MotoGP tesz Sepang, 1. nap: Új év, új remények

A teszt amire mindenki várt, íme az első reakciók a 2018-as gépekkel kapcsolatban.


A tegnapi napon kezdetét vette a hivatalos 2018-as tesztelési időszak. Az elmúlt napokban már több csapat dolgozott előre teszt pilótáival privát teszt keretében, így láthattuk már a Honda és Yamaha új aerodinamikai fejlesztéseit is. A nagy nap azonban a tegnapi volt amikor is a motorok valós gazdái pattantak nyeregbe és kezdték meg a munkát. Ahány csapat annyi fókusz pont, volt aki a blokkokkal volt aki a vázzal vagy elektronikával kezdte meg a munkát. Illetve jelen voltak az idei év újoncai is, Thomas Lüthi, Franco Morbidelli, Xavier Simeon, Takaaki Nakagami, akik leginkább még csak a motorjaikkal illetve a kategóriával ismerkedtek. Közülük Nakagami végzett a legjobb pozícióban 12. helyével míg a tavalyi Moto2-es világbajnok Franco Morbidelli a 18. lett. Hosszú még a teszt szezon, számukra fölösleges lenne még túl nagy kockázatot vállalni. Fontosabb a körök száma, Nakagami bele is húzott és meg sem állt 64-ig.

Ami az élmezőnyt illeti a vízes pályán induló majd délután száraz pályán folytatódó napot Dani Pedrosa zárta az élen míg csapattársa, Marc Marquez a 7. helyen végzett. Hondáéknál a motorblokk kapta az első napon a leghangsúlyosabb szerepet, abból kettő új verziót is tesztelnie kellett a srácoknak. A cél a nagyobb nyomaték és teljesítmény elérése, kigyorsításoknál és az egyenesben akarnak faragni a Ducatival szembeni hátrányukból. A kérdés részükről az, hogy a melyik verzió működik jól a pályán, illetve, hogy véglegesíthető-e az adott blokk az első futamig. Ez azért fontos mert év közben már nem lehet belenyúlni a blokkba, a fejlesztések befagyasztására hozott szabály miatt. Mindenesetre a gyári csapat tagjainak nyilatkozatánál is beszédesebb Cal Crutchlow-é aki még abban sem volt biztos, hogy mit is mondhat pontosan. De azt elárulta, hogy a Honda mérnökei pontosan azt valósították meg amit a versenyzők kértek tőlük. Azt is megjegyezte, hogy azonos specifikációjú gépet használ Marquezékkel. A többiek számára figyelmeztető jelzés az lehet, hogy Crutchlow úgy érzi, GP karrierje során most lesz a legütősebb gép alatta, legnagyobb esély akár a győzelemre is.

A Ducatinál is pozitív hangulatban telt ez a nap is, Andrea Dovizioso és Jorge Lorenzo a 2. és 3. helyen végzett és nagyon optimistán látják a jövőt. Minden akuk meg is van erre, hiszen az elmúlt napok tesztjét követően Casey Stoner is csak pozitív visszajelzéseket tudott adni a mérnököknek a GP18-ról. Dovizioso a motorban rejlő tartalékokról még óvatosan beszélt, de azt kiemelte, hogy a féktáv vége, kanyarba bemenetel kezdete terén nagyot léptek előre, amire nem is számított. Jobb az érzet is és nagyobb tempót is tudott bevinni a kanyarokba, ami igen hasznos lehet versenykörülmények között is. Lorenzo is örült a GP18-nak, ő úgy nyilatkozott, hogy nagy tartalékok vannak még a beállítások terén, de ideje mutatja, idén már az első edzéstől vele is számolni kell. A Ducatinál nem csak a gyári versenyzőknek ment jól, a Pramac Ducati versenyzői Danilo Petrucci illetve Jack Miller a gyáriak mögött, a 4. és 5. helyen zárták a napot. Petrucci a GP18, Miller a GP17 nyergében.

A Yamahánál Valentino Rossi az 5. míg Maverick Vinales a 13. helyen zárta a napot de ez nem tükrözi a kékek napját. Rossi az esős délelőtt során is jól érezte magát a motoron (5. volt) míg délután sokáig a lista élén állt. Mindennél fontosabb volt a váz próbája, hiszen a tavalyi év ráment a félresiklott 2017-es fejlesztésre illetve az ahhoz történő ragaszkodásra. Nos, a továbbfejlesztett 2016-os váz megtette a hatását, Rossi nagyon otthonosan érezte magát a motoron, ez az a váz, ami igazán fekszik neki. Vinales a hosszabb menetek során (összesen 72 kört ment!) kedvező gumi kopást emelte ki a váz kapcsán. Persze ehhez már az új elektronikai csomagnak is köze van. A 2018-as blokkra sem lehet sok panaszuk, Rossi meglepően erősnek érezte kigyorsításon és az egyenesben is gyorsabbnak az eddigieknél. Johann Zarco a Tech3 Yamahával a 8. helyen végzett de tudjuk, hogy Zarco milyen. Ő örült például annak, hogy az esőnek köszönhetően szépen csendben, lassan indulhatott a munka, a motorohoz való visszaszokás. Szorgos hangyaként 62 kört teljesített.

A KTM-nél Pol Espargaro 10., Bradley Smith a 18. míg a teszt versenyző Mika Kallio a 30. lett. Nálik nincsen forradalom, minden területen csiszolgatnak és lépésről-lépésre haladnak előre. A kimondott cél a top5-be kerülés, az osztrákok tavalyi elképesztő fejlődését elnézve semmi sem lehetetlen...

A Suzukinál is várható idén egy komolyabb elmozdulás, a csapat vezetője Davide Brivio úgy fogalmazott, hogy tavaly a motorblokk kiválasztásánál követték el a legnagyobb hibát, ami egész évben kísértett. Mivel ahhoz nem lehetett nyúlni, módosítottak minden mást a fejlődés érdekében. Így a kuplungtól kezdve az elektronikán át a vázig minden rendben és már csak a blokknak kell felérnie erre a szintre. Az első napon Alex Rins a 11. míg Andrea Iannone a 16. helyen zárt.

Az Apriliánál Aleix Espargaro a 14. míg a csapatnál újonc Scott Redding a 21. lett.

Innen jön a folytatás, a sepangi teszt még kettő napig tart!

Részletes eredmények itt megtekinthetőek!