a befecskendezést. Varázslatnak tűnhet, de mindez úgy hozott kisebb fogyasztást ‒ és így tisztább kipufogógázokat ‒, hogy közben egy iciripicirit erősebb lett a motor.

Ha csupán a számokat nézzük, 12 lóerejével nem egy erőbánya a 125-ös egyhengeres, de nagyon téved, aki azt gondolná, hogy ez kevés. Rugalmasan gyorsul 50 km/h-ra, és még 80 km/h-ig sem veszi igénybe türelmünket. Persze ez még korántsem a vége, inkább csak a kényelmes sétatempó az SH125 számára. Egy könnyebb sofőr kezei között a kilométeróra mutatója egy hajszállal 120 km/h alatt áll meg, de két személlyel terhelve is 100 fölé gyorsult, és nem is tartott kilátástalan ideig. Akinek ez nem elég, az válassza a 150-es vagy a 300-as nagyobb testvért.

Az üzemanyag-fogyasztás parádésan alakul. Menet közben a mostantól a pillanatnyi és átlagfogyasztás-adatot is mutató műszerfalról folyamatosan nyomon követhetjük, hogy hozzuk-e a gyári 2,1 l/100 km-es adatot. Tesztünk során az SH hazai pályájának számító városi használat mellett autópályára és gyorsforgalmi utakra is vittük, az átlag így is megállt 2,5 liternél, ami a 7,5 literes tartállyal közel 300 kilométeres hatótávot jelent.

Elsősorban városi viszonyok között a Honda start-stop rendszere is csökkenti a motor iszákosságát. A PCX125-ben 7 éve debütált rendszer három másodpercnyi üresjárat után leállítja a motort – például a piros lámpánál –, majd újraindítja, amint ismét elfordítjuk a gázmarkolatot. Aki először találkozik vele, azt természetesen irritálni fogja. De egyrészt kikapcsolható, másrészt hamar felismeri a pilóta, hogy a robogó éppen úgy fog ugrani a lámpától, mintha folyamatosan járna a motor, időben nem mérhető a késlekedés.

Az SH népszerűségének elsősorban nem a dizájn vagy a teljesítmény az oka. A nagy kerekű robogó legszeretetreméltóbb tulajdonsága, hogy az útviszonyoktól függetlenül problémamentesen és egyszerűen vezethető. Sztoikus nyugalommal gördül át az útbordákon és mindenféle egyenetlenségeken, a lehetőségeihez mérten gyors kanyarokban is végtelenül stabil marad. A futóműelemek nem változtak, a vásárlói visszajelzések alapján azonban az állítható előfeszítésű hátsó rugóstagot lágyabbra hangolták.


Az első fék beállításai egészen jók, a hátsóhoz azonban már komolyabb kézerő kell, de a kettőt együtt használva gyorsan és stabilan megállítható az SH. Aki vészfékezett már valaha macskakövön vagy villamossínen esőben, az tudja, hogy a blokkolásgátló valóságos áldás még egy ilyen, nem túl erős robogón is. Hogy az SH125 kétcsatornás ABS-ének vagy a gyárilag szerelt Michelin City Grip gumik tapadásának köszönhető-e, de egy pillanatig sem volt rossz érzésem a csúszós úton. A rögzítőfék talán az egyetlen, ami hiányzik, főleg, ha lejtős utcában szeretnénk éppen megállni.

A munkarobogó használati értékét komolyan befolyásolja, hogy mekkora tárolókapacitással rendelkezik. Az ülés alatt egy zárt sisak fér el, de ezenkívül van egy, a korábbinál kicsit nagyobb, sajnos nem zárható kesztyűtartó. Benne még egy újdonság lapul: 12 voltos csatlakozóaljzat a mobilok töltéséhez. Magyarországon – ahogy az már az elmúlt években is szokás volt – a motor színére fényezett, 35 literes hátsó doboz is az alapfelszereltséghez tartozik. Csakúgy, mint az okoskulcs, amit az SH300i után most már a 125-ös is megkap. Ha a kulcs a jármű 2 méteres körzetében van, a gyújtást egy forgókapcsolóval lehet aktiválni. Luxusnak tűnik, de felbecsülhetetlen, amikor kesztyűben, sisakban, esőruhába beöltözve jut eszünkbe, hogy a kulcsot a kabátzsebünkben felejtettük! És nem csak indításkor, az ülés kinyitásához vagy a tanksapkafedél nyitásához sem kell kulccsal matatnunk a Suzuki GSX-R125 kulcs nélküli rendszerétől eltérően.

16-os kerekeken meglehetősen kevés, Magyarországon is forgalmazott 125-ös robogó gurul. A Kymco People GT (1 089 900 Ft), illetve a Piaggio Medley 125 (1 124 900 Ft) jelenthet csak számára szigorúan véve konkurenciát. Márkán belülről azonban nálunk is elérhető az erősebb alternatíva. Az SH150i-t (1 299 000 Ft) valójában az olasz törvényeknek köszönhetjük, ott ugyanis 125 cm3-rel még nem lehet felmenni az autópályára. Ahhoz azonban már nem elég az A1-es jogosítvány, így aki nagyobb teljesítményt szeretne, valószínűleg inkább a 300-as (1 799 000 Ft) testvérnél lyukad majd ki.

Az új SH125 nem hozott forradalmat, de takarékos motorjával, elegánsabb külsejével, LED-es technikájával és az okoskulccsal határozottan fejlődött, így minden esélye megvan rá, hogy még egy ideig Európa bestsellere maradjon.

Képek: Mező János