50 000 km: Honda NC700SD szétszedés

18 hónap alatt több mint 50 000 km-t tettünk meg a duplakuplungos váltóval szerelt motorral. A tartósteszt érdekességét éppen ez az új megoldás jelentette, a maratoni próbatétel után kíváncsian vártuk, milyen eredményeket hoz a szétszedés.





A Honda két éve a New Mid Concept motorcsaláddal szivárogtatta át a prémiumkategóriából az olcsóbb motorok világába DCT váltómegoldását. Az új technika alaposan felkorbácsolta a kedélyeket, míg a szerkesztőség tagjai között volt, akit azonnal lekenyerezett (működésének részletes leírását lásd a Motorrevü 2012/10-es számában), mások csak nehezen tudtak megbarátkozni a ténnyel, hogy az irányítás nem feltétlenül az ő kezükben van. Az NC700SD tartós használata más szempontból is érdekes volt. Kíváncsian vártuk, hogy az A2-es jogosítványhoz tartozó 48 LE-s határ jelent-e bármilyen hátrányt a mindennapi életben, ugyanakkor az ígért gazdaságos üzemeltetés sem volt mellékes, amely egy nem kevesebb mint 50 000 kilométeres teszt során meglehetősen fontos tényező. A Tesztnapló beszámolóiban folyamatosan ódákat zengtünk alacsony fogyasztásáról, mely csak ritkán emelkedett 4 liter fölé, miközben volt, hogy két személlyel és felpakolva is csak 2,9 l/100 km-es átlagot mértünk.

 

Motorok Tesztek galériája Honda NC700SD - szétszedés 50 000 km után

 

 

Az NC700SD csupasz utcai gépnek indult, de a mindennapi ingázáson és a rövidebb utakon kívül nyugodtan el lehet vele indulni túrázni is. Ha nem is kimondottan ide pozicionálták, sőt szélvédelme még a felszerelt gyári extra szélvédő ellenére sem győzött meg senkit, de nagyon kényelmes az ülése, jó az üléspozíciója, 350 km feletti hatótávolsága és nem utolsósorban a tank helyén található hatalmas méretű tárolórekesze a hosszabb távokat is nagyon kellemessé tette. Olyannyira, hogy a tartósteszt 50 000 kilométerének felét Európa útjain barangolva gyűjtötte be az NC.

 

Motorok Tesztek galériája Honda NC700SD - szétszedés 50 000 km után

 

 

Ugyancsak a túrázók kedvencévé tette, hogy a teljes távon egyszer sem fordult elő olyan hiba, amely miatt a motor nem mehetett volna tovább. Egy alkalommal ugyan fennakadt az üzemanyagszint-jelző úszója, ami miatt még harmad tanknyit mutatott a műszer, miközben teljesen kiürült a tartály. Ezen másfél liter benzin gyorsan segített, míg a meghibásodott alkatrészt a szakszervizben garanciálisan kicserélték. Hasonlóan garanciálisan cserélték a használat során megcsavarodott gyújtáskulcsot, valamint a vezető ülését, mivel annak borításán apró repedések keletkeztek, de ezek a megbízható üzemet nem befolyásolták. Az ötvenezres teszt legvégére a hátsó rugóstagból elkezdett folyni az olaj – a 48 000-es nagyszervizen még semmilyen erre utaló jel nem volt.

 

Motorok Tesztek galériája Honda NC700SD - szétszedés 50 000 km után

A váltó fogaskerekei meglepően kitűnő állapotban voltak, a kapcsolókörmökön semmilyen elváltozás nem látható

 

 

A legtovább a gyári szerelésű Metzeler Roadtec Z8 abroncsok bírták az NC-n, nem kevesebb mint 19 000 kilométert futottak el a motoron. Az ezt követő Bridgestone S20-párosításból a hátsó gumi 10 000 km után vált csereéretté, míg az első egy Bridgestone BT-16-ossal kiegészítve még további 12 000 km-en át szolgált. A teszt végéig ismét Metzeler Roadtec Z8-on futott. Az alacsony fordulatszámon való közlekedés – D-ben néha túlzónak tűnik, amilyen magas fokozatba kapcsol a motor – a szekunder hajtást a szokásosnál talán kicsit jobban igénybe vette, ennek tudható be, hogy kétszer kellett láncszettet cserélni az 50 000 km alatt.

