320 km/h fölé jutni egy 68 éves Triumph blokkos géppel

A vintage kategóriában nem csak a pénztárca vastagsága dominál, sokkal több ötletre van szükség a sikerhez mint gondolnánk.


Alp Sungurtekin elhatározta, hogy megdönti a vintage kategória sebesség rekordját, és 320 fölötti tempóval fog száguldani a Bonneville-i viadalon. Megjegyzendő, hogy jelenleg is ő tartja a vintage és a nyomórudas blokkú gépek kategóriájának rekordját (282 km/h) az " A Bike" nevű, szintén Triumph alapú motorjával. A dicső előd rekordot jelentő futama megtekinthető az alábbi videóban:

A kategória választást az motiválta, hogy véleménye szerint itt van talán szükség a legtöbb kreativitásra a szigorú szabályok és a rendelkezésre álló alap konstrunkiók miatt. Azt, hogy kiindulási pontnak egy 1950-ben gyártott motorblokkot választottak ami 33 lóerő leadására volt képes anno csak hab a tortán. A legszebb, hogy a munka legnagyobb része egy picinyke garázsban készült el, régimódi stílusban. Persze a tervezés számítógépen, profi módon zajlott, Alp eredetileg tervező mérnök. Az új projekt neve T200 lett, hiszen a 200 mph átlépése a cél.

A motorból sok reszelgetést követően sikerült jóval több mint 150 paripát elővarázsolni. Az átalakítások végeláthatatlan sora tette az egyszerű 650 cm3-es léghűtéses blokkot egy "benzin hűtésű" nitro metán keverékkel hajtott, top-fuel vadállattá. A keverékben 90% vagy azt meghaladó a nitro... Az alaposan átdolgozott hengerfej szintén 180 fokkal elforgatva került vissza a helyére, így a motor elöl szív és a henger hátsó részén pufog. Mindez még édes kevés lenne az áhított cél eléréséhez. Alp mindent az aerodinamikának rendelt alá és innen is közelítette meg a motor minden részét. Elmondása szerint ő mindig az üléspozícióból indul ki, azt követően tudja a súlypontot, aerodinamikát és kezelőszervek pontos helyét megtervezni. Kezdjük is itt. A szabályok kimondják, hogy tilos a testet teljesen elfedő burkolat használata, maximum a kézfej és alkar lehet takarásban. A versenyző testének oldalról és fentről láthatónak kell lennie. Ezzel az a probléma, hogy a láb számára kialakított beugrás, rés hazavágja a levegő áramlását, tehát más úton kellett elkezdeni a gondolkodást. A forradalmi ötlet a térdelős póz volt ami a szabályoknak is megfelelő de érzetre és hatásra a streamlinerek világát idézi. A láb és a test helyének megtalálása után jött a következő megoldandó feladat a minimális szélesség elérése. Itt is jött egy furmányos megoldás, az asszimetrikus kormánynak köszönhetően a vállak nem egy vonalban, hanem lepjára fordítva vannak, ez engedte meg az extrém keskeny kialakítást. Ilyen, asszimetrikus kormány kialakítást korábban még senki sem használt. Persze ennyi szokatlan dolgot szokni és tanulni kellett még neki is.

Alp motorja bőven adott feladatot a Bonneville-i ellenőröknek...
Fotó: www.lowbrowcustoms.com

Az idomoknál, melyeket a klasszikus, régimódi úton kézzel kalapált formára alumíniumból, szintén jött egy kis csel. Bár az első kerekek beburkolása tilos, de sárvédő használata engedélyezett. A sárvédő a kerékkel együtt képes a mozgásra, tehát szabályos, viszont az idomra rásimuló kialakítás jót tesz az aerodinamikának. Alp a Flex Fender nevet adta elmés megoldásának.

A 2017-es első próbálkozások alkalmával rekord már született de a célt még nem érték el. A T200 170 mph-es tempóig (274 km/h) jutott, illetve volt egy hivatalosan márt futama ahol 149 mph (240 km/h) volt a rögzített eredménye, mielőtt a dugattyú megfáradt volna. Egy ilyen konstrukciónál teljesen természetes, hogy kijönnek hibák az első tesztek során, viszont a benne rejlő potenciál nagyon nagy. Kérdés, hogy hol lesz lehetőség a tudásának kiaknázására. A Bonneville tó meder felülete egyre rosszabb állapotban van, a csapat el is gondolkodott, hogy inkább a Los Angeles külsőn lévő El Mirage nevű területre nyergelnek át. Az ottani szabályok eltérőek, így a váz módosítása elkerülhetetlen.

A motoron Alp saját bevallása szerint 1 500 órát dolgozott, ez 187,5 munkanapot tesz ki, 8 órás műszakkal számolva... :) További adalék, hogy a hengerfej megmunkálása több időt vett igénybe mint a komplett váz legyártása az első vázlatoktól számolva.

Csak drukkolni tudunk az Alp és Jalika valamint szponzoraik alkotta csapatnak. Nagyon várjuk, hogy újabb hírek érkezzenek a garázsból.

A konstrukcióról a Lowbrow Customs oldalán lehet több képet megtekinteni. A képek az alábbi -NBC által készített- videó megtekintése erősen ajánlott:

Képek: www.lowbrowcustoms.com