Érzelmi szikra

A Kumpan elektromos robogói kifejezetten csinosak. Retró hangulatú fényezésükkel külsőre megtévesztően hasonlítanak hagyományos, belső égésű társaikra. A német gyártó modelljei végre megérkeztek Magyarországra, és mi gyorsan ki is próbáltuk őket.





Míg az elektromos autók mostanra a mindennapi utcakép szerves részeivé váltak, addig az e-robogózás gyerekcipőben jár hazánkban. Időről időre ugyan felbukkan egy kicsi, cuki elektromos robogó - a Florenz Classicot és a Tomos E-lite-ot mi is teszteltük -, legtöbbjük esetében azonban a hatótávolság igencsak korlátozott, így csak komoly kompromisszumokkal voltak használhatóak. Már csak ezért is nagy izgalommal vártuk a Kumpan robogók tesztjét. Egyszerre mindjárt két robogót, a kisebb, finomabb, nőiesebb megjelenésű 1953-at, és a ránézésre is nagyobbnak, kényelmesebbnek tűnő 1954L típust is kipróbáltuk. Végül is az alaptechnika mindkettőben azonos, és a teljesítménybeli aprócska eltérés ellenére mindkettő a segédmotoros kerékpár kategóriába esik, azaz AM és B kategóriás jogosítvánnyal is vezethető.


2009 óta készülnek a Kumpan Elekctric e-robogói a németországi Remagen városában. Kezdjük is mindjárt legnagyobb erősségükkel! LiFePO4 akkumulátoraikkal a jelenlegi legmodernebb vonalat viszik. Tovább árnyalja a képet, hogy ez nem egy vaskos, nagy akkucsomag, hanem három, egymástól különválasztható, kivehető, külön-külön is tölthető vagy akár cserélhető egységet jelent, amit az LG szállít. A három akksival együtt pedig már élhető, 120-150 km-es távra képes a robogó. Az alapfelszereltségbe ugyan csak egy tartozik, így minden további elemért extra 325 000 Ft-ot kell még leszurkolni.
Az átlagos töltési idő normál háztartási konnektorról 3 óra akkumulátoronként. A töltés történhet úgy is, hogy az akkupakkok benne vannak a robogóban és az ülés előtti-alatti csatlakozót használjuk. De az akksikat könnyedén kiemelhetjük a rekeszből, és jó fogású fülük vagy vállszíj segítségével bevihetjük őket a lakásba, a munkahelyünkre, és önállóan is tölthetőek. Ezek az akkumulátorok meglepően könnyűek (10 kg), senkinek nem okoz nehézséget megemelni, vagy akár több emelet magasságba felvinni.


