Lehetne jó is - Junak RS 125 szétszedése 15 000 km után

Örök dilemmára kerestük a választ legutóbbi tartóstesztmotorunkkal. Olcsó húsnak híg a leve, azaz szabad-e bedőlni a csábító árnak? A kínai‒lengyel származású 125-ösbe másfél év alatt 15 000 kilométert hajtottunk. Most kiderül, hogy pórul jár-e, aki enged a kísértésnek!





Két Junak RS 125-öst adnak egy - szintén a Távol-Keleten készülő - KTM Duke 125 áráért. A 690 000 forintos vételár kísértésbe ejtő, a motor ráadásul több mint korrekten néz ki. Modern forma, csinos műszerfal, látványos szín. Maga a konstrukció nem éppen modern, a jelenlegi környezetvédelmi szabályozásoknak már nem is felelne meg a karburátoros, léghűtéses egyhengeres. Az egyszerűség azonban sok szempontból előny, például a karbantartás során. Junak-szervizhálózat lényegében nincs, a forgalmazó általános motorszervizekkel szerződött le.

Az RS 125 gondoskodott róla, hogy a tesztnaplóban folyamatosan tudjunk írni róla. A sok apróság ellenére azonban az az igazság, hogy egyetlenegyszer sem hagyott minket az út szélén. Bár az akkumulátor lemerülése miatt kétszer is előfordult, hogy csak tolással tudtuk életre kelteni, de ez is könnyedén ment. Ettől eltekintve mindig megbízhatóan indult, még a téli mínuszokban is.

Idén tavasszal jött el az ideje, hogy kiderüljön, hogy bírta a motor belseje a használatot, így elvittük a MAMI Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola műhelyébe. Az ítélet megszületését némileg késleltette, hogy többszörös próbálkozásunk ellenére sem sikerült a gyári szerelési kézikönyvet beszereznünk hozzá. Emiatt mostani cikkünk nem tartalmazza az olvasóink által már megszokott mérési jegyzőkönyvet a beépítési méretekkel, illetve kopáshatárokkal. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem volt dolguk a MAMI-s oktatóknak, a Junak minden porcikáját alaposan megvizsgálták, és amit lehetett, meg is mértek, még ha megfelelő műszaki információ hiányában esetenként csak a tapasztalataikra hagyatkoztak a diagnosztika során.

Ez történt...
2019 km - Átvétel (frissen szervizelve)

2050 km - Hátsó sárvédő a kipufogótartó csavarján fennakadt

5000 km - Garanciális szerviz (olaj-csere, ellenőrzések, a lelazult karburátor bilincsek és szívócsonk csavarok rögzítése)

7800 km - Kiégett fényszóróizzó cseréje, láncfeszítés, akkumulátor utántöltése

8000 km - Garanciális szerviz (olaj-csere, ellenőrzések), honosítási eljárás

8600 km - Észak-magyarországi túra, Felsőzsolca (360 km), kuplungbowden csere, a hátsó abroncs veszti a nyomást

9300 km - Magyar túra (350 km) Karancs-Medves vidéke, MR 2016/8

11 000 km - Garanciális szerviz (olajcsere, ellenőrzések, hajtólánc (gyári helyett erősebb Regina) és első lánckerék cseréje, a hátsó dobfék fékpofáinak cseréje, hátsó lánckerék menesztőtárcsa cseréje, hátsó sárvédő elveszett csavarjának pótlása, abroncsok szelepeinek tisztítása

13 300 km - Zajok a hajtás felől, elkopott a lengővillán a gumi láncvezető

13 900 km - Kiégett fényszóróizzó cseréje

14 000 km - Garanciális szerviz (olaj-csere, ellenőrzések)

14 700 km - Meglazult a lengővilla végén a zárókupak

14 800 km - Magyar túra (250 km) Börzsöny, MR 2017/5

15 400 km - Szétszerelés

A külső szemrevételezés során a Junakot általánosan jó állapotúnak találtuk. A fényezés kifogástalan, nem karcos. Rozsdást csavart nem találunk sehol, az ülés nincs kiülve, párnázottsága feszes. Egy pici, kb. 1 cm-es szakadás még a teszt elején keletkezett a huzatán, de nem repedt tovább. A világítási és visszajelző berendezések megfelelően működnek, az első fényszórón azonban nyomott hagyott a beázás miatt felrobbant izzó, és a foncsor is megégett.

Az abroncsok még a gyári szerelésűek, profilmélységük megfelelő, még bő 50%-os az állapotuk. Az első és a hátsó felni ütése radiális és axiális irányban is megfelelő, a keréktengely ütése elöl 0,01, hátul 0,03 mm, ami szintén rendben van. A kerékcsapágyak jók, az első kerék beszerelésekor azonban valószínűleg hibát követtek el a szerelők, mert nem vették figyelembe a sebességjeladó szimeringjét és eldeformálták.

