Ha kicsi a világ

A világ egyik legnagyobb túramotorosa, Nick Sanders elárulja titkait és beavat bennünket, hogy miként motorozhatunk még annál is gyorsabban és messzebbre, mint ahogy azt valaha gondoltuk.





Ismeretlen úton 160 km/órás sebességnél tankra borulva álomba zuhanni, vagy a világ egyik távoli sarkában szakadó esőben 2000 klikket belepörgetni a kilométer-számlálóba, nem éppen a hosszú élet titka. Azonban a földet 31 nap és 20 óra alatt megkerülő, 58 éves Nick Sanders számára ez a mindennapos rutin része. A bolygót már kilencszer- ebből kétszer kerékpárral - körbeutazó férfi kétségkívül egybeolvasztotta az extrém és túra fogalmakat.
„Persze nem én voltam az első, aki körbemotorozta a bolygót, de mindenképpen én voltam a leggyorsabb", mondta a kalandor, akihez képest Ewan McGregor is csak hobbista.
„Őszintén hiszem, hogy bárki, aki igazán eltökélt, képes erre a teljesítményre, de ehhez szinte mindent fel kell adni. Még én is megkérdezem magam, mielőtt belevágok egy-egy nagy utazásba, hogy akkor is nekiindulok-e, ha tudom, hogy meghallhatok. A válasz pedig mindig igen."
Nick a Saharától Mongóliáig, a világ legmostohább tájain már több mint 1,6 millió kilométert motorozott. Ausztráliát összesen hétszer szelte át, emellett övé az Alaszka‒Ushuaia (utóbbi a föld legdélebbi városa) oda-vissza út 46 napos rekordja is.
Kevesen gondolnák, de Nick a könnyű, gyors és agilis sportmotorokat kedveli. Kedvenc bolygókerülője az a 2005-ös Yamaha YZF-R1-es, amellyel annak idején 19 nap alatt körbeért.
Nick jelenleg egy Yamaha Super Ténérét hajt, de távlati tervei között szerepel, hogy lecseréli a hamarosan bemutatkozó, Ténéré-stílusú, félprofi terepmotorra (a T7-esre), amiben 700 köbcentiméteres blokk dolgozik.
A motor azonban önmagában még nem minden. Az igazi kalandor defektjavító készletekkel és szerencsehozó talizmánokkal is felszerelkezik. Utóbbi Nicknél valódi medvefogat, amit egy yukoni barátjától kapott, valamint három jegygyűrűt takar (néhai szüleiét és a sajátját).
Ezek mellett azonban még számtalan fontos eleme van egy nagy távú túrának, következzen tehát most a világjáró első öt tippje az igazán extrém motorozásokra vágyóknak. Megfogadásuk vízválasztó lehet, ha tényleg gyorsan akarunk messzire jutni.


1. Hagyd a kisgatyákat otthon
Mindannyian elkövettük már a hibát, hogy egy útra túl kevés, vagy éppen túl sok alsónadrágot csomagoltunk. Nick megoldása, hogy egyáltalán nem visz magával ilyesmit. Ezzel értékes helyet szabadít fel és a mosandó ruhák mennyiségét is drasztikusan csökkenti.
Alsó- helyett kerékpárosnadrágot hord, ami a szokásos bokszerekkel ellentétben az ülepnél párnázott és a nedvességet is jobban felszívja.
„Ahogyan a fűthető aláöltözők és jobb minőségű kesztyűk, ezek a nadrágok is jól szigetelnek - ami a hidegebb éjszakákon a törzs melegen tartásához elengedhetetlen."

2. Ágyban csak gyengék alszanak
Óriási távolságok gyors leküzdéséhez Nick titka, hogy négyóránként 15 percet szunyókál. „Ez egy metódus - le se szállsz a motorról."
„Kinyitom az oldaltámaszt és a motoron alszom. A sisakomat se veszem le. A lényeg, hogy nem zökkenek ki - továbbra is kapcsolatban maradok a motorral, a lábam a lábtartókon, a fejem a kormányon pihen."
„Az ilyen megállók kalkulálhatók, és ha felébredek, rögtön fel vagyok öltözve, nem kell semmivel bajlódnom. Csak beindítom a motort és 5 másodperc múlva már ott sem vagyok."
„A 19 napos világ körüli utazásom során két-három alkalomnál többször biztosan nem aludtam hotelben, csak ezekkel a negyedórás pihenőkkel teljesítettem a távot."

