Aktuálisabb, mint valaha - Használtmotor-teszt: Suzuki GSX 1200

A piaci trendek gyors változása érdekes dolgokat eredményez. Ilyen az, amikor egy megalkotott termék a születésekor nem annyira sikeres, aztán húsz év elteltével sorra ontják a gyárak a hozzá nagyon hasonló formákat és megőrülnek érte az emberek. Élheti másodvirágzását ennyi idő elteltével egy motor?

A kilencvenes évek végén járunk. A Suzukinak ott van a kezében a motorgyártás történetének egyik legszebb és legsikeresebb blokkja. Az olajkályhának is becézett lég-/olajhűtéses egység sok motorban szolgált, a legendás ős GSX-R-ekben is ez a blokk kapott helyet. Hengerűrtartalomtól és teljesítményadatoktól függetlenül mindig egy jelentős pluszt adva az adott motorhoz megjelenésével. A finoman bordázott henger akkor alapértelmezett volt, napjainkban csak a design kedvéért kezdik visszahozni a gyárak a vintage motorokra. Ebben az időszakban két nehézsúlyú versenyzője is volt a Suzukinak, az egyik a GSF 1200 Bandit, a másik pedig cikkünk alanya, a GSX 1200. Európán kívül még a gyönyörű Inazuma (villám) is a név része, azonban a mi kontinensünkön egy nyerészkedő névvadász levédette ezt a nevet, a Suzuki pedig egyszerűen elhagyta a toldatot a típus végéről. Pedig ez a név nem csak üres marketingfogás volt. Bár nem feltétlen néznénk ki belőle, anno a Hayabusa szintjén volt a japán belpiacos verzió gyorsulása. Abban a korban még a big bike-ok csatáztak egymással és az emberek a sportosságra és az új dolgokra buktak. Így lehetett az, hogy nem a lágyabb vonalvezetésű, hátul oldalt két rugóstaggal szerelt GSX, hanem a sportosabb karakterű, központi rugóstagos Bandit lett a házi verseny győztese. Pedig nagy különbség nem volt a két motor között, valamint a GSX mellett szólt a Brembo fékrendszere is. Ez, valamint a nagyobb teljesítménye a fő érv 750-es kis testvérével szemben is. Ha a Suzuki nem akkor, hanem látványos kampányt követően most vezetné be a piacra a GSX 1200-ast, meggyőződésem, hogy esnének az állak és elégedetten csettintenénk, hogy na, ez igen, hú, de érzi a Suzuki a vintage-t! Tudom-tudom, Euro4 és társai, de ez a motor nemcsak küllemével, hanem az 1157 cm3-re fúrt motorja menettulajdonságaival is felhívja magára a figyelmet, annyira más utat képvisel, mint a fősodor napjainkban.