A vázon sérülésre és korrózióra utaló jegyeket nem találtunk, egyetlen rozsdás csavar sem bújt meg a motor burkolata alatt. A kormánycsapágy berágódott, ami a magyar utakon szinte normálisnak is mondható, sajnos. Az első és hátsó futómű hibátlan állapotú, a teleszkópszár nem görbe, a szimeringek por szárazak. Hátul a lengővillacsapágyak jók, kopás nem mérhető. A gyári láncot meglehetősen hamar le kellett cserélni, a beszerelt Regina lánc még sokáig ellátja feladatát. A lengővillára szerelt láncvezető gumi anyaga azonban nem volt megfelelő választás, hiába volt a lánc feszessége folyamatosan állítva, jelentős darabot fogyasztott el belőle.

A Junak fékeivel végig meg voltunk elégedve. A vizsgálat során kiderült, hogy a féktárcsa ütése limiten belüli, vastagsága megfelelő, enyhén hullámosra kopott. Elöl még a gyári szerelésű betétek vannak, ezek vastagsága is jó még. A fékcsövek épek, repedés, törés nem látható rajtuk, belsejük tiszta, lerakódásmentes. A főfékhengeren és a munkahengeren kopás nem mérhető, berágódás nem látható.

Az egyhengeres blokk szétszerelését mindenki izgalommal várta. A hengerfej és a szelepek viszonylatában semmilyen zárási problémát nem lehetett felfedezni, a szelepvezetők nem kopottak, és a szelepszárszimeringek is igen jó állapotban voltak. A sűrítési végnyomás 9,5:1. A vezérműtengely és a himbák kapcsolatai is sérülésmentesek, a vezérműtengely nem üt, nem kopott. A vezérműlánc-vezető azonban jelentősen elkopott, cseréje szükséges.

A hengerben még jól látható a gyári hónolás, rajta hibát, kopásnyomot nem találtunk. A henger és dugattyú között 0,08 mm az illesztési hézag. Enyhe ovalitás és hordósság mérhető. A dugattyún az olajáteresztő gyűrűrendszer körül erős olajégési nyomok láthatóak, de egy tisztítás itt elegendőnek bizonyult. A gyűrűméretek és -hézagok megfelelőek. A hengertalptömítésnél jelentősen szivárgott az olaj, ami az indítómotort és környékét erősen kente motorolajjal. Ezenfelül az önindító motor szimeringje is áteresztett, belül jelentős mennyiségű olaj volt. Nem szerencsés együttállás a kefeszikrázás és olaj párosítása.

A főtengely ütése nem mérhető, a hajtókar nem görbe, a főtengely és hajtókar csapágyai kopást nem mutattak, az illesztési hézagok limiten belüliek. A csapágyházakon nincs sérülés és a karterben sem található olajlerakódás, azonban a főtengelyszimering hibásan volt beszerelve.

A váltó szerkezete meglepően jó állapotú (hibátlan), nemhogy kopást, de még a használat nyomait is nehezen lehetett felfedezni. A kuplungszerkezetet vizsgálva a kopó- és fémlamellák nagyon jó állapotban voltak, a rugók hossza megfelelő, a kuplungkosár nem lóg, csupán némi beverődést lehetett rajta felfedezni, ami természetes kopás ilyen kilométer-intervallumnál, és semmilyen működési hibát nem eredményez. Viszont a szerelésénél a kuplunganya rögzítőlemeze elmozdult és végigszántotta a kuplungagy felületét. Itt említenénk meg még egy szerelési hibát: a fokozatjelző vezetékeit a lánckeréktakaró alá becsípték.

A Junak RS 125 könnyen kezelhető, fürge kis motor, melynek nagy erőssége, hogy 125-ösökhöz képest alulról is elfogadhatóan húz, jól használható középtartománnyal. Nem igényli a túlzott forgatást. Az sem mellékes, hogy a kilométerre számított üzemeltetési és karbantartási költsége (lásd a ... oldalon) rendkívül alacsony, így nemcsak a vételár, de a használat során jelentkező kiadások sem terhelik meg túlzottan a pénztárcát.

Cserélendő alkatrészek listája
- Tömítésgarnitúra

- Hengerfej csavaralátétek

- Fokozatkijelző

- Vezérműlánc feszítő

- Kuplunganya rögzítő lemez

- Centrifugál szűrő

- Főtengely végi olajszimering

- Kihajtás oldali szimering

- Indítómotor szimering

- Kilométer meghajtó szimering

- Kormánycsapágy

- Lengővilla láncvezető gumi

A típust sokan fenntartással kezelik kínai eredete miatt. A szétszedés során kiderült, hogy sajnos ez részben igaz is. A használatból eredő kopás minimális, de annál több a szakszerűtlen összeszerelésből eredő hiba. Összességében kijelenthető, hogy ha a kötelező 3000 kilométerenkénti szervizeket betartjuk, van bennünk kitartás, hogy a jelentkező gyermekbetegségen túltegyük magunkat, akkor a motor sokáig kiszolgálhat minket.

Képek: Égő Kata, Mező János, Topor Róbert