A robogó hajtásáról szénkefe nélküli kerékagymotor gondoskodik. A forgómozgás ott keletkezik, ahol azt fel is használja a robogó, ez pedig szükségtelenné teszi az erőátvitelhez a szíj vagy lánc közbeiktatását. A kisebbik, 1953-as modellben 2,5 kW a névleges teljesítménye, ami 52 km/h-ra képes gyorsítani az alig 100 kilós testet, a nagyobbikat 2,8 kW-ja akár 60 km/h-val is repítheti, azaz a kategória által engedélyezett 45 km/h-t elérni nem kihívás, sőt időnként még velük is figyelni kell, hogy a sebességkorlátozást ne lépjük túl. A végsebesség ugyanakkor mégiscsak korlátozza használhatóságát, de ez nem a Kumpan, sokkal inkább a kategória hátránya. Az első métereken kifejezetten kiugrik a lámpánál várakozók közül, de ez az előny rövid ideig tart. Azonban van egy titkos fegyvere, a jobb kormányszarvon található kétállású kapcsoló. Ezzel aktiválható a Boost funkció, amellyel 10 másodpercre 40%-kal megemeli a csúcsteljesítményt, ami például emelkedőn felfelé lehet hasznos. Ugyanez a kapcsoló aktiválja a sebességtartó automatikát. Ilyen funkciót ritkán látni kicsi városi járműveken, persze a városi forgalomban - ahol igazán otthon van a Kumpan - nincs sok értelme, de ha valaki mégis hosszabb túrára vetemedne, akkor ez is fokozza kényelmét. Hatótávolsága ugyan lazán engedné, hogy agglomerációból való ingázásra használjuk, de azok a járművek, amelyek hivatalosan nem mehetnek 45 km/h-nál többet, a magyar utakon életveszélyesek a településhatáron kívül.
Belvárosi, kisvárosi használatra azonban tökéletesek. Könnyedén és lazán manőverezhetőek 10-es (illetve 12-es) kerekeikkel, minden szorult helyzetből ki lehet velük menekülni. A rugózás inkább kemény, mint lágyan ringató, sőt, ha nem vagyunk elég előrelátóak, bizony előfordul, hogy a rossz úton egyszer-egyszer be is koppan. Az 1954-es lényegesen kényelmesebb ilyen téren, egyben felépítése is jóval magasabb. Külön kitérnék az ülésekre. Mindkettő gyönyörű munka, az anyagválasztástól kezdve a varráson és a kéderen át a hímzésig kifejezetten exkluzív kialakítású. Az 1953-asé egyértelműen egyszemélyes, míg a nagyobb testvéren elvileg két ember is kényelmesen elfér. Sajnos a kategóriabesorolás - segédmotor-kerékpár - ezt nem engedi.
A tárcsafékek határozottan lassítanak, bár az első és a hátsó nyomáspontja eltérően jelentkezik. Az ABS biztonsági hálóját nélkülöznünk kell, de ez ebben a kategóriában még kötelező és nem is túl elterjedt. Ettől eltekintve a felszereltség tartogat számunkra néhány érdekességet. Már említettük a tempomatot, de találunk a fedélzeten diagnosztikai csatlakozót, valamint USB-portot is elektronikus eszközeink töltésére. A full LCD kijelző nagyon csinos, a sebességet mindjárt kétféleképpen, számjegyes és szegmenses módon is mutatja. Külön-külön nyomon követhetnénk az akkumulátorok töltöttségi állapotát is, már ha látnánk. Igen, talán az egyetlen dolog, amivel elégedetlenek voltunk tesztünk során, hogy a műszerfal nappali fényben lényegében leolvashatatlan, hacsak kesztyűs kezünkkel rá nem árnyékolunk.


Az ülés alatti rakteret javarészt elfoglalják az akkumulátorok, de - főleg az 1954-es esetében - maradt még hely mellettük néhány apróság számára. Van szép nagy kesztyűtartó is, az 1954-esen ráadásul zárható. Az oldaltámasz mellett mindkettő rendelkezik középállvánnyal és nagyon szép, jól használható krómozott csomagtartó ráccsal.
Kinek lehet hasznos társa egy Kumpan? Mindazoknak, akik szeretnének egy környezetbarát és csendes közlekedési eszközt, miközben ragaszkodnak a kényelemhez, a kellemes külsőhöz. Alkalmas munkába járni, iskolába - persze a várostáblán belül. Potenciális vásárlói egyrészt a legfiatalabbak, a tizenévesek, valamint azok a városlakók, akik szeretnének megszabadulni az autós kínoktól. De a gyártó számít a hivatásszerűen motorozók, a postások, pizzafutárok figyelmére is, ezt bizonyítja, hogy az extralistában még pizzaszállító felépítményt is találunk.
Az elektromos technika - beszéljünk autóról vagy motorról - jelenleg még mindig elég drága. A Kumpan robogói 1 248 000, illetve 1 298 000 Ft-os kezdőárukkal sem nevezhetők éppenséggel olcsónak. Méretük és alakjuk miatt kézenfekvő, hogy egy modern, négyütemű Vespával hasonlítsuk össze: a Sprint 50 4T ára 999 900 Ft. Arról azonban nem szabad megfeledkezni, hogy 100 kilométeren 100 Ft-nyi (a forgalmazó adata) elektromos áramot használt, no meg nincs olajcsere, szelepállítás, légszűrő, gyertya, vagyis nagyon kevés olyan kopó alkatrész van (gumin és fékbetéten kívül más nem is jut eszembe), amire költeni kell.
Személy szerint remélem, hogy ahogy egyre több elektromos (zöld rendszámos) autót látunk a magyar utakon, hasonlóan szaporodni fognak a városokban az elektromos robogók is. Tény, hogy a választék egyelőre nem túl széles, de a Kumpan például nem rossz választás.


Képek: Mező János