Még egy ötös

Nick Sanders tippjei hardcore túrázóknak, 2. rész





Előző lapszámunkban a világ egyik legnagyobb túrázójaként ismert Nick Sanders első öt tippjét vettük végig. Ezekből többek között kiderült, hogy a földet számtalanszor körbemotorozott, 58 éves kalandor szerint például teljesen fölösleges magunkkal vinni alsónadrágokat, inkább kerékpáros gatyát hordjunk a ruha alatt, illetve, hogy ágyban csak akkor hajtsuk álomra a fejünket, ha tényleg hullafáradtak vagyunk. Az utazás túlnyomó részében inkább négyóránkénti 15 perces tankra borulásokkal éljük túl a napokat, mert úgy sokkal gyorsabbak leszünk. Most következzen a második öt tipp, amelyekben mások mellett szó lesz arról, hogy Nick szerint milyen az ideális túramotor, hogy mire számítsunk, ha napi 18‒24 órát töltünk érdemi pihenés nélkül a nyeregben, valamint, hogy milyen veszélyek leselkedhetnek ránk egy-egy durvább vidéken.


6. Ugrálnak és placsannak

Egy adott ország őshonos állatfajainak ismerete kulcsfontosságú, sőt életet menthet.

„A birka például mindig arra megy, amerre a feje áll - tehát, ha nem feléd néz, akkor annak ellenére sem fog eléd botorkálni, ha az út szélén ácsorog és a testhelyzete erre utal."

„A kecskékkel is hasonló a helyzet. A kutyák viszont problémásabbak. Az ebek nemcsak kirohanhatnak az útra, de néha még üldözőbe is vesznek."

„Volt olyan, amikor mellettem a mezőn egy rakás emu bukkant fel, egy darabig velem párhuzamosan haladtak, majd hirtelen 90 fokos kanyart vettek és elkezdtek keresztbe rohanni előttem" - emlékszik vissza Nick.

„Tudtam, hogy össze fogunk ütközni - ami ezeknél a magas állatoknál olyan érzés, mint lefejelni egy kókuszdiót ‒, én mégsem lassítottam, hanem kerestem a rést köztük és gyorsítottam."

„Néha ez a jó választás - nem pánikszerűen belemarkolsz a fékbe, hanem megpróbálsz kiutat találni a szorult helyzetből."

7. Minél kisebb, annál jobb

Teljesen hibás gondolat azt hinni, hogy a legújabb, nagyköbcentis túraenduróra van szükséged ahhoz, hogy elindulj életre szóló utazásodra.

„Ezek a méretes kalandmotorok messze túl nehezek és az 1200 köbcentiméter is feleslegesen sok" - mondja Nick.

„Felpakolt állapotban akkora a tömegük, hogy a legtöbb sofőr komoly bajba kerül, ha az oldaláról fel kell állítania, ráadásul a puha talajon való motorozás sem éppen könnyű feladat velük."

„Egy 700-as vagy 800-as gép több mint elegendő a világ körüli kalandhoz, és azt hiszem, erre a gyártók is kezdenek ráérezni. A nagy modellek mellett sorra jelennek meg a közepesek."

„Személyes tapasztalatom a Triumph Daytona 900, amivel 1996-ban az első földkerülési rekordot felállítottam (31 nap alatt körbeértem). 249 kg-ot nyomott, így aztán a felállítgatás egy idő után kegyetlenül nehéz munka volt."

„Mire Dél-Afrikába értem, már annyira elkészültem az erőmmel, hogy a helyiek segítsége nélkül egy-egy esés után bizony képtelen lettem volna folytatni az utam."

„Ellenpéldaként pedig itt a Yamaha XT660-as, aminek nyergében kétszer is eljutottam Timbuktuig. Persze az csak egyhengeres, amivel nehéz megbarátkozni, de cserébe mindössze 170 kg."

„A kedvenc motorom, a 2005-ös Yamaha YZF-R1 is csak 171 kg. Olyan könnyű felállítani, hogy az már szinte öröm."

8. Légy felkészült

Minél többet tervezel, annál jobban átszellemülsz és annál biztosabb a sikered.

„A földet úgy is körbejárhatod, hogy közben nem éred el az igazi célod" - mondja Nick.

