Sehová és mindenhová - Husqvarna 701 Supermoto és 701 Enduro

Ahogy az várható volt, a KTM 690-es blokkjával együtt a Husqvarna meglehetősen friss utcai modelljei, a 701 Supermoto és a 701 Enduro erőforrása is megújult 2017-re. Ez persze elsősorban az Euro4 életbelépése miatt történt, de ha már úgyis dolgozni kellett a blokkon, a normák megkívánta kötelezőn túl is belemélyedtek a munkába.


Számomra kicsit idegen közegben: aszfalton és közúton tesztelhettem a Husqvarna 701-es motorjait, egy supermotót és egy utcai túraenduró változatot.

A rövid bevezető tájékoztató során (lásd „Mi az új?") két dologra helyezték a hangsúlyt, az egyik a szigorú környezetvédelmi normák teljesítése ellenére elért teljesítménynövekedés, a másik pedig a kellemetlen vibrációk csökkentése. A dizájnerek is kiváló munkát végeztek, igen tetszetős megjelenés jellemzi az új motorokat.

Mi az új?
- 102,0 × 84,5 mm-ről 105 × 80 mm-re változott furat × löket arány

- 2,7 cm3-rel nagyobb lökettérfogat

- Megnövelt kompresszió

- 7 LE-vel nagyobb csúcsteljesítmény

- 3 Nm-rel nagyobb nyomaték

- 1000/min-mal szélesebb fordulatszám-tartomány

- Egy helyett két kiegyenlítő tengely

- 46-ról 50 mm-esre növelt pillangószelep átmérő

- Kisebb akkumulátor

- Új grafika

- 10 000 km-re nyújtott szervizperiódus

701 Supermoto

A Supermotót egy gokartpályán tesztelhettem, amely egy kicsit poros volt, ezért még a gumimelegítés után sem lehetett nagyon vagánykodni. Lassan szoktam össze a motorral, de egy kis korrigálás a guminyomással, és mindjárt javult a helyzet. A 701 SM tömege üzemanyag nélkül 145 kg, ezzel kihozták a maximumot (vagyis inkább a minimumot) a motorból, de ez nagyon messze van a komoly versenysúlytól. Erő, nyomaték van, de a dinamika hiányzott. A szűk kanyaros, rövid gokartpályán nem tudott a motor kibontakozni, annak ellenére, hogy a Husqvarna profizmusa a motor minden elemén érződik.

Egy óra motorozás után javult a helyzet, ahogy szoktam össze a motorral, egyre jobban élveztem vele a motorozást. Az biztos, hogy nem versenyzőknek szánják a 701-est, viszont örömmotorozásra nagyon is alkalmas. Akár egy versenypályára is ki lehet látogatni vele, igaz, pályacsúcsot nem fogunk dönteni.

701 Enduro

Egy évvel ezelőtt a Husqvarna a 701 Enduro modellt még a versenyendurókkal együtt mutatta be. Természetesen terepgumikkal és a lehető legjobban lekönnyítve. Akkor nem igazán értettem, mit keres az a motor a terepen. Az ereje is túl sok volt, ahogy a súlya is. A most tesztelt, 2017-es modell mindenféle csilivilivel felszerelt, ami a közúti forgalomhoz kell: rendszám, visszapillantó, index, ABS stb., viszont nincs rajta még egy minimális szélvédőplexi sem. Természetesen terepen csak zavarna, de egy hosszabb aszfaltos túrán nem jelentene hátrányt.

Tesztünk során aszfalton és földutakon is csapattunk. Városban nagyon tetszett az üléspozíció, kifejezetten élvezetes volt terelgetni a motort. Annyira, hogy teljesen elfelejtettem használni az indexeket, tükröket.

Ahogy kiértünk a városon kívülre, nagyobb tempónál a szembeszél már zavaró volt. Az igazság, hogy nem szívesen indulnék el vele egy 500 km-es túrára.

Földutakon újra magára talált a Husky, minden megerőltetés nélkül lehetett 80-100 km/h-s tempóban utazni.

Sokat gondolkoztam azon, hogy mire és hová való ez a motor. Nem sikerült megfejtenem, mert igazán sehová, de kicsit mindenhova. Aki egy vagány kinézetű, profi minőségű élménymotort keres, amit mindenhol tud használni, és nem akar csúcsokat döntögetni, az biztosan jó társra talál a Husqvarna 701-esekben.

Képek: Husqvarna