Aki mer, az nyer!

Az új motorkerékpárokéhoz képest a használtak piaca egészséges ütemben fejlődik. A kínálat egyre tetemesebb és mind több modellből látunk megvételre érdemes darabokat. A behozatali számokat elemző korábbi cikkünk folytatásaként most magához a vásárláshoz adunk tanácsokat.





Sokan már csak hunyorítva merik megnézni az új motorkerékpárok árcéduláit. Némelyik izgalmasabb, vágyottabb típusért jobb felszereltségű családi autó is kapható, ami igencsak megnehezíti a vásárlást. Mit tehet ilyenkor az egyszeri motoros? Vagy évekig kuporgat és álmodozik, mire végül kigördítheti a szalonból régóta kinézett szerelmét, vagy egy nagyobb sóhajtás mellett elengedi a zsír új járgány gondolatát, és fejest ugrik a használtpiacba. Azt kell hogy mondjuk, az utóbbi a gyakoribb eset. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az előző lapszámunkban alaposan kitárgyalt forgalomba helyezési statisztika, melyből többek között kiderült, hogy tavaly háromszor annyi használt motor érkezett hazánkba, mint új.
Kínálatból tehát nincs hiány. Azonban ebben az esetben sincs egyszerű dolga a vásárlónak, aki szeretne jó áron, jó állapotú motort hazavinni. A következőkben összeszedtük a legfontosabb tanácsainkat, amelyek egyrészt támpontot nyújthatnak a vétel előtt állóknak, másrészt maguk az eladók is okulhatnak belőlük. Igyekszünk kitérni az alapvető megfontolásoktól kezdve a nagyobb buktatókig mindenre. Külön keretesünkben pedig ahhoz is megpróbálunk támpontot adni, hogy egy-egy hirdető felhívásakor mikre érdemes mindenképpen rákérdezni a telefonban. Vágjunk is bele!

KERESKEDŐ VAGY MAGÁNSZEMÉLY
Mindkettőnek megvannak az előnyei és a hátrányai egyaránt. Ami biztos, hogy magánszemély esetében igen jó esélyünk van feltérképezni magát az eladót, ami kulcsfontosságú a jármű előéletének megismerése szempontjából. Látjuk, kié, látjuk, hol tartotta, és persze könnyen feltehetjük extra kérdéseinket is. Egy kereskedésben viszont ezekre általában nincs esélyünk. Helyette „kapjuk, amit látunk" alapon körbejárhatjuk, körbetapogathatjuk, kipróbálhatjuk, aztán ha tetszett, kifizetjük. A kereskedések zömében ugyanakkor a papírozási terheket leveszik a vállunkról. Az ilyen helyeken általában megvan a megfelelő gyakorlat és apparátus az átírás gyors és zökkenőmentes végigzongorázásához. Jó esetben a vevőnek csak egy-két órát kell várnia és névre írva, frissen megkötött biztosítással gurulhat haza új kedvencével.

Legyünk képben

Általános igazságaink közül az első, hogy nem csak akkor érdemes nézegetni a használtpiacot, ha már minden összeállt a vásárláshoz, és igazából csak ki kellene szúrni a nekünk tetsző motort. Érdemes néha-néha átpörgetni kedvenceinket, eljátszani a gondolattal, hogy éppen mit vennénk, ezáltal folyamatosan képben maradunk az árakkal és rögtön fel fog tűni, ha valami tényleg jó ajánlat ugrik elénk. Ugyanakkor nem szabad átesni a ló túlsó oldalára sem. Komolyabban inkább csak akkor mélyüljünk el a keresésben, ha valóban konkrétak a szándékaink.
Az első és leggyakoribb kérdés, hogy itthonról vásároljunk, vagy külföldről hozzunk motort. Sajnos egyértelmű válasz erre nem létezik. Ezt mindig az adott helyzet dönti el. Azt viszont nem árt tudni, hogy elsőre, rutin nélkül, kvázi vakon kimenni egy-egy hirdetésre, borítékolható bukás. A tetemes utazási és időköltségek mellett a nehézkes kommunikáció és az olyan behozatali bonyodalmak, mint például a kétnyelvű, az aláírás helyszínét is rögzítő adásvételi szerződés, vagy a vám és a regisztrációs adó megfizetése, roppantul megkeseríthetik az életünket. Így aztán inkább azt javasoljuk, hogy csak akkor lépjék át a határt, ha tényleg egy Magyarországon beszerezhetetlen egzotikumra vetettek szemet. A legtöbb modellből nálunk is található megfontolandó darab, és itt legalább közös nyelvet beszélünk, kisebbek a távolságok és a papírozás is nagyságrendekkel egyszerűbb. Persze az első örömteli motorozásig vezető út azért az anyaföldön sem rövid.