 

Motorok Tesztek galériája Honda NC700SD - szétszedés 50 000 km után

A váltóléptető villáinak egyikén látható csupán használatból eredő kis kopásnyom

 

 

 

Tesztmotorunk garanciális szervizét a Honda Dream végezte, náluk zajlott a szétszedés is. Külsőleg a motor a futásteljesítményhez képest kifejezetten szép állapotban volt, a markolatok, lábtartógumik nem voltak kopottak, a fényezett burkolatok és deklik külseje példás, rajtuk karcolásnyom, leverődés nincs. Az utaskapaszkodókon a csomagok rögzítése hagyott nyomott, valamint a lábtartókonzolokon éktelenkedik komolyabb kopás. Bontás során csupán egyetlen, egy belső műanyag elemet rögzítő csavar nyílt roncsolódással, a többi rögzítőelemmel nem volt gond. A burkolat alatt nem találtunk kidörzsölődött vezetéket, a váz bevonata makulátlan volt, mindössze az ülés alá épített üzemanyagtankon találtunk egy apró, kb. 3 mm-es rozsdafoltot.

 

Motorok Tesztek galériája Honda NC700SD - szétszedés 50 000 km után

A szelephimbákon az 50 000 kilométer alig hagyott nyomot

 

 

A blokkon olajszivárgás nyoma nem volt látható. A hengerfej leszerelésekor a két szerelő egyszerre kiáltott fel elragadtatva, hogy milyen gyönyörű állapotban van. A szelepülékeken beverődési nyom nem észlelhető, a szelepek tiszták, rajtuk lerakódás nincs, semmilyen zárási probléma nem áll fenn. A vezérműtengely nem üt, bütykein kopás vagy sérülés nem látható.

 

Motorok Tesztek galériája Honda NC700SD - szétszedés 50 000 km után

A váltó fogaskerekei meglepően kitűnő állapotban voltak, a kapcsolókörmökön semmilyen elváltozás nem látható

 

 

A hengersoron folytattuk a vizsgálódást. A hengerekben jól látható a gyári hónolás, ovalitás, kúposság vagy kopás nem mérhető, míg a terhelt és terheletlen oldalon kb. 3 cm-es átmérőjű foltban kopásnyomot fedeztünk fel, melyet a dugattyúk alternáló mozgása okoz, míg a dugattyúszoknya teflonos bevonatán kopásnyom nem látható. A főtengely és a hajtókar csapágyainál kopást nem lehetett mérni, a csapágycsészék állapota kifogástalan. A főtengely nem üt, az illesztési hézagok mindenhol bőven limiten belül voltak. A forgattyúsházban található főtengelycsapágyak felületén az ónbevonat sértetlen.

 

Motorok Tesztek galériája Honda NC700SD - szétszedés 50 000 km után

Tökéletes hézag a főtengely és a forgattyúsház illesztésénél

 

 

A kihajtótengely váltó fogaskerekeinek kapcsolókörmein nemhogy kopást, de még a használat nyomait sem lehet felfedezni, és a komplett váltó fogaskerekeinek állapota is meglepően újszerű. Ennek oka a duplakuplungos automata váltómechanizmus. Hagyományos esetben a helyes sebességváltáshoz a motoros kezének és lábának tökéletes összhangban kell lennie, ezzel szemben itt a gép vált helyettünk, a kapcsolás – a gép szempontjából – mindig az ideális pillanatban történik. A váltó léptetővilláinak állapota újszerű, a négyből mindössze egyen találtunk használatból eredő kopásnyomot. A kuplung fogaskerék nagy koszorú hibátlan, csupán az ellenfogaskerék zajcsillapítójának a nyoma vehető észre a fogakon, ha nagyon alaposan szemügyre vesszük.

 

Motorok Tesztek galériája Honda NC700SD - szétszedés 50 000 km után

A tartósteszt végére a hátsó lengéscsillapítóból elkezdett folyni az olaj. Az egység cseréje garanciális probléma

 

 

A tengelyvégi fogaskerekek állapota makulátlan, rajtuk még a gépi megmunkálás nyoma látszik.
Érdekesség, hogy a DTC váltóban a két kuplungegység nem szétszerelhető, így a kopó- és fémlamellák egyenkénti vastagsága helyett az egyes kuplungegységekben a tárcsakopás egyben mérendő a felső lemez megemelésével. Ennek megfelelően hiba esetén is csak egyben cserélhetőek. Motorunkban még bőven limiten belül volt ez az érték is, a becslés szerint 100 000 kilométer feletti futásteljesítményre méretezték az alkatrészt.

 

Motorok Tesztek galériája Honda NC700SD - szétszedés 50 000 km után