Versenymotor-tervezés dióhéjban, 2. rész

Az előző részt olvasva (Motorrevü 2017/5-ös szám) el tudják képzelni, hogyan érezzük magunkat a tervezés újrakezdésénél. Ekkor megközelítőleg 14 hónapra voltunk az indulástól, így kénytelenek voltunk gatyába rázni magunkat ahhoz, hogy időben elkészüljünk a 2016-os Motostudentre.





Az előző részt olvasva el tudják képzelni, hogyan érezzük magunkat a tervezés újrakezdésénél. Ekkor megközelítőleg 14 hónapra voltunk az indulástól, így kénytelenek voltunk gatyába rázni magunkat ahhoz, hogy időben elkészüljünk a 2016-os Motostudentre.

Csak nagy vonalakban
Egy ilyen sok változóval rendelkező tervezésnél fontos tisztáznunk, hogy mit választunk fixnek és mit hagyunk a „levegőben lógni". Első elgondolásra könnyűnek tűnhet, hogy kőbe véssünk alapvető dolgokat, mint pl. a motor fő méreteit (tengelytáv, villaszög) vagy a blokk beépítésének pozícióját. Szerencsénknek és az internet végtelen tárházának köszönhetően az optimális tengelytávra (1210 +/‒ 35 mm), villaszögre (23,5 fok) vonatkozó információk egy Moto3-as kaliberű motorhoz nem elérhetetlenek. A blokk helyzetének meghatározása már annál inkább. A hétköznapokban ritkán találkozunk ilyen problémával. Akik voltak már pályán, azok közül kevesen mondanák, hogy nem próbálták ki más tengelytávval vagy villaszöggel a motorjukat. De még ha komolyabb műszaki problémánk is akad a vassal, akkor is csak kiszereljük a blokkot, megjavítjuk, majd mehet vissza a helyére. Helyére? De hát motorunk sincsen! Szóval itt kezdődik az agyalás.

Talán ez volt a tervezés során az egyik legnagyobb vitatéma, hogy hogyan is legyen beépítve a motor. Természetesen mindenki másra esküdött. Plusz nehezítette a dolgunkat, hogy nem kifejezetten versenygépbe született a Honda CBR250R (egyhengeres, négyütemű, 250 cm3) blokkja. Sem méreteit, súlyát, de még a felfogatási pontjait tekintve sem. Ráadás volt még, hogy a szervezők szerint a gyári beépítési szög 20 fokos, amíg az általunk gyári motoron mért szög ~26 fokos volt.

Ahogy vettük a variációkat, forgattuk képzeletben a blokkot, úgy változott a kipufogórendszer, vízhűtő, szívórendszer, váz, valamint a hátsó futómű lehetséges elrendezése. Ha egy kicsit párhuzamot vonok a hétköznapokkal, akkor arra tudok gondolni, amikor valaki építkezni készül. Éppen a terveken dolgozik, közben viszont a kedvese már nyugtalan, mert nem kapott választ arra, hogy a cipői hova fognak kerülni. Nehéz lenne megmondani ugye. És sajnos, ahogyan ő se, úgy a motor tervezésénél se kap minden kérdés választ.

A blokk beépítési szögének a megválasztásában benne volt, hogy csak a gyártás végső stádiumánál jön elő valami. Valami, amit pluszba kell beszerelni, aminek már nem lesz hely és csak nagyon körülményesen lehet megoldani. Természetesen a kivétel erősíti a szabályt. A következő motorunk tervénél részletesebb 3D-modellt tervezünk készíteni, azaz a főbb alkatrészek bemodellezésén túl egészen a részletekig kidolgozzuk azt. Elkerülve az apró, de annál bosszantóbb kellemetlenségeket.

Valóban elkezdted? És követelményrendszered van?
Egy célratörő konstrukciónak a tudatos tervezés az alapja. Elengedhetetlen, hogy már a tervezés elején úgymond „mankót" készítsünk magunknak. Ez pedig a követelményrendszerünk lesz, amit kezdésképpen meghatározunk úgy egészében a motorunkra, majd ahogyan haladunk tovább és tovább a kisebb részegységekre is, végül pedig az egyes alkatrészekre is. Mint egyfajta hierarchia, a követelményrendszerek hierarchiája. A legelső, legfőbb befolyásolja a részegységekét, az pedig az alkatrészekét. Na persze csak olyat tegyünk bele, amibe biztosak vagyunk. A mi esetünkben olyanok kerültek bele első soron, mint pl. a pilóta épsége a legfontosabb, megbízhatóság, innováció, súlycsökkentés, szerelhetőség. Vannak esetek, amikor ezek egyszerre nem teljesülnek, ezért fontos, hogy a követelményrendszernél súlyozva legyenek a pontok. Például ha két ötletünk van egy adott probléma megoldására. Az egyik esetben nagyon jó a szerelhetősége, a másik viszont megbízhatóbb, akkor mi az utóbbit választjuk. De ez nem szentírás, és mi se tartottuk be mindig. Volt, hogy a mérnöki kíváncsiság elcsábított más irányba (pl. súlycsökkentés). Ettől és az ilyenektől függetlenül a következő motorunknál is lesz követelményrendszerünk. Sőt, még jobban odafigyelünk rá, mint a mostaninál.

Folytatás: A következő részben a hasznos infók mellett végre megmutatjuk a végső 3D-s képeket is a motorról.

Képek: Tímári Attila