Előzetes tennivalók
Ha webes keresőket sikerült addig paramétereznünk, amíg a találati listák csak néhány 10, maximum 50 példányt jelenítenek meg, akkor nekiállhatunk egyesével végigrágni őket. A cél, hogy virtuális kalapunkban 5 hirdetésnél ne maradjon több. Ezekbe aztán nyakig ássuk bele magunkat!
Ahogyan manapság már tulajdonképpen nem is munkahelyet választunk, hanem főnököt, úgy a motoroknál is kiemelten fontos számba venni, hogy milyen az alkatrész-ellátottság és van-e hozzá elérhető távolságon belül szerelő. Jó ötlet továbbá futni egy kört a gyártó- vagy típusspecifikus klubok weboldalain, fórumain, illetve az újabban egyre elterjedtebb közösségimédia-csoportokban is. Az ilyen csatornákon általában könnyen kaphatunk pluszinformációt az ismertebb hibákról, illetve egy-egy különlegesebb modell esetében az sem kizárt, hogy magát a kiszemelt példányt is ismerik. Ha pedig már a nyomozáson túl vagyunk, készüljünk fel alaposan magára az első telefonhívásra is. Tárcsázás előtt jegyzeteljük ki a legfontosabb paramétereket, és több más fontos információ mellett (lásd keretesünket) kérdezzünk direktben rá ezekre is az eladónál.

Kerülendő esetek
A használt motor lutri, ez nem vita. Akármennyire is alaposak vagyunk, akármilyen megbízható szakember vagy szerelő kísér el minket, akkor is előjöhet olyan probléma, amit képtelenség észrevenni. A potenciális gondok közül azonban igen sokat kiszűrhetünk, ha odafigyelünk néhány alapvető dologra.
A rendszám nélküli hirdetés például kapásból aggályos. Elméletben az a cél, hogy a megvett motort lehetőleg azonnal munkára fogjuk. Ehhez pedig a legjobb, ha napi használatban volt, ami nehezen jön össze hatósági jelzés nélkül. Az se jó, ha a rendszám egyértelműen fiatalabb, mint maga a motor. Ilyenkor esélyes, hogy használtan érkezett az országba, vagy valamilyen okból kifolyólag jóval később került forgalomba, ami nehezebben leinformálható előéletet jelent.
A szervizkönyv szintén sarkos kérdés. Egy öregebb motornál még azt mondjuk, elfogadható, ha már nincs meg, de tízévesnél fiatalabbhoz illene felmutatni, lehetőleg az első néhány évben pecsételt, alkatrészszámlákkal kiegészített dokumentumot. Persze előfordul, hogy egy általános műhelyben vagy odahaza karbantartott motor jobb állapotú, mint a márkaszervizes, de ennek kiderítése szintén nem könnyű feladat.
Ugyancsak méretes gondot vehetünk a nyakunkba, ha törzskönyv nélküli járgányra vetettünk szemet. Utóbbi hiánya nem zárja ki az üzlet megkötését, de mindenképpen egy pluszcsavart jelent az adminisztrációban, ami sose jön jól. Szintén idetartozik, hogy a törzskönyvekhez mellékelt adásvételi szerződés általában már nem érvényes az eladáskor. Jobban tesszük, ha papír-írószer boltból beszerezzük a legfrissebb, indigós változatot.
Végezetül pedig magukat a számokat is kötelező ellenőrizni. Mivel igen ritka, hogy érvényes eredetiségvizsgával kínálnak eladásra motort, plusz még az sem garancia semmire, inkább menjünk biztosra, vegyük saját kézbe az ügyet és nézzük végig az alvázba és a motorblokkba beütött jeleket.