3. Nem minden a sebesség

Nick is száguldott már 240-el Ausztráliában az Északi területet átszelő Stuart főúton, de tapasztalata szerint a sebesség megválasztásakor A teknős és a nyúl meséje kell, hogy eszünkbe jusson.
„A sebesség túlzott növelése nem mindig célszerű, mert minél gyorsabban mész, annál jobban koncentrálsz, ami több fizikai és pszichikai energiát jelent."
„Egy óráig még rendben van - ami egyébként hosszú idő egy motoros életében -, de ha napi 15 vagy 18 órát kell motorozni, akkor olyan sebességet kell választanod, amivel tudod, hogy képes a szervezeted hosszú időn keresztül lépést tartani."
„Természetesen gyorsan haladsz így is, talán 150 km/h-val is, de semmiképpen nem 220-szal. Bárki, aki azt mondja, hogy nem stresszel ekkora tempónál, az nem mond igazat."
„A sebességről reálisan gondolkodók tudják, hogy valójában nem a tempó öl, hanem a túlzott fáradtság, illetve a láthatóság és motorozási tapasztalat hiánya."
„Ahogy mind jobban csavarod a gázkart, annál inkább beszűkül az észlelésed és elkezdesz nem látni dolgokat magad körül. A táj egyszerűen csak túl gyorsan suhan körülötted."
„Ugyanakkor a lámpaoszlopokra vagy a fákra sem hagyatkozhatunk mindig. A teljesen kihalt tundrán például könnyen gyorsabban hajthatsz, mint hiszed, mert nincs körülötted semmi. Simán száguldhatsz úgy 160 km/h-val, hogy észre se veszed, pedig nem kéne."

4. Sportmotorral az igazi

Nick szerint - aki hajóval és hőlégballonnal is járt már Oroszországban - kiemelten fontos, hogy az utazó olvadjon bele a környezetedbe annyira, amennyire csak képes.
„Fehér emberként, egy értékes felszereléssel állig megpakolt motoron ülve nehéz észrevétlennek maradni."
„De erre is van megoldás. Például a cuccaink ne legyenek túlzottan csillogók és ne is vigyünk magunkkal túlságosan sokat."
„A legtöbb motoros a szükségesnél jóval több málhát cipel, mert úgy szeretnének látszódni, mint ha igazi világjárók volnának."
„Szívem szerint én ugyanakkor sportmotorral közlekednék, mert a gyerekek mindenhol imádják a vagány motorokat."
„Szeretik és tisztelik is az ilyen gépeket, ami sokszor jól jön."
„Sportmotoron ülve ráadásul az ember másképpen is gondolkodik, mint egy túraendurón. Nem meglepő, hiszen a gyerekek is jobban szeretik a sportmotorokat, mint a túragépeket."


5. Ne félj a sötéttől
Hatalmas távolságok leküzdéséhez Nick nem tehet különbséget nappal és éjszaka között.
„Mivel tudom, hogy éjszaka is muszáj mennem, ezért nem idegesítem magam a veszélyességével."
„Az alkonyat persze trükkös. Ilyenkor kell megbarátkozni azzal, hogy hamarosan kevesebbet fogok látni."
„El kell szakadjak a normális gondolkodástól, a nagy távú motorozásnak amúgy sincs olyan formája, ami normális."
„Fölösleges azon agyalni, hogy mi van és minek kéne lennie, mi félelmetes és mi nem!"
„Ha sikerül ezen túllendülni, akkor hamarosan azon kapod magad, hogy benne vagy az éjszakában és csak a dolgok pozitív részével foglalkozol, mint például, hogy kisebb a forgalom."
„Én egyébként két kiegészítő lámpát használok, és van egy LED-sorom is az első sárvédőm felett."
„A sötétben ránk leselkedő veszélyek közül az állatok, azon belül is a kenguruk a legveszélyesebbek. Még ha nem is ugrik valamelyik eléd, elképzelhető, hogy oldalról neked szökken, vagy konkrétan rád ugrik."
„Volt, amikor egész csapat erszényes kelt át előttem és az egyikkel össze is ütköztem - valószínűleg meg is halt -, de nekem szerencsém volt, mert nem estem el."
„Egy-egy ilyen szituáció után meggondolod, hogy megéri-e gyorsabban menni, vagy maradsz 60 km/h-nál, még ha három óra alatt csak 180 km-re is jutsz. Másnap majd úgyis lesz olyan szakasz, amikor egy óra alatt teszel meg ugyanennyit."



Folytatjuk...

Képek: Nick Sanders és Oscar Kornyei