„Én is követtem el hibákat. Volt, amikor a ruhával kapcsolatban hibáztam, mert a speciálisan nekem gyártott bőrszerkóról csak akkor derült ki, hogy magába szívja a nedvességet, mint a szivacs, amikor már éppen észak‒dél irányba szeltem át az amerikai kontinenst."

„Máskor az előzetes ütemtervemet borítottam fel csúnyán. Volt, hogy nem keltem fel a tervezett időben és ezzel el is úszott az egész napom."

„Utolérni magadat a lehetetlennel egyenlő!"

„A saját káromon megtanultam, hogy mindig ragaszkodni kell a tervhez, figyelni kell, a precizitás a siker kulcsa."

9. A zóna

A cél itt az utolsó csepp energia kiaknázása.

„A kormány és a nyereg között egyensúlyozva az ember hamar rátalál a pozícióra, amelyben szinte lebeg a motor felett és akármeddig képes elmotorozni.

„Biztos mindenkivel előfordult már, hogy úgy tett meg 20 km-t, hogy nem is emlékezett rá. Csak egy bizonyos idő után kapott észbe, és azon gondolkodott, vajon miként került oda?"

„Ez egy pszichikai folyamat része, melynek során kikapcsolsz. Hosszú motorozások során sokszor előfordul."

„Időről időre megébredsz, és olyankor méred fel, hogy hol is vagy."

„Amikor magadhoz térsz, gyorsan leellenőrzöd a motorod is. Ránézel a műszerekre, figyeled a rezgéseket: nem üt-e a valamelyik kerék, a guminyomások rendben vannak-e - egy idő után ezekhez már nem kell leszállni a nyeregből."

„Majd megkérdezed magadtól, hogy visszatérhetsz-e a pihenéshez. Ezzel újra kívül kerülsz a zónádon. Ilyen állapotban hiába tűnik úgy, mintha motoroznál, valójában közelebb vagy az alváshoz."

„Bizarrnak hangzik, de igazából ez történik, ha egy nap komolyabb pihenés nélkül motorozol 18‒24 órát."

10. Veszély és veszély!

A kiszámíthatatlan szituációkra, mint amikor fegyvert fognak rád és túszul ejtenek, természetesen nem lehet felkészülni, de amit tudunk, tegyünk meg, és persze feltétlenül kerüljük az úgynevezett hotspotokat.

„Volt idő, amikor például nem motorozhattál keresztül Amerika középső szakaszán, mert Nicaragua és El Salvador között éppen problémás volt a helyzet. Most viszont teljesen biztonságos mindkét ország - ugyanúgy, mint Nyugat-Szahara Marokkó déli részén."

„Természetesen Szíria most egy no-go zóna, és a Nílus völgye is kerülendő, de igazából sohasem tudhatod, hogy hol csöppensz bele valami borzalomba."

„Az én expedícióvezetőmet egyszer elrabolta a helyi drogkartell Mexikóban. Nagyon komoly szituáció volt, de szerencsére egy nap után elengedték."

„Tulajdonképpen megkötözve kitették egy kietlen területen. Szerencsére sikerült kiszabadítania saját magát és eljutott az első főútig, ahonnan stoppal a legközelebbi rendőrőrs volt a cél.

„Ha lett volna amerikai útlevele, valószínűleg megölték volna."

„A drogkartell egyébként elvette a vadonatúj Ford Rangerünket, ami egymaga nagyjából 20 000 dollárt ért, és két motort, köztük egy új KTM Adventure-t."

„Mi ott hibáztunk, hogy rossz időpontban mentünk rossz helyre."

„Célszerű tehát mindig előre tájékozódni, hogy milyen helyre megyünk, és mik a lehetséges kockázatok."

„És semmiképpen ne hagyatkozz csak a GPS-re - használd a klasszikus papír térképpel együtt. A műholdas navigáció nagyon hasznos a városokban, de néha jobb megállni és megkérdezni egy barátságos helyit, aki valószínű jobban tudja, merre biztonságosabb. A »Persze, nem probléma« kezdetű mondatok pedig amúgy is jólesnek az embernek és sok önbizalmat adnak."

Képek: Nick Sanders és Oscar Kornyei