Visszahívás a BMW-nél

A vízhűtéses R 1200 GS és R 1200 GS Adventure modelek érintettek!


Az eseménysor tavaly nyáron kezdődött, amikor egy Gillian Fraser nevű motoros bajba keveredett az R 1200 GS-sel. Egy szervezett túra keretében nem túl nehéz terepen haladtak, 45 km/h körüli sebességgel amikor egyszer csak eltűnt a motor eleje és Gill hatalmasat esett. Gillian mindössze egy földből kiálló gyökéren hajtott keresztül nem sokkal az esés előtt, az önmagában aligha okozhatta a törést. A kiszakadt futóműnek köszönhetően Fraser súlyos sérüléseket szenvedett. A 7 hónapos, 14 000 kilométert futott, folyamatosan szervizelt motorjával kapcsolatban nem tudta elfogadni azt az érvet, hogy nem rendeltetésszerű használatból következett be az eset. Az ügynek számos fordulata volt (itt végig követhető), egyik oldalon a BMW tulajdonosok elindítottak egy petíciót a hiba feltárásával kapcsolatban, másik oldalon a BMW is vizsgálódott de meglátásuk szerint az esés következménye és nem kiváltó oka lehetett az eltört és kiszakadt első futómű. A motoros ruhán lévő rengeteg hidraulika olaj inkább is a motoros vélemyényét támasztotta alá.


Időközben újabb esetek borzolták a BMW tulajdonosok közösségét, így egyre nagyobb volt a gyárra nehezedő nyomás. A közúton használt példányok nem voltak veszélyben de a kalandorok tarthattak a problémától. Később már a BMW is elismerte a veszély kockázatát és elővigyázatosságra intettek minden GS használót. Végül elrendelték minden 2013 november és 2017 júniusa között gyártott R 1200 GS és R 1200 GS Adventure motor visszíhívását és átvizsgálását. A közleményükben leírtak szerint “erős ütés hatására” sérülhet, szélsőséges esetben elengedhet a teleszkópszár befogatása a villahíd találkozási pontjánál. Legrosszabb esetben a teleszkópszár ki is szakadhat a helyéről.


Azt hangsúlyozzák, hogy a mai napig sincs tudomásuk, normál, utcai használat során bekövetkezett esetről. A probléma elsősorban keményebb terepezésre is használt gépeknél jelentkezhet vagy ha egyéb okból kifolyólag nagyobb ütés érte az első futóművet. Az átnézést követően egy persely használatával fogják megerősíteni a problémás részt. Ha sérülést találnak, akkor természetesen komplett cserére kerül sor, ahol már egy áttervezett alkatrész kerül a motorra.


Reméljük ezt követően újra boldogan falhatják a kilométereket a BMW-s túrázók és a motorjaikkal elért gyönyörű tájakról, vidékekről posztolnak majd képeket és nem sérült alkatrészekről!

Képek: BMW, bmwfatalflaw.com