Aki még most is azon gondolkodik, amit pár sorral feljebb írtam a motor gyorsulása tekintetében, elárulom a titkot. Ebben a képességében nagy szerepet játszik a motor kialakítása. A blokk méretéhez kifejezetten picinek és laposnak tűnik a motor, rápattanva pedig csak erősödik ez az érzés. És ez nem is véletlen, hiszen a váz megegyezik a kisebb 750 és 400-as modellével. A nem túl hegyes villaszög és a tengelytávjának köszönhetően nem túl nagy az egykerekező hajlama. Combos rajtoláskor előbb túrja el a hátulját, mint ahogy az orrát megemelné. Így áll össze a kép gyorsulás terén. Persze nem ez lesz a fő szempont a motor kiválasztásánál. Az alacsony üléspozíciónak sokan örülni fognak, ahogy a jó helyre került súlypontnak is. Persze nem vetekszik egy mai ultrakönnyű nakeddel, de a 233 kilóját egész jól eltitkolja. Az ülés kényelmes még az utasnak is, és hát az utazást megédesíti a motor karaktere. A teljesítményadatok terén a 98 a nyerőszám, pont ennyi jut lóerőből és nyomatékból egyaránt. Ennél a motornál a nyomatékon van a hangsúly, melyből már 4500-tól a maximumot nyújtja. Érzetre, a kuplung kiengedésétől lágyan, de erőteljesen húz a motor, tényleg öröm vele nyomatékszörfölni a sok kihegyezett gép után. Ha már a kuplung szóba került, megjegyzendő, hogy hidraulikus kuplunggal szerelt a gép, így ez a rész is selymes finomsággal működtethető. Menet közben mégannyira sem érződik vészesnek a súlya, persze nem verseny tempóban haladva. A gyári 170-es hátsó gumi is segít abban, hogy könnyen billenthető a gép kanyarokban, de a 180-as hátsó sem működik rosszul rajta. Óriási a harmónia a motor külseje és menettulajdonságai között. A GSX egészét nézve pont azt fogjuk érezni menet közben, mint amikor körbejárjuk és végigsimítjuk a vonalait. Elegánsan és kényelmesen róhatjuk a kilométereket, az állítható hátsó Showa rugóstagoknak köszönhetően akár utassal is. A fékek is rendben vannak, nem nevezhető sem brutálisan harapósnak, sem tökéletesen adagolhatónak, de végleges ítéletet csak fém fékcsőre váltás és fékfolyadékcsere után mernék mondani. A motor gyári kialakításának két gyengébb pontja van. Az egyik az első futómű, a másik az ötsebességes váltó. A futómű nagyon puha, nagyon retró, és semmiféle állítási lehetőséggel nem rendelkezik. Itt érdemes progresszív rugóra váltani és a megfelelő légrés-olajmennyiség betartásával javítani a helyzeten. Vannak, akik a Banditból veszik át az első futóművet, de ennek nemcsak előnye, hanem hátránya is van. A váltóval nagy gond nincs, csak nagyobb tempónál érezhetjük úgy, hogy jól jönne egy hatodik fokozat és a hozzá tartozó alacsonyabb fordulat.

A nagy GSX roppant kiforrott konstrukció, abban a korban gördült le a szalagról, amikor még benne volt mindenben az anyag. Sem visszahívás, sem típushiba nem ismert vele kapcsolatban. A sok kilométert futott példányoktól sem kell félni, az egyszerű és masszív felépítése itt is előny. Vásárlásnál csak az általános dolgokra kell odafigyelni, illetve betartani a szervizintervallumokat. Az idő persze nem múlik el nyomtalanul, a villahíd, műszerfaltartó környékén patinásodásra hajlamos a technika, de ez is könnyen orvosolható probléma. Ez azért is jó hír, mert ez azt jelenti számunkra, hogy a motor árán túl csak a hivatalos sarcokkal kell számolnunk, minden mást fordíthatunk a motorozásra vagy a motor csinosítására. Bár az alap is tetszetős, azért van egy-két részlet, ami, hát, hogy is mondjam, nem méltó. Ilyen a kilométeróra és a fordulatszámmérő műanyag takarója. Sajnos ugyanez igaz a szintén krómszínű karburátortakarókra. A kilométerórával kapcsolatban megjegyzendő, hogy akkoriban még az első keréktől egy vaskos bovdennel érkezett a jel, ami nem annyira esztétikus. Akit ez zavar, két legyet üthet egy csapásra egy kis fejlesztéssel.

Ez a motor azért is lehet érdekes napjainkban, mert a klasszikus motorokat szerető, túrázni vágyóknak éppúgy érdekes lehet, mint aki részese akar lenni a café racer őrületnek, de nem tud/akar milliókat áldozni erre. Ha valakiben elindult valami a képek láttán, az nyugodtan gondolkodjon el ezen a típuson. Az életkor önmagában nem számít, jó motornál pedig nemesít, márpedig a GSX 1200 jó motor. Jelenleg 7‒900 000 Ft magasságában jár az árfolyamuk a hazai használtpiacon. Külföldön ennél olcsóban is vásárolhatunk, de a nem túl nagy árdifferencia miatt könnyen visszafelé sülhet el a dolog. Ennyiért nagyon hűséges társra, illetve remek alapra lelhetnek a bütykölni, építeni vágyók. Vegyék, vigyék, azonban mivel csak 1998 és 2002 között gyártották és tulajdonosaik szeretik a motorjukat, túl sok elérhető példány nincs belőlük.

Képek: archív, web