Ingázó bogár - Aprilia Scarabeo 250/300

Az ingázók és a nagyobb városokban rendszeresen nyüzsgők fejében a reggeli dugóban ülve, állva rendre megfogalmazódik a gondolat: Miért nem motorral jöttem?! Miért nincs egy robogóm? És akkor még csak a bejutásnál tartunk, a parkolási nehézségekről, költségekről nem is beszéltünk. Jelenlegi tesztünkkel azoknak szeretnénk segíteni és gondolatot ébreszteni, akik rendszeresen mantrázgatják a fenti kérdéseket, de még valamilyen okból kifolyólag nem lépték meg a váltást.





Ha az ember a nagyvároson belül szeretne gyorsan közlekedni, nem sok alternatívája akad a robogóknak. Erre a felhasználásra még az ötvenes kisrobogók is teljesen megfelelnek. De mi a helyzet akkor, ha a városig vezető út során tempósabb főutakkal, autóúttal, netán autópályával is találkozik az ember. Oda már nem csak rendszám kell, az sem árt, ha fel tudjuk venni a tempót és sorunkról nem mások döntenek. Motoros jogsi birtokában már csak a megfelelő társat kell megválasztani. Mivel sokan ódzkodnak a robogók kicsi kerekeitől, ezért ezt is figyelembe vettük a példaként hozott motor kiválasztásánál. Egy nagy kerekekkel és kasztnival megáldott motort kerestünk, mely gyorsabb tempóra képes a külső sávban haladó törzsállománynál. Ezen kritériumoknak teljesen megfelelnek az igen kedvelt és nagy múltú Scarabeo család tagjai. Megjegyzendő, hogy a Scarabeo robogók múltja egészen 1970-ig nyúlik vissza. Az eltelt majd ötven év alatt mintegy tíz verzió készült belőle 50 és 500-as kivitel között. Mi a kínálat közepéről és a 2006-2010 körüli időszakból választottunk. Ezek a motorok már azután készültek, hogy a Piaggio-csoport megvette az Apriliát. A korábbi, megosztó, de jellegzetes formavilágot is lecserélték, 2006-tól már igazán szép robogó lett a Scarabeóból. A küllemen túl más előrelépést is hozott az átrajzolt forma. Az ülés alatti tárolórekesz mérete megnőtt (főleg a 300-as esetében), így akár a hátsó doboz használata is elkerülhető. Persze csodát nem kell várni tőle, a motor legnagyobb előnyéül szolgáló 16" kerekek azért behatárolják a lehetőségeket.

A Piaggo-csoport megjelenése természetesen érintette az erőforrások kérdését is. A tesztben szereplő példányok is Piaggo blokkal szereltek, csakúgy, mint a többi családtag. A motorblokk esetében a legnagyobb darabszámban gyártott Piaggio motorról beszélünk, ezeket használják az Aprilia Atlantictól a Vespa GTS-ekig egyaránt. Ezek az egységek a robogógyártás robusztusabb vonalában készültek még, ezeknél a blokkoknál nem spóroltak a végletekig az anyagminőségekkel, és a kidolgozottságuk is dicséretes. Ennek köszönhetően egy kellően kiforrott konstrukcióról beszélünk ahhoz, hogy nagy drámára ne kelljen számítanunk az üzemeltetés során. Menetteljestmény terén egyébként jelentős eltéréssel nem kell számolnunk, hiszen a 250-es Scarabeo 244 cm3-es blokkja áll szemben a 300-as 278 cm3-es blokkjával, tehát a két modell közti különbség csupán 34 cm3. Meglepő lehet, de a 250-es egy hajszálnyival (0,4 kW) erősebb, viszont teljesítményét 750 fordulattal magasabban (8000 fordulat/perc) adja le. Nyomaték terén a 300-as kivitel 23 Nm-rel gazdálkodik, ez kettővel több mint amivel a 250-es rendelkezik. Érzetre természetesen a 300-as verzió a vehemensebb. Végsebességükben viszont nincs különbség, egyaránt 125 km/h. Megjegyzendő, hogy környezetvédelmi besorolásuk is azonos, mind a kettő Euro3-as motorral készült.

Az elmúlt mintegy tíz év bebizonyította és megerősítette a fent leírtakat, a Scarabeo 250-300 esetében gyári visszahívás nem volt, illetve az ismert hibák is kettő csoportra oszthatóak. Ami a konstrukciót érinti, az a néhány esetben előforduló, elektromos ülésnyitó hibája, de szerencsére a probléma megjelenésekor sem maradnak elzárva értékeink, kulcs segítségével vagy a kesztyűtartóból egy karral továbbra is nyitható marad az ülés. A Piaggo blokkok esetében rendeltetésszerű és folyamatos használatnál nincs probléma, gondok inkább a hosszabb állás vagy a helytelen téli tárolás következményeképpen fordulhatnak elő. Elsősorban a gumi alkatrészek, szimeringek tudják megszenvedni a ridegtartást. Vásárlást követően érdemes ezeket az alkatrészeket is átvizsgálni és prevencióból cserélni, ha az öregedés jeleit látjuk rajtuk. A vízpumpa szivárgása is csak hosszú állást követően fordulhat elő, ha ezt észleljük, érdemes rövidre zárni a dolgot, mielőtt felhízlalná magát a probléma. Ezeket a részeket leszámítva más meglepetésre nem kell számítanunk, fejtörést csak az előző tulajdonos trehánysága vagy az eladó galádsága okozhat számunkra. Nagyon sok motor érkezik ebben a kategóriában külföldről, ami nem baj, de sok esetben a hazaszállításkor megfiatalodnak a motorok és elfelejtik, hogy hány kilométert is tettek meg valójában addigi életük során. Ezért érdemes alaposan átvizsgálni, átvizsgáltatni a kiszemelt példányt egy hozzáértő szakemberrel és nem csak a kilométeróra állására hagyatkozni döntésünk meghozása során. Használatból eredő apróbb sérülések rendre találhatóak a motorokon, ezek azonban semmit sem vonnak le használati értékükből. Az esetlegesen eltüntetett, nagyobb baleset nyomaira utaló jeleket azért vegyük komolyan, ne kockáztassunk, inkább válasszunk másikat.

Az árak a 250-eseknél 400-450 ezer forint magasságában kezdődnek, míg a 2009 utáni 300-asok ára gyorsan átlépi az 500-550 ezer forintos határt. Kérdés, hogy megéri-e az apró teljesítménytöbblet és a fiatalabb életkor az árakban tapasztalható különbséget.

Arra a kérdésre, hogy megéri-e a matek, röviden az a válasz, hogy igen. Például egy Budapesttől 30-40 km-re lévő településről nagyjából fele összegből lehet egy jó robogóval bejutni, mint tehetnénk az autóval vagy tömegközlekedéssel. Ha ehhez hozzáadjuk az ingyenes parkolást, hamar rájövünk, egy-két szezon alatt megtérülhet beruházásunk, és legalább azzal telik az utazásra fordított időnk, amit a legjobban szeretünk, a motorozással.

Aki a cikk olvasását követően érzi magában a tettvágyat, de nem kíván ennyi pénzt áldozni a robogójára, tippként megemlítjük, hogy készült 200-as kivitel is a Scarabeóból, melynek szerényebb teljesítményéhez szerényebb árak is tartoznak, ott már 250 000 Ft-tól indulhat a vadászat.

Képek: archív