A tapasztalatok éve - KEFO versenymotor tervezés, 4. rész

Csapatunkat alapvetően a Motostudent nemzetközi verseny miatt hoztuk létre, amit viszont csak minden páros évben rendeznek meg. Az idei év egyfajta holt időszaknak mondható ebből a szempontból.

A tavalyi év októberében voltunk kint Spanyolországban az Aragon Motorlanden, amelyre éppen hogy elkészültünk a versenymotorunkkal. Az indulásunk előtt 5 nappal mentette meg az életünket Mohai János, segítségével eljutottunk az MW Performance műhelyébe, hogy fékpadon behangolhassuk a VEMS motorvezérlőnket. Gyeskó András (AVL) és Rabi Marci révén egy délután alatt sikerült 26,4 LE-t kihozni hátsó keréken a teljesen gyári CBR250RR blokkból. Ezután az összes lehetőséget megragadtuk a tesztelésre. Kint a versenyen még raktunk bele egy kis üzemórát, de összességében volt egy sokáig tervezett, viszont keveset tesztelt versenymotorunk. Ez csak egyet jelent, mégpedig ideje jobban megismerni. Mi se lenne kézenfekvőbb és jobb megoldás erre, mint az immár minden évben hagyományosan megrendezett MAMI Kupasorozat. A kupa remek lehetőségünk a fejlődésre, hiszen számos tapasztalt versenyző és csapat vesz részt rajta és a pilótánk is úgy tud a legjobban fejlődni, ha fej fej elleni küzdelmet megy a pályán. Mindezeken kívül pedig ideje bepótolnunk azokat a beszélgetéseket, amik amiatt maradtak el, mert a tervezőasztal mögött ültünk.

Az első hibák
A Mami Kupa nemcsak személyes fejlődésünknek tesz jót ‒ versenymotorunkon is megmutatkoznak azok a kis gyermekbetegségek, amelyek bizony várhatóak voltak. Ha versenyzünk, és jól akarunk teljesíteni, akkor ezek bizony ott lesznek. Igazából ‒ személy szerint ‒ ezeknek a kis hibáknak nagyon örülök, hiszen már fél lábbal benne vagyunk a következő motorok tervezésében, és pont ezért kellemetlen lenne megismételni egy olyan konstrukciós megoldást, amit elsőre nem csináltunk tökéletesen. Nem is kellett sokáig várnunk, már az első kupa előtt jött is az egyik.

Amit tapasztaltunk, az egy indítás utáni hirtelen leállás. Megközelítőleg négyen voltunk jelen és az egyszerűség kedvéért mind a négyen más okot mondtunk. Miután leteszteltük külön a befecskendezést és a gyújtást, hamar rájöttünk, hogy a kábelkötegben kell tovább keresnünk, úgy hogy nem volt jelen az elektromókusunk. Itt amúgy még annyit elmondanék, hogy a motor építése során felszereltünk egy analóg üzemanyagnyomás-mérőt, amit azóta is rajtahagytunk, és nem véletlenül. A motorunk szét- és összeszerelése közben könnyedén megtörnek az üzemanyagcsövek, ami sok kellemetlenséget okozhatna, ha nem kapjuk meg egyből a visszacsatolást. Visszatérve a kábelkötegünkre, sikerült gyorsan megtalálni a hiba okozóját. A fő relénkről csúszott le az egyik saru. Szerencsénk volt, hogy ez állóhelyben történt és minden komolyabb baj nélkül vonhattuk le a tapasztalatot az esetből. Mindenképpen egy lazább kábelkötegre lesz szükségünk jövőre, ami nem feszülhet meg szerelés közben, valamint a versenysportban le kell forrasztani mindent, amit lehet.

Már javában készülünk a következő lapszámra, melyben egy hazai versenyző teszteli majd motorunkat.

Képek: Tímári Attila