A tesztkör
Amikor eljutottunk odáig, hogy lefutottuk a kötelező köröket, leszűkítettük néhányra a szóba jöhető hirdetéseket és lefixáltuk a megnézés helyét, időpontját, valamint az eladó lelkére kötöttük, hogy ne indítsa be előzetesen a motort, mert az első, ténylegesen hidegindításra is kíváncsiak vagyunk, akkor nincs más dolgunk, mint az előbb már említett szakértő/szerelő ismerőssel együtt pontosan megérkezni.
Térjünk egyből a tárgyra, és miközben oldjuk a hangulatot néhány bevezető kérdéssel, kezdjük el végigtapogatni a blokkot, a hűtőrendszer csöveit (már, ha van), hogy tényleg hideg-e az erőforrás. Közben pedig nyugodtan kérdezzük újra végig a legfontosabb paramétereket, ezeket sosem árt többször átvenni. Ellenőrizzük le a motorolajszintet, a lánc, a fékpofák, a gumik és a kormány állapotát. Amelyik motoron ezek sincsenek rendben, ott a többi részletben fölösleges is reménykedni.
Ha semmi nagyon kirívót nem találtunk, akkor mindenképpen jöjjön egy tesztkör. Ennek során nem az a kulcsfontosságú, hogy mennyivel megy a motor, hanem az, hogy minden funkciója jól, megfelelően működjön: az összes sebességi fokozat kapcsolható és kapcsolva is marad úgy gyorsítás, mint motorfékezés közben, a fékek egyenletesen fognak és megfelelően adagolhatók, a kormány könnyen mozgatható, sehol nem akad, a lámpák, irányjelzők működnek. Még egy erős, sportos modell esetében is normális, maximum indokoltan agresszív kipróbálást javaslunk. Valószínű ugyanis, hogy a motorhoz erős érzelmi szálak kötik az aktuális tulajdonost, aki bizonyosan nem nézi jó szemmel, ha valaki túlságosan gyilkolja szeretett masináját. Az ilyesmi alááshatja az amúgy is felszínes kapcsolatot, amitől még nehezebb lesz alkudni.

MIT KÉRDEZZÜNK A TELEFONBAN?
Kevés pénz, kevés kérdés - ha egy motor nagyon olcsó, akkor nem érdemes túlzottan sokat faggatózni. Ha viszont sokat kérnek érte, akkor nyugodtan kérdezzünk rá minél több részletre.

• Tulajdonos vagy kereskedő kínálja?
• Ha tulajdonos, akkor mikor vásárolta, és jellemzően mire használta?
• Miért válna meg tőle?
• Mi a rendszáma? Mi az alvázszáma? (adatok lekérdezéséhez szükséges)
• Mikori gyártású, mikor helyezték forgalomba?
• Milyen sérülései vannak?
• Ha voltak, mennyire súlyosak?
• Van-e dokumentáció a javításról?
• Mik voltak az utolsó elvégzett szervizek?
• Van-e szervizkönyv?
• Gumiabroncsok típusa, állapota?
• Független szervizben átvizsgáltatható-e a motor? (csak drágább motoroknál indokolt)

Alkudni kötelező
A hirdetők legjelentősebb hányada alapból úgy kalkulál, hogy 10 százalék körül engedni fog az árból. Na, persze nem ok nélkül. A csökkentés eléréséhez valódi, az előzetes beszélgetések során és a hirdetés leírásából ki nem derült hibákra kell rámutatni. A cél érdekében érdemes azt is felvázolni, hogy az a bizonyos kisebb összeg a maximum, amit ki tudunk fizetni. Közben pedig végig kötelező a pókerarc. Ha az eladó megsejti, hogy igazából mennyire tetszik nekünk a portéka, valószínűleg kétszer is meggondolja, hogy egyetlen forintot is elengedjen a vételárból.


Képek: archív