ÖRÖKIFJÚ - Yamaha MT-03 használt teszt

A Yamaha MT modellcsalád a motorgyártás történetének egyik, ha nem a legsokszínűbb társasága. Az első egyedek megjelenésekor joggal hihettük azt, hogy a Yamaha tesztel minket, figyeli, hogy hol a határ, meddig lehet elmenni a létező kategóriák határainak lerombolásában. Ilyen kor szülöttje az MT03.


Az MT-03 2006-os megjelenése előtt ment a spekulálgatás, hogy az 1700 cm3-es, V2 „chopper blokkos", kategóriátlan MT01-nek vajon milyen kis testvért szánnak. Sok pletyka repkedett a levegőben. Végül, bár első ránézésre nagyon eltérőnek tűnik, de valahol mégiscsak olyan lett, mint a bátyja. Egyedi és szinte behatárolhatatlan. Nem tiszta vérvonal, az biztos. Supermoto-roadster-naked is lehetett a képben megalkotásakor. Beszédes, hogy a gyáriak is roadster motard-nak emlegették. A pofás lámpamaszk, a blokk mellé elhelyezett hátsó rugóstag, a szemet gyönyörködtető alu lengővilla, valamint a csalós, kettőnek látszó, valójában egy nagy lapos design dobozkipufogó uralja a látványt. Formaterve egyébként annyira jól sikerült, hogy bár 2013-ig tartó gyártási ciklusa során még egy komolyabb ráncfelvarrást sem kapott, vonalai a mai napig frissnek hatnak. Az évek során elegendő volt a színekkel és a grafikával játszani.

A képeken picinek tűnő motoron magasabb emberek is kényelmesen elférnek. Az MT-tulajdonosok kifejezetten szeretik az alacsony üléspozíció mellé társított magas tank és közeli kormány párosát, mely jó érzetet és könnyű irányíthatóságot ad számukra. Emellett a motor eleje felé viszi el a súlypontot, ami a tervezők eredeti szándéka is volt. Gyárilag a motor súlyának 52%-a terheli az első tengelyt. Nagyobb súlyú motorosok feszegethetik az FZ6-tól (Fazer) örökölt teleszkópok határait, melynek csak az egyik szára állítható. A szintén Fazertől érkező fékek működésére viszont nincsen panasz, ha mai szemmel nézve kiemelkedőt nem is nyújtanak, feladatukat tökéletesen ellátják.

A motor megítélésében és hírhedt megbízhatóságában komoly szerepet játszik a vízhűtéses, egyhengeres, 660 cm3-es blokk, mely az XT660-ból származik. Ha továbbhaladunk a családfán, akkor hamar eljutunk a valós szellemi elődhöz, a legendás XT500-hoz. Az elmúlt picivel több mint tíz év bebizonyította, hogy nem volt alaptalan az MT03-ba vetett bizalom. Igazán megbízható és kiforrott konstrukcióról van szó. A megjelenését követő első időszakban két apró hiba miatt volt elrendelve gyári visszahívás, ettől eltekintve nyugodtan teltek az évek az MT nyergében.

Az első probléma a kábelkorbács egyik kötegelésénél merült fel, ahol víz juthatott a kábelek közé. Ezt egy apró rész kivágásával orvosolták. Nem volt szükség a kábelkorbács cseréjére. A másik probléma a TPS szenzorral (gázállásszenzor) adódott. A téves jelek alapján előfordult, hogy a motor a kelleténél több naftát kapott, a keverék pedig túldúsult. Ez érezhető is volt, illetve a hiba a kipufogók által „összeköpködött" rendszámtábla alapján is azonosítható, felismerhető volt. Ezek a hibák, köszönhetően a gyors felismerésnek és javításnak, kevés példányt érintettek, felbukkanásukra manapság már nem kell számítani.

Érdekes sztori az MT03-mal kapcsolatban a gyújtáselektronika hangolása, ami kezdetben igen agresszív volt. A jelenség minden gázálláson érezhető volt, a gázkar felől érkező parancsokat egy-egy heves rántással nyugtázta a rendszer. Majd jött egy frissítés, melynek az eredetinél lényegesen finomabb beállítás lett az eredménye. Ennek valószínűsíthető oka, hogy a szintén az XT660 blokkot kapó Aprilia Pegasóban sokkal lágyabb gázreakciókkal találkozhatott minden motoros, tesztelő. Ezek után fogalmazódhatott meg az igény a beavatkozásra.

Természetesen azért csodák nincsenek, a „megölhetetlen" jelzővel illetett elődtől függetlenül sem szabad elhanyagolni motorunkat. A nem időben elvégzett olajcsere vagy a nem megfelelő olajszint komolyan tudja veszélyeztetni motorunk, elsősorban a főtengelyének életét. Ezek nem bonyolult dolgok, megéri figyelni és megelőzni az esetleges bajt! „A szelepeket ellenőrizni kell és nem állítani!" - hangzott el az előző mondat a tapasztalt, sok Mt-t látott szerelő szájából. Természetesen ettől a tapasztalattól függetlenül ezt sem szabad félvállról venni!

A motor tervezőit sok dicséret illeti, azonban a tulajdonosok felemlegetik felmenőiket is, amint az akkumulátor töltése, cseréje a feladat. Ehhez ugyanis nem elég az ülést levenni, bizony a tanknak is mennie kell... Ha egyszer eljön ennek az ideje, érdemes rögtön az akkutól egy csatlakozót kivezetni, hogy legalább a töltések alkalmával megspórolható legyen a műtét.

Jelenleg, az idehaza eladó, nagyjából 10-15 példány ára 800 ezer és 1,3 millió forint között mozog. Akinek sokat kell mozognia városban és ehhez egy hegyes villaszögű, élénk partnert keres, nem üzemórás célszerszám személyében, annak érdemes lehet átfutni a hirdetéseket. A készlet és a lehetőségek korlátozottak, ugyanis az MT03 utódja már teljesen más utakon jár... Szerencsére a hét év alatt legyártott példányok szép kilátásokkal rendelkeznek, így még sokáig lehetnek a használtpiac és a forgalom résztvevői!

Képek: